• امروز : جمعه, ۲۷ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 18 October - 2024
4

تفاوت درک مردم و حکومت از فساد چیست؟

  • کد خبر : 39962
  • ۱۴ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۲۸
تفاوت درک مردم و حکومت از فساد چیست؟

اکوایران: مرکز پژوهش های شورای اسلامی در گزارشی به بررسی مهم ترین مصادیق فساد از منظر دولت و مردم و همچنین از نظر فراوانی فساد پرداخته است.

اخبار اقتصادی، مرکز پژوهش های مجلس در گزارشی به بررسی مهم ترین مصادیق فساد از منظر دولت و مردم و نیز فراوانی فساد پرداخته است.

رهبر انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب، مفاسد اقتصادی، اخلاقی و سیاسی را توده چرکین کشورها و نظام ها دانستند و گفتند: اگر فساد در ارگان های حکومتی رخ دهد، زلزله ویرانگر است. و این ضربه ای به مشروعیت آن است و این برای نظامی مانند جمهوری اسلامی بسیار جدی تر و اساسی تر است که مشروعیتی فراتر از مشروعیت متعارف و اساسی تر از مقبولیت اجتماعی می طلبد.

برای شناخت و پیشگیری از فساد در جامعه ابتدا باید مصادیق مختلف آن را بشناسیم.

نمونه هایی از فساد در جامعه ایران

فساد اقتصادی عموماً شامل سوء استفاده از قدرت برای منافع شخصی، اغلب از طریق ابزارهای غیرقانونی مانند رشوه و اختلاس است. این سوء استفاده از قدرت می تواند منجر به پرهیز از رویه های قانونی و فرسایش روابط اجتماعی شود.

اخبار مرتبط

پرونده 10 ساله بابک زنجانی: از حکم اعدام تا 20 سال حبس

اکوایران: سخنگوی قوه قضاییه از نقض حکم ۲۰ سال حبس بابک زنجانی با تایید رئیس قوه قضائیه و رهبر انقلاب خبر داد.

فساد اداری معمولاً در سازمان های دولتی و کارمندان رده متوسط ​​و پایین رخ می دهد. ارتشاء که رایج ترین شکل فساد در نظام اداری به شمار می رود، معمولاً یک عمل فردی است و فواید آن منحصر به ارتشاء است. فساد اداری با هدف فرار از قانون انجام می شود و جرم محسوب می شود. از سوی دیگر، فساد سیاسی یا نفوذ بر دولت یا مجلس به منظور رانت خواری و هدایت نادرست در تخصیص منابع در سطوح بالای سیاسی و تصمیم گیری رخ می دهد. این نوع فساد معمولا با همکاری و همدستی افراد یا گروه های قدرتمند صورت می گیرد.

اخبار مرتبط

پرداخت رشوه در سیستم اداری کشور/ چرا ایرانی ها رشوه می دهند؟

پرداخت رشوه در سیستم اداری کشور/ چرا ایرانی ها رشوه می دهند؟

اکوایران: بر اساس تحقیقات بازوی پژوهشی مجلس، فقر اقتصادی و اختلالات درآمدی کارکنان سازمان‌ها به وضعیتی منجر می‌شود که کارکنان دولت برای تامین معیشت خود اقداماتی را انجام دهند. این گزارش به بررسی ریشه های رشوه در ایران می پردازد.

پدیده فساد قضایی همچنین عدالت را در بسیاری از نقاط جهان تضعیف می کند و مانع از دسترسی شهروندان به حل بی طرفانه شکایات با سایر شهروندان یا مقامات می شود و اعتماد عمومی به حاکمیت و حاکمیت کشور را تضعیف می کند.

اخبار مرتبط

کانادا، سرزمین امید اختلاسگران ایرانی

کانادا، سرزمین امید اختلاسگران ایرانی

اکوایران: ابوطالب گرایلو مدیر کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان از کشف اختلاس توسط یکی از کارکنان امور مالی مجتمع بندری امام و شناسایی عامل و فرار وی به کانادا خبر داد. در این گزارش نگاهی به اختلاس گران فراری به کانادا انداخته ایم.

