به گزارش اخبار اقتصادی: فصل برداشت خرما از چندی پیش در شهرهای جنوبی کشور آغاز شده است. اما هنوز تاثیر آن در بازار شهرهای بزرگی مانند تهران مشاهده نشده است: تحقیقات میدانی «اکو ایران» نشان می دهد که حداقل قیمت 500 گرم خرما در بازار تهران 48 هزار تومان و حداکثر آن 250 هزار تومان است. در حالی که کشاورزان شهرهای جنوبی هر کیلو خرمای مرغوب را حدود 60 هزار تومان می فروشند.

در بازار تهران قیمت 500 گرم خرمای پیارم همچنان 220 تا 250 هزار تومان است. 500 گرم خرمای کبکاب تقریبا 50 هزار تومان به فروش می رسد. اما 500 گرم خرمای مانده کمتر از 55 هزار تومان نیست. هر 500 گرم خرمای ویژه حدود 700 هزار تومان به فروش می رسد. در بازار تهران هر 500 گرم خرمای زاهدی بیش از 60 هزار تومان به فروش می رسد.

بازار پر تنش خرما

جدا از اینکه بازار خرمای داخلی برای کشاورزان سودی ندارد، بازار صادرات نیز نگران کننده است. خرمای ایرانی همچنان مشکل بسته بندی دارد. به گفته صادرکنندگان خرما، تجار پاکستانی با حضور در ایران و خرید خرمای داخلی و بسته بندی جدید، این محصولات را به بازارهای جهانی صادر می کنند.

ابراهیم پورحیدری، مدیرعامل سابق انجمن خرمای هرمزگان چندی پیش اظهار داشت: پاکستانی ها در زمینه تولید خرما نمی توانند با ایران رقابت کنند، اما برخی از تاجران پاکستانی که در شهرهای شرقی کشور حضور دارند، دومی خریدم. خرماهای مرغوب از این مناطق تهیه و برای صادرات به هند ارسال می شود.»

وی افزود: عمده ارزش صادراتی خرما مربوط به درجه یک و نوع خاص آن یعنی خرمای پیارم و نوع خاص خرمای خاصوی است که ایران سالانه 25 تا 30 هزار تن آن را تولید و عمدتاً به کشورهای اروپایی و آمریکایی صادر می کند.

به گزارش فارس، مشاور اتاق بازرگانی بندرعباس ادامه داد: هر کیلوگرم خرمای پیارم از ایران در بازارهای اروپا و آمریکا بین 8 تا 10 دلار به فروش می رسد و طبیعی است که در شرایطی که بخشی از این ایرانی محصول از کیفیت بسته بندی خوبی برخوردار نیست، برخی از کشورهای منطقه خریداری شده و با بسته بندی و فرآوری خاص راهی بازارهای اروپایی می شوند.