به گزارش اخبار اقتصادی، دولت تاکنون 106 هزار تن کلزا از کشاورزان خریداری کرده است. اما به طور متوسط ​​97 درصد پول کلزاکاران را پرداخت کرده است. در کمپین فعلی قیمت هر کیلو کلزا 30 هزار تومان تصویب شد. بر اساس تحقیقات «اکو ایران»، دولت تاکنون 3 میلیارد و 180 میلیارد تومان کلزا خریداری کرده است، یعنی 6/3 میلیارد و 840 میلیون تومان مطالبات پرداخت کرده است. بیشتر این مبلغ پرداختی دولت به دو استان خوزستان و گلستان است. این در حالی است که میزان بدهی کلزاکاران به دولت مربوط به 12 استان است که 95.4 میلیارد است.

12 استان منتظر درخواست های خود از دولت هستند

بر اساس اعلام وزارت جهاد کشاورزی، شرکت بازرگانی دولتی ایران در چهار ماهه نخست امسال 106 هزار تن دانه روغنی کلزا از 28 استان کشور به عنوان وثیقه خریداری کرده است.

همچنین به طور میانگین 97 درصد از مطالبات کلزاکاران سراسر کشور پرداخت شده است که در این میان مطالبات کلزاکاران 16 استان به صورت 100 درصدی به حساب آنها واریز شده است.

سید سعیدراد مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران درباره روند خرید کلزا از استان های مختلف گفت: تاکنون 48 درصد کلزای کشور از دو استان خوزستان و گلستان خریداری شده است. پس از این دو استان، استان های مازندران، ایلام، اردبیل، قزوین، فارس، کردستان، آذربایجان غربی و کرمانشاه قرار دارند.

راد با اشاره به اینکه استان های گلستان و مازندران بیشترین افزایش تولید را نسبت به سال گذشته داشته اند، ادامه داد: پس از این دو استان، استان های کردستان، کرمانشاه، خراسان رضوی و آذربایجان شرقی بیشترین رشد تولید را داشته اند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: رشد تولید این محصول در کردستان 10.5 برابر و در خراسان رضوی 9.5 برابر پارسال بوده است. همچنین تولید دانه های روغنی در استان های کرمانشاه 5 برابر، مازندران 3.5 برابر و بوشهر بیش از 2 برابر افزایش یافته است.