• امروز : یکشنبه, ۱۸ شهریور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 8 September - 2024
2

تورم منفی به اقتصاد چین ضربه زد

  • کد خبر : 31851
  • ۲۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۰
تورم منفی به اقتصاد چین ضربه زد

انتشار شاخص بهای تولیدکننده و مصرف کننده چین کمتر از پیش بینی شده است و بازارهای کالا با سیگنال منفی مواجه هستند. کاهش تقاضا و کاهش شاخص اعتماد مصرف کننده در چین به صنایع چین ضربه زده و باعث تورم منفی در بزرگترین اقتصاد کالامحور جهان شده است.

اخبار اقتصادی، شاخص قیمت مصرف کننده چین در ماه نوامبر با منفی 0.5 درصد اعلام شد. سقوط این شاخص به کمترین میزان خود در 3 سال اخیر نشان دهنده عدم اطمینان مصرف کنندگان چینی نسبت به آینده اقتصادی این کشور و در نتیجه کاهش تقاضا است و در نتیجه سیگنال منفی را به بازارها می رساند.

داده های دفتر ملی آمار چین که در روز شنبه 9 دسامبر منتشر شد، نشان داد که شاخص قیمت مصرف کننده چین در ماه نوامبر نسبت به مدت مشابه سال گذشته و اکتبر 0.5 درصد کاهش یافته است. در عین حال نظرسنجی رویترز کاهش 0.1 درصدی را برای این شاخص در دوره سالانه و ماهانه پیش بینی کرد. به این ترتیب شاخص قیمت مصرف کننده در چین به پایین ترین سطح در 3 سال گذشته رسید.

ژو تیانچن، اقتصاددان ارشد در واحد اطلاعات اکونومیست، می‌گوید این داده‌ها برای سیاست‌گذاران هشداردهنده است. او سه عامل پشت این کاهش تورم را ذکر می کند: کاهش قیمت جهانی انرژی، پایان رونق سفرهای زمستانی و مازاد عرضه مزمن که بر صنایع چین تأثیر می گذارد.

در این شرایط، تحلیلگران بر این باورند که فشار نزولی بر قیمت ها در سال 2024 ادامه خواهد داشت، توسعه دهندگان املاک و مستغلات در چین و دولت های محلی همچنان با بحران های جدی مواجه هستند و انتظار می رود سرعت رشد اقتصاد جهانی در سال آینده کاهش یابد. این امر باعث منفی شدن تقاضای جهانی برای مواد اولیه و کاهش قیمت آنها می شود.

بروس پانگ، اقتصاددان ارشد Jones Long LaSalle، معتقد است که شاخص قیمت مصرف کننده CPI منفی در چین هشداری در مورد کاهش مداوم تقاضا در این کشور است.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=31851

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.