مرکز پژوهش‌های مجلس دلایل وجود فساد در نظام سلامت کشور را پیچیدگی سیستم‌های بهداشتی کشور دانست که اغلب شامل ترکیبی از ارائه‌دهندگان دولتی و خصوصی و گروه‌های مختلف جمعیتی (بیماران، ارائه‌دهندگان، بیمه‌گذاران، مدیران، توزیع کنندگان و سیاست گذاران). دلیل دیگر ماهیت گسترده زنجیره ارائه خدمات سلامت و دخالت افراد و بخش های مختلف مستعد فساد است.

اخبار مرتبط

چقدر ارز در سال 1402 وارد دارو شد / آیا ارز تخصیصی تامین کننده کشور است؟

چقدر ارز در سال 1402 وارد دارو شد / آیا ارز تخصیصی تامین کننده کشور است؟

اکوایران: سخنگوی مرکز مبادلات طلا و ارز از عرضه 393 میلیون دلاری دارو، مواد اولیه دارویی و تجهیزات پزشکی با نرخ 28 هزار و 500 تومان از ابتدای فروردین 1403 تاکنون خبر داد و این در حالی است که به گفته مدیرعامل. معاون برنامه ریزی اداره کل داروی سازمان غذا و دارو میزان پول ارائه شده در سال گذشته دو میلیارد دلار هزینه دارو بوده است.

فساد در حکمرانی در بسیاری از کشورهای در حال توسعه کیفیت خدمات اجتماعی مانند بهداشت و آموزش را کاهش داده و نهادهای مجری قانون مانند پلیس را تحت تأثیر قرار داده است. در کشورهایی که حکمرانی ضعیفی دارند، زمانی که مقامات دولتی خدمات مورد نیاز مردم را طبق مقررات ارائه نمی کنند، برای دریافت خدمات مورد نیاز خود به روابط متوسل می شوند یا رشوه می پردازند.

گاهی اوقات فساد در قالب نقض هنجارهای غیررسمی ظاهر می شود. در بیشتر کشورها، سیاستمدارانی کلاهبردار هستند که برای کسب رای مردم در انتخابات شعار می دهند و پس از به قدرت رسیدن دقیقاً بر خلاف آنها عمل می کنند.

اخبار مرتبط

وزیر سابق جهاد کشاورزی به حبس محکوم شد/آخرین جزئیات پرونده چای دباش

وزیر سابق جهاد کشاورزی به حبس محکوم شد/آخرین جزئیات پرونده چای دباش

اکوایران: رئیس قوه قضائیه درباره پرونده ساداتی نژاد وزیر سابق جهاد کشاورزی گفت: تحقیقات و محاکمه انجام و فرد مذکور به سه سال حبس تعزیری محکوم شد.

در فضای عمومی کشور هر چقدر هم که مفاسد اقتصادی مذموم باشد، جنبه های فساد فرهنگی و اجتماعی مطرح نمی شود. فسادی که گاهی می تواند مخرب تر از فساد اقتصادی باشد. فساد فرهنگی که از رفتارها و مدهای غربی یا از تفکر و ایدئولوژی خاص ناشی از خرده فرهنگ ها ناشی می شود. نافرمانی مدنی عموماً ناشی از مفاسد فرهنگی و اجتماعی است.

اخبار مرتبط

جعبه سیاه فساد در ایران

جعبه سیاه فساد در ایران

مسعود نیلی به تحلیل و بررسی ریشه های فساد در اقتصاد ایران پرداخته است.

مرکز پژوهش های مجلس در پژوهش حاضر از شاخص های مرکزیت درجه، مرکزیت بین، مرکزیت نزدیک و شاخص مرکزیت و مرجعیت برای طبقه بندی مصادیق فساد و عاملان فساد استفاده کرده است.

photo_2024-06-03_12-01-04

با توجه به جدول فوق، «اختلاس» که یکی از مصادیق مفاسد اقتصادی است، مهم ترین مصداق فساد در کشور از نگاه مردم و دولت به شمار می رود.

«رشوه خواری»، «حزب بازی»، «رانت خواری» و «اخاذی» از مصادیق مفاسدی است که در نزد مردم و فراوانی وقوع آن رایج است.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=39962

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.