کیوان جعفری تهرانی، تحلیلگر ارشد بازار جهانی آهن و فولاد، درباره بحث کاهش تولید صنعت فولاد در تابستان به ویژه فولاد مبارکه، گفت: عرضهی که تولیدکنندگان فولاد از جمله مبارکه در مرداد ماه داشته اند، چیزی برای کاهش تولید فولاد مبارکه ندارد. با آن انجام دهید با کمیت تولید انجام دهید. در واقع، مقدار عرضه را می توان از موجودی کارخانه تهیه کرد. برخی از افزایش عرضه در کدال و میزان تولید انتقاد کردند، اما اینطور نیست زیرا تولید ماهانه و عرضه ماهانه متفاوت است.

وی ادامه داد: شاهد هستیم که به دلیل قطعی برق و گاز به ویژه گاز که موضوع مهمی است، زیرا کوره های قوس الکتریکی به دلیل اینکه آهن اسفنجی ته نشین نمی شود و قابلیت زنگ زدگی را دارد آسیب دیده است و به این موضوع روی آورده اند. خرید داغ بریکت ها هستند

جعفری تهرانی در ادامه اظهار داشت: درخواست من از تولیدکنندگان فولاد کشور این است که روی بریکت به عنوان راه فرار تمرکز کنند. بریکت سرد و گرم می تواند راه حلی در این زمینه باشد.

وی افزود: شاید باورتان نشود اما کشورهای منطقه درباره ایران می نویسند. اگر امروز پاکستان دو پروژه جدید HBR Midrex دارد و عمان و ابوظبی یا سایر کشورهای عربی نیز به جای DIR به این سمت رفته اند. دلیل اصلی این است که آنها به این باور رسیده اند که بریکت های داغ قابلیت نگهداری و پایداری را دارند. در نتیجه اگر یک تولیدکننده فولاد تصمیم بگیرد در فصلی که تولید زیاد است، مواد اولیه مورد نیاز خود را حفظ کند تا در ماهی که تولید کم است به تولید خود ادامه دهد، اقدام بسیار خوبی است.

جعفری تهرانی ادامه داد: با تولید محصولات بعدی نیز می توان این کار را انجام داد زیرا در فصلی که تولید کم است در بازار شکی نیست.

وی تصریح کرد: این بحران یک بحران جدی است، فراموش نکنیم که کشورهای منطقه نیز این بحران را رصد کرده و پیش بینی های لازم را انجام می دهند.

به گفته وی، کمبود برق در تابستان 1401 بیشتر از بی برقی دو ماه و نیم در قیمت تمام شده بود. البته قیمت فولاد ایران با قیمت جهانی فوب تعیین می شود. در واقع قطعی برق روی قیمت صادراتی تاثیر دارد و این یک نگرانی جدی است.

مصاحبه کامل را اینجا ببینید: