به گزارش اخبار اقتصادی، رینگ پروفیل بلند فولادی هفته دوم آبان ماه را با رونق کمی به پایان رساند. روز چهارشنبه 19 آبان ماه بالغ بر 314 هزار تن انواع محصولات بلند فولادی اعم از میلگرد، تیرآهن و نبشی در بازار فیزیکی بورس کالای ایران عرضه شد که تنها 61 هزار و 500 تن تقاضا برای این محصولات ثبت شد. و در نهایت 36000 فروخته شد و 800 تن انواع پروفیل فولادی از این بازار خارج شد. در شرایط رکود شدید در بخش مسکن و پروژه‌های زیربنایی کشور، فروش پروفیل‌های بلند فولادی از رینگ فیزیکی بورس کالا به حداقل رسیده است.

8 درصد میلگرد به بازار عرضه شد.

کاهش تقاضا در رینگ میلگرد طی هفته جاری منتهی به جمعه 21 آبان منجر به عرضه تنها 8 درصد از عرضه میلگرد به بازار شد. در دومین هفته آبان ماه بالغ بر 266 هزار تن میلگرد در دایره صنعتی بورس کالا فروخته شد. این محصولات با قیمت پایه هر کیلوگرم محصول بین 20 هزار تا 21 هزار و 700 تومان در این بازار عرضه می شد. با وجود کاهش قیمت پایه نسبت به هفته های گذشته، تقاضای ثبت شده برای این محصولات محدود و به 38 هزار تن رسید و در نهایت بیش از 21 هزار تن شمش فولادی از رینگ فیزیکی بورس کالا به فروش رسید.

میانگین قیمت فروش میلگرد در بازار فیزیکی بورس کالای ایران طی هفته منتهی به جمعه 21 آبان ماه 21 هزار و 500 تومان بود. با احتساب مالیات بر ارزش افزوده و نرخ بورس، قیمت نهایی هر کیلوگرم میلگرد در این بازار برای خریداران عمدتاً تجار به 23 هزار و 500 تومان می رسد. این در شرایطی است که در شرایط کنونی در بازار آزاد موج‌دار به وفور با همین قیمت وجود دارد و رکودی که بخش ساختمان با آن روبه‌رو است باعث شده تا خبری از قیمتی با این قیمت نباشد. بنابراین معامله گران تمایلی به خرید میلگرد در رینگ فیزیکی بورس کالا ندارند.

اگرچه رینگ های فولادی پروفیل بلند به دلیل عدم اراده خرید بدون مشتری می مانند، اما کاهش بیشتر قیمت پایه پروفیل های بلند فولادی با در نظر گرفتن قیمت مواد اولیه و به ویژه شمش فولاد موجه نیست. در این شرایط زنجیره محصولات فولادی با چالش رکود جدی مصرف و سرمایه مواجه است که ادامه تولید را غیرممکن می کند. در این شرایط تسهیل صادرات بهترین راه برای عبور از رکود و رفع گره فعلی زنجیره فولاد است.

45 درصد فولاد در رینگ فیزیکی فروخته می شود

بیش از 23 هزار و 500 تن تیرآهن فولادی در رینگ صنعتی بورس طی هفته منتهی به جمعه 21 آبان ماه فروخته شد. برای این محصول حدود 18 هزار تن تقاضا ثبت شد که در نهایت منجر به فروش 10 هزار و 700 تن تیرآهن در این بازار شد. به این ترتیب نسبت حجم تراکنش به حجم عرضه در رینگ تیراهان در این زمان به 45 درصد رسید. محدودیت در تولید تیرآهن در کشور باعث شده تا تولیدکنندگان این محصول با چالش کمتری در بازاریابی محصول تولیدی مواجه شوند. البته فروش صادراتی میلگرد تولید داخل نسبت به تیرآهن فولادی راحت‌تر است و بنابراین در صورت تسهیل شرایط صادرات، واحدهای نورد تولید میلگرد امکان افزایش تولید و ارزش‌آفرینی بیشتر را خواهند داشت.