• امروز : یکشنبه, ۱۸ شهریور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 8 September - 2024
4

تعمیق شاخص فلاکت در 25 استان

  • کد خبر : 35910
  • ۰۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۵
تعمیق شاخص فلاکت در 25 استان

پژواک ایران: در پاییز 1402 شاخص فلاکت که معضلات و نابسامانی های اقتصاد را نشان می دهد، بالاتر از میانگین کشوری در مناطق شهری کشور بود. رکورد شاخص فلاکت در شهرهای ایران در استان لرستان و کمترین میزان آن در استان تهران نیز به ثبت رسیده است. همچنین بررسی ها حاکی از تشدید شاخص فلاکت در سال گذشته در مناطق شهری 25 استان کشور است.

اخبار اقتصادی، شاخص فلاکت نشان دهنده سختی وضعیت اقتصادی جامعه است. این شاخص از مجموع تورم و بیکاری به دست می آید. رشد هر دو شاخص به طور جدی بر رفاه افراد تأثیر می گذارد و زندگی روزمره آنها را متفاوت می کند.

در پاییز 1402 شاخص فقر در کشور 52 واحد بود. اما مقدار این شاخص در استان های کشور متفاوت است. علاوه بر تفاوت استانی، ساختار شهری و روستایی مناطق نیز اقتصاد آنها را متمایز می کند و بنابراین نرخ فقر نیز متفاوت خواهد بود. بررسی ها نشان می دهد که در پاییز امسال میزان فقر در مناطق شهری 52.3 واحد و در مناطق روستایی 51.7 واحد بوده است. این بدان معناست که ساکنان شهرهای کشور 0.6 واحد بیشتر از روستانشینان فلاکت را تجربه کرده اند.

این گزارش به بررسی شاخص فلاکت در مناطق شهری کشور پرداخته است. در پاییز امسال شهرهای استان لرستان رکورد دار فلاکت و شهرهای استان تهران کمترین میزان فلاکت را داشتند. همچنین اعداد و ارقام حاکی از تشدید فلاکت در سال گذشته در شهرهای 25 استان کشور است.

شهرهای استان لرستان در راس فقر شهری ایران قرار دارند

تورم و بیکاری دو شاخص منفی اقتصاد هستند که باعث می شود مردم از وضعیت اقتصادی خود در زندگی روزمره احساس ناراحتی کنند. در ادبیات اقتصادی، شاخصی تعریف شده است که این دو شاخص بیکاری و تورم را با هم ترکیب می کند و به آن شاخص فلاکت می گویند. بنابراین، شاخص فلاکت معیاری برای ارزیابی سطح آشفتگی و پریشانی اقتصادی است.

در پاییز 1402 نرخ فقر در مناطق شهری کشور 52.3 واحد ثبت شد. در این میان بیشترین بدبختی در شهرستان های استان لرستان مشاهده شده است. در این استان نرخ فقر 64.2 واحد است که از مجموع تورم سالانه معادل 50 درصد در پایان پاییز و نرخ بیکاری معادل 14.2 درصد به دست می آید. نرخ بالای بیکاری این استان را می توان دلیل رکورد استانی آن دانست. در پاییز 1402 لرستان دومین نرخ بیکاری کشور بود. چهار محال و بختیاری، یزد، سیستان و بلوچستان از دیگر استان‌هایی هستند که در شهرستان‌های خود سطح فلاکت بالاتری دارند.

از سوی دیگر کمترین میزان فلاکت نیز در شهرستان های استان تهران به ثبت رسیده است. در این مناطق نرخ تورم سالانه معادل 39.2 درصد و نرخ بیکاری معادل 5.4 درصد و در نتیجه نرخ فقر معادل 44.5 واحد است.

اما بررسی تغییرات نرخ فقر در روستاهای کشور حاکی از افزایش سطح فقر در مناطق شهری در 26 استان کشور طی سال گذشته است.

تشدید فلاکت شهری در 25 استان کشور

یکی از اهداف اقتصادی که دولت ها به ویژه در ایران همواره از آن به عنوان مهم و اولویت دار یاد می کنند، افزایش سطح رفاه مردم است. یکی از راه های ارزیابی میزان تحقق این اهداف، ارزیابی سطح شاخص فلاکت است.

بررسی ها نشان می دهد از پاییز 1401 تا پاییز امسال، شاخص فلاکت در مناطق شهری 25 استان کشور و در راس آنها شهرهای سیستان و بلوچستان افزایش یافته است. میانگین نرخ فقر در شهرستان های این استان از 53.36 واحد در سال گذشته به 61.96 واحد در سال جاری رسیده و از این رو 8.60 واحد افزایش داشته است. شهرهای خراسان رضوی نیز ضرر چندانی نداشته اند و در این مدت 8.54 واحد سطح فقر شهرهای آنها افزایش یافته است. فارس، چهارمحال و بختیاری نیز با بیشترین رشد در سطح فلاکت امسال در رتبه های بعدی قرار دارند.

مقایسه جداگانه آمار تورم و بیکاری با سال گذشته نشان می دهد که دلیل تشدید بدبختی در 25 استان کشور به دلیل رشد تورم در سال جاری بوده است.

اما سطح فقر در 6 استان کاهش یافته است که در این میان بیشترین کاهش در استان ایلام با 2.68 واحد بوده است. در این استان شاخص فلاکت از 54.54 واحد به 51.86 واحد رسید.

021125

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=35910

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.