به گزارش اخبار اقتصادی، شاخص رسمی مدیران خرید بخش تولیدی چین برای ماه اکتبر 49.5 واحد اعلام شد. در همین حال، اقتصاددانان در نظرسنجی رویترز پیش بینی کرده بودند که شاخص رسمی مدیران خرید تولیدی چین برای ماه اکتبر 50.4 باشد. به این ترتیب آمار رسمی شاخص مدیران خرید علاوه بر اینکه کمتر از حد انتظار بود، وارد فاز رکود نیز شد.

چرا PMI تولیدکنندگان را ناامید کرد؟

حد 50 واحدی برای شاخص مدیران خرید معیاری برای رکود و تورم است. برای اکثر ماه های امسال، شاخص رسمی مدیران خرید تولیدی چین در رکود اعلام شده است. اما این شاخص در شهریور ماه پس از پنج ماه به کانال 50 واحدی صعود کرد.

شاخص رسمی مدیران خرید بخش تولید چین در ماه گذشته یعنی سپتامبر 50.2 واحد اعلام شد. به این ترتیب این شاخص پس از 5 ماه در شهریور ماه به فاز رونق بازگشت. اما این رویه در مهرماه ادامه پیدا نکرد و این بازگشت PMI به فاز رکود، سیگنال منفی مضاعفی را به بازارها وارد کرد.

فعالان بازار به کاهش 2 واحدی در شاخص مدیران خرید تولیدی چین در ماه اکتبر اشاره کردند. تعطیلات یک هفته ای به مناسبت روز ملی چین در اوایل این ماه و بحران مالی فزاینده برای شرکت های ساختمانی چینی.

در واقع، تعطیلات یک هفته‌ای روز ملی چین، بخش تولید را مجبور به توقف برای یک هفته کرد و این تأثیر منفی بر فعالیت‌های تولیدی صنایع چین داشت.

در همان زمان، در ماه اکتبر، بحران برای شرکت های توسعه املاک در چین تشدید شده است. جدی تر شد. شرکت کانتری گاردن که زمانی بزرگ‌ترین توسعه‌دهنده املاک و مستغلات چین بود، 15 میلیون دلار سود اوراق قرضه دریافت نکرد و ضربه‌ای به بخش املاک و مستغلات چین وارد کرد.

بودجه انبساطی چین به صنایع کمک کرد

در ماه اکتبر، دولت چین اجرای محرک های جدید دولتی را برای رفع نشانه های رکود حاکم بر بازار آغاز کرد. سیاست های دولت پکن به حدی موثر بود که از افزایش قیمت فلزات جلوگیری کرد. این محرک های جدید چشم انداز تقاضای صنعتی را در کشور بهبود بخشید. پکن اعلام کرد که بودجه خود را در سال جاری یک تریلیون یوان دیگر افزایش می دهد تا تولید صنعتی، مسکن و بخش های زیربنایی این کشور را تحریک کند.