به گزارش اخبار اقتصادی، ورود و خروج مستمر قیمت ها در بازار سکه طی روز معاملاتی اخیر شرایطی را به وجود آورد که پس از افزایش جزئی قیمت ها در روز شنبه، در جریان معاملات این روز شاهد کاهش نسبی قیمت باشیم. از مشک های طلا در روز یکشنبه. اما همانطور که از تضاد عرضه و تقاضا در روزهای گذشته پیداست، نوسان قیمت در آن روز نیز غیرعادی نبوده است. بر این اساس معاملات تالار نقره روز یکشنبه در شرایطی به پایان رسید که افت 0.18 درصدی سکه رفاه در کنار همین نوسان در سایر نمادها، وضعیت آرامی را در بازار گواهی سپرده سکه کالا توصیف کرد.

معاملات سکه در بازار آزاد روز یکشنبه با اندکی تغییر نسبت به روز گذشته در محدوده 28 میلیون و 150 هزار تومان متوقف شد. اما این تغییر در حدی نبود که نسبت به میانگین قیمت روزهای گذشته نوسان محسوسی ایجاد کند. به همین دلیل ارز تجاری حدود 28 میلیون تومان قیمت داشت. در این روز ارز رفاهی با کاهش 0.18 درصدی در آخرین معامله دقیقا 28 میلیون تومان و ارز بانک آتی 27 میلیون و 920 هزار تومان قیمت داشت.

اما جدا از قیمت سکه، طبیعتا نزدیک‌ترین وضعیت به گواهی سپرده سکه در بازار کالا، واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌های مبتنی بر سکه طلا بود که نوسانات دارایی مذکور را ثبت کردند. بنابراین افت قیمت طی روز معاملاتی گذشته در نمادهای مربوطه از نیم درصد فراتر نرفت. اما نکته حائز اهمیت این بود که بازار آتی مانند اکثر مواقع از وضعیت بازار نقدی هراس داشت و نسبت به خود نمادهای صندوق های کالایی و اوراق گواهی سپرده افت بیشتری را به ثبت رساند.

بر این اساس در بخش معاملات آتی صندوق طلا، نوسان قیمت به منفی 2.41 درصد رسید. این کاهش مربوط به نماد ETCMO03 بود. سایر نمادها اما عملکرد بسیار بهتری داشتند به طوری که نوسانات منفی حدود یک درصدی در قراردادهای آتی مربوط به صندوق ها مشاهده شد.

بررسی قیمت ارز در بازار آزاد و بورس کالا در کنار اتفاقاتی که در بازارهای جهانی می گذرد، حاکی از آن است که تا زمانی که قیمت دلار به زیر 50 هزار تومان تثبیت نشود، احتمالاً محرک جدی داخلی در بازار داخلی وجود نخواهد داشت. با این حال، بررسی‌ها نشان می‌دهد که در صورت عملکرد خوب اقتصاد آمریکا در هفته‌های آینده و در شرایطی که احتمال رکود اقتصادی در منطقه یورو تقویت می‌شود، احتمال کاهش قیمت ارز در بازار داخلی وجود داشته باشد. چرا که تقویت دلار به دلیل خروج سرمایه از اقتصاد اروپا به آمریکا فضا را برای کاهش بیش از پیش اونس جهانی در آینده باز می کند. در حال حاضر بسیاری از کارشناسان جهان بر این باورند که با رشد چشمگیر قیمت دلار تا زمانی که خطر افزایش نرخ بهره در آمریکا وجود دارد، نمی توان انتظار رشد قابل توجهی در قیمت جهانی طلا داشت.