به گزارش اخبار اقتصادی، در هفته پایانی شهریور ماه بازار محصولات پتروشیمی با تمرکز بر محصولات حوزه شیمیایی رونق داشت. احتمال رشد قیمت های پایه در میان مدت با حمایت از افزایش قیمت انرژی در جهان، از افزایش رینگ پتروشیمی حمایت کرد. در عین حال محدودیت برق صنایع تکمیلی با پایان یافتن روزهای گرم سال به پایان رسیده و همین موضوع متقاضیان را به خرید مواد اولیه ترغیب کرده است.

رونق در حلقه پلیمری ادامه یافت

در هفته پایانی تابستان امسال بیش از 112 هزار تن انواع محصولات پلیمری وارد رینگ فیزیکی بورس کالای ایران شد. برای این حجم محصول 143 هزار تن تقاضا ثبت شد و در نهایت 92 هزار و 600 تن محصول در این بازار به فروش رسید. به این ترتیب در هفته پایانی شهریور حدود 82 درصد از کل عرضه به فروش رسید. حجم فروش محصولات پلیمری رینگ فیزیکی بورس کالا در هفته پایانی شهریورماه نسبت به هفته قبل، اعلام قیمت های پایه در روز یکشنبه 6 شهریور به مدت 2 هفته متوالی و بی دغدغه بودن تغییر محسوسی نداشت. صنایع تکمیلی بر روی تغییر قیمت‌های پایه، معاملات این هفته را به صدا درآورد. پایان شهریور ماه با آرامشی نسبی به پایان رسید و به همین دلیل در این مدت خبری از مسابقات جذاب پلیمرهای جوان نبود.

بیشترین رقابت ثبت شده در رینگ پلیمری در هفته پایانی شهریورماه مربوط به پلی پروپیلن شیمیایی نوید زرشیمی بود که متقاضیان آن با میانگین رقابت 59 درصدی این محصول را خریداری کردند. این در حالی است که سقف رقابت پلی پروپیلن شیمیایی به کمتر از 60 درصد رسیده و در هفته های قبل و قبل از نرخ ارز پتروشیمی، این گروه از کالاها با رقابت بیش از 100 درصدی معامله می شد.

اعلام شد قیمت پایه محصولات پلیمری اصلی برای عرضه در هفته پایانی شهریور و هفته اول مهرماه به طور عمده کاهش می یابد. اما به دلیل افزایش قیمت نفت و بنزین، بعید است این روند کاهشی در قیمت های اصلی ادامه یابد.

فروش مواد شیمیایی بالاتر از میانگین هفتگی

در هفته پایانی تابستان امسال بیش از 52 هزار و 600 تن انواع مواد شیمیایی در رینگ فیزیکی بورس کالای ایران به فروش رسید. برای این محصول 44 هزار تن تقاضا ثبت شد که در نهایت منجر به فروش 40 هزار تنی محصول از این بازار شد. این رقم از میانگین حجم فروش هفتگی مواد شیمیایی در بازار فیزیکی بورس کالا طی سال گذشته بیشتر بوده است.

روز یکشنبه 6 شهریورماه دفتر توسعه صنایع تکمیلی از افزایش قیمت پایه محصولات شیمیایی خبر داد. افزایش قیمت جهانی این محصولات دلیل رشد قیمت پایه بود. اما احتمال ادامه این رویه در میان مدت، متقاضیان را به دایره شیمیایی کشاند و معاملات این گروه از کالاها در هفته آخر تابستان سر به فلک کشید.