• امروز : جمعه, ۲۷ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 18 October - 2024
4

تنها 5 درصد از بانک ها به متقاضیان نهضت ملی مسکن وام اعطا کردند

  • کد خبر : 32265
  • ۲۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۱
تنها 5 درصد از بانک ها به متقاضیان نهضت ملی مسکن وام اعطا کردند

فرشید ایلاتی کارشناس مسکن گفت: بر اساس قانون جهش تولید مسکن، همه بانک ها باید در حوزه پرداخت تسهیلات بدهند. طرح ملی نهضت مسکن همکاری لازم را خواهند داشت و در صورت عدم همکاری بانک ها برای آنها جریمه مالیاتی در نظر گرفته می شود که البته تاکنون اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است.

به گفته وی، بر اساس قانون افزایش تولید، بانک ها موظف به بازپرداخت وام هستند و در صورت تخلف از این قانون و این تعهد باید جریمه شوند، اما دولت دو سال است که هیچ بانکی را به این دلیل جریمه نکرده است.

این کارشناس مسکن گفت: عدم پرداخت جریمه مالیاتی بانک ها از سوی دولت به حوزه ساخت و ساز کشور آسیب وارد کرده است، زیرا سرعت ساخت و ساز در کشور کاهش یافته و سازندگان دیگر انگیزه ای برای تکمیل واحدهای خدمات ملی مسکن ندارند. حرکت – جنبش.

به گفته این کارشناس مسکن، اگر در دو سال گذشته دولت برای عدم اعطای وام به بانک ها جریمه می شد، امروز حدود 160 حمت وصول می شد.

وی بیان کرد: عدم جریمه بانک ها نشان می دهد که دولت برای تسریع در ساخت و اجرای طرح نهضت ملی مسکن جدیت ندارد و تا زمانی که این جریمه و قانون اجرا نشود، بانک ها حاضر به وام دادن نخواهند بود. و قطعا به تعهدات خود عمل نخواهند کرد. البته اخیراً اقداماتی برای همکاری بیشتر بانک ها انجام شده است اما این موضوع در بودجه 1403 لحاظ نشده است.

ایلاتی گفت: در قانون برنامه هفتم اشاره شده است که اعتبارات بانک هایی که تسهیلات نمی دهند 20 درصد کاهش می یابد و مقرر شده این اعتبارات به بانک هایی مانند بانک مسکن که 80 درصد تسهیلات را پرداخت کرده است، اختصاص یابد. اعتبارات، اما در قانون جهش تولید مسکن به این موضوع اشاره نشده است.

وی گفت: کمتر از 5 درصد بانک ها از جمله خصوصی که عملکرد آنها در پرداخت تسهیلات صفر است، تسهیلات نهضت ملی مسکن را پرداخت می کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان

منبع رکنا

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=32265

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.