به گزارش اخبار اقتصادی بیش از 136 هزار و 800 تن شمش فولاد 3SP و 5SP در هفته سوم شهریور از رینگ صنعتی تبادل محصولات ایرانی معامله شد و به این ترتیب گرمای تجارت فولاد در روزهای پایانی تابستان حفظ شد.

واحدهای فولادی بیش از 212 هزار تن شمش فولادی را در بازارهای اصلی و مربوطه عرضه کردند. تقاضای تبت برای این محصول به بیش از 240 هزار تن و در نهایت 136 هزار و 800 تن شمش فولادی با میانگین قیمت 20 هزار و 130 تومان رینگ فیزیکی رسید. مبادله کالا معامله انجام شد. بدین ترتیب در این بازه زمانی نسبت حجم معاملات به عرضه به 64.5 درصد رسید. اگرچه رابطه حجم معاملات و عرضه در هفته سوم شهریور کاهش یافت، اما حجم فروش فولاد در هفته ششم متناسب با هفته های قبل بود و افزایش عرضه دلیل کاهش رابطه حجم معاملات و عرضه بود. عرضه. بنابراین بوم همچنان میهمان رینگ فولاد است.

با احتساب مالیات بر ارزش افزوده و کمیسیون بورس، میانگین قیمت شمش فولاد برای خریداران به 22 هزار تومان می رسد. با در نظر گرفتن هزینه حمل 500 تومانی برای انتقال این شمش به واحد نورد و همچنین هزینه تبدیل معادل 1.1 درصد نرخ شمش فولاد، هزینه تولید هر کیلوگرم میله از این شمش 24900 تومان خواهد بود. این در حالی است که در شرایط فعلی هر کیلوگرم میلگرد در بازار آزاد تهران با قیمت 24 هزار و 600 تومان عرضه می شود و به گفته فعالان این بازار خبری از رونق معاملات در این بخش نیست. با توجه به تداوم فروش شمش فولادی در این بازه قیمتی در تابستان، باید منتظر افزایش قیمت مقاطع بلند فولادی در میان مدت باشیم.

خرید سرمایه بزرگترین دلیل رونق حلقه شمش فولاد در اواسط تابستان بود. رفع نیاز به کد بهینه سازی در خرید شمش فولاد باعث حضور سرمایه داران در رینگ شمش شد و اگرچه در بحبوحه رکود حاکم بر محصولات نهایی رونق این بازار را به همراه داشت. افزایش مستمر قیمت تمام شده قطعات تمام شده، امکان تشدید رکود تورمی در بخش محصولات نهایی در بازارهای داخلی و صادراتی.

فرمول تعیین قیمت پایه شمش فولاد از افزایش قیمت محصولات در شرایطی حمایت می کند که بازار قدرت جذب محصولات گران قیمت را ندارد. قیمت پایه شمش فولاد برای عرضه در بازار فیزیکی بورس کالای ایران بین 19 هزار تا 200 تومان و بین 20 هزار تا 600 تومان تعیین شد. در عین حال موسسه فست مارکت قیمت فروش شمش فولاد ایران صادراتی به خلیج فارس در هفته گذشته را 465 دلار در هر تن برآورد کرد. با احتساب نرخ حواله به دلار در بازار ارز، قیمت ریالی فروش شمش فولاد صادراتی ایران فوب خلیج فارس دور به 17400 تومان می رسد. در گذشته 95 درصد نرخ ریالی قیمت فروش شمش فولاد صادراتی مبنای تعیین قیمت پایه فولاد بود. اما بورس کالا برای کنترل قیمت شمش فولاد این فرمول را تغییر داد. فرمول ابداعی بورس کالا نه تنها به کنترل قیمت حلقه های شمش منجر شد، بلکه بر قیمت این محصول نیز تأثیر گذاشت.