به گزارش اخبار اقتصادی؛ رابرت هابک، وزیر اقتصاد و اقلیم آلمان در یک کنفرانس مطبوعاتی و در راستای برنامه جدید صنعتی دولت این کشور، از استفاده از عبارت «آلمان بیمار اروپاست» انتقاد کرد و از استراتژی جدید صنعتی شدن کشور برای مقابله با “صنعت زدایی” آلمان. وی گفت: آلمان به عنوان یک کشور صنعتی قوی سابقه طولانی دارد و ما می خواهیم این کشور به مسیر فعلی خود ادامه دهد.

به عنوان بخشی از استراتژی این کشور برای مقابله با «صنعت زدایی»، دولت آلمان در نظر دارد برخی از سیاست های جدید از جمله معافیت های مالیاتی به ارزش 50 میلیارد یورو برای صنایع و شرکت های این کشور را اجرا کند.

اتاق ایران در گزارشی اعلام کرد که این کشور در نظر دارد طی چهار سال آینده 50 میلیارد یورو معافیت مالیاتی اعمال کند تا به صنایع و شرکت‌های کشور در مقابله با افزایش قیمت انرژی کمک کند.

در این استراتژی شرکت های کوچک و متوسط ​​مورد توجه ویژه قرار گرفته اند. دولت آلمان برای حمایت از این شرکت ها و سایر صنایع سنگین پول زیادی تزریق خواهد کرد تا بتوانند به حیات اقتصادی خود ادامه دهند.

همچنین در چارچوب این استراتژی، قوانین مالی و پولی جاری آلمان که به عنوان عاملی برای افزایش بدهی صنایع آلمان عمل می کند، بررسی می شود. در همین راستا وزیر اقتصاد آلمان از رایزنی با وزارت دارایی این کشور خبر داد و گفت: هزینه اضافی تحمیل شده به صنعت آلمان مجددا تعدیل می شود.

وزیر اقتصاد آلمان همچنین خواستار توافق بر سر قیمت برق و تخفیف برخی از بخش های صنعتی از طریق یارانه های دولتی شده است.

شریک تجاری ایران مرد بیمار اروپا شد

خطر موج ورشکستگی در صنایع آلمان

به گفته وزیر اقتصاد آلمان، اقتصاد این کشور در سال 2023 منقبض شده و تعداد ورشکستگی ها نیز رو به افزایش است و امواج ورشکستگی صنایع را تهدید می کند و از سوی دیگر روابط تجاری آلمان و چین بدتر شده است. باعث وابستگی طولانی مدت به آلمان شد.

برای غلبه بر این چالش‌ها، علاوه بر معافیت مالیاتی 50 میلیارد یورویی برای صنعت آلمان در چهار سال آینده، توسعه شبکه‌های برق و زیرساخت‌های هیدروژنی تسریع می‌شود، خطوط ریلی، پل‌ها و جاده‌ها مدرن‌سازی می‌شوند و بوروکراسی اداری کاهش می‌یابد. . تسریع در فرآیندهای برنامه ریزی و تایید، ذخیره سوخت در مخازن زیرزمینی، انعقاد قراردادهای تجاری جدید، کمک به صنایع انرژی بر آلمان با کاهش قیمت صنعتی برق، ایجاد انگیزه های مالی برای ادامه کار و تولید مردم، ارائه تسهیلات برای مهاجران زحمتکش آلمان و نظارت متعادل و عادلانه بر کسب و کارهای بزرگ و متوسط ​​باید در دستور کار دولت این کشور باشد.

آلمان را می توان یکی از شرکای تجاری ایران دانست، کشوری که پایان سال گذشته روابط تجاری و اقتصادی خود را با ایران اعلام کرد، اما همچنان جزو 5 کشور اول صادرکننده با ایران است و توانسته خود را حفظ کند. موقعیت . دو نظریه در این باره وجود دارد، برخی معتقدند با انقباض اقتصاد این کشور، این احتمال وجود دارد که روابط تجاری ایران و آلمان ضعیف شود و این امر باعث می شود این کشور شرکای تجاری ایران را کنار بگذارد. اما برخلاف این نظریه، برخی فعالان اقتصادی معتقدند با توجه به اینکه پیش بینی ها حاکی از کاهش تولید این کشور اروپایی است، می توان انتظار تقویت روابط تجاری این کشور با ایران را داشت.