• امروز : یکشنبه, ۱۸ شهریور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 8 September - 2024
7

اقساط وام نهضت ملی مسکن با چه عددی آغاز می شود؟ + مشخصات و شرایط متقاضیان

  • کد خبر : 35646
  • ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۴
اقساط وام نهضت ملی مسکن با چه عددی آغاز می شود؟  + مشخصات و شرایط متقاضیان

اخبار اقتصادی به نقل از ایرنا، محل اقامت مهم ترین و بیشترین سهم را در سبد معیشت خانوار دارد و همین موضوع باعث شده تا سهم بیشتری از بودجه خانوار را در کلان شهرها به خود اختصاص دهد. در دهه 1990 ساخت و ساز مسکن به بین 200000 تا 300000 واحد مسکونی در سال رسید، در حالی که نیاز سالانه کشور حدود یک میلیون واحد مسکونی بود. زمانی که عباس آخوندی در دولت یازدهم و دوازدهم وزیر راه و شهرسازی شد، پروژه های اجرا شده در حوزه مسکن توسط دولت های گذشته را چالش برانگیز و برنامه ریزی شده خواند. خانه بیشتر او این کار را بیهوده خواند، اما قدمی روی زمین برنداشت، بنابراین کارشناسان بر این باورند که بحران مسکن به دلیل عدم اقدام وی در بخش مهمی از مسکن بوده است.

ساخت چهار میلیون مسکن در چهار سال شعار دولت سیزدهم بود به گفته محمدرضا مهدیار اسماعیلی، رئیس صندوق ملی مسکن، با توجه به اینکه اکنون در میانه عمر دولت هستیم، فاصله زیادی نداریم. پشت پروژه و دولت سیزدهم وعده مسکن را حفظ می کند.

به گفته کارشناسان و فعالان مسکن، سالانه حدود یک میلیون درخواست در حوزه مسکن دریافت می شود. همچنین با توجه به مستاجر بودن 6 میلیون خانوار در کشور، ساخت و ساز مسکن می تواند به طور مستقیم بر بازار اجاره و کنترل تورم در این بخش تأثیر بگذارد. اما آنچه در این زمینه حائز اهمیت است میزان شهریه است که برای برخی خانواده ها می تواند بالا باشد. به همین دلیل دولت سیزدهم سازوکاری را تعیین کرد تا متقاضیان بتوانند از این طرح ملی بهره مند شوند.

در حال حاضر سقف استهلاک نصب جنبش ملی مسکن کاهش یافته و به 5 میلیون و 900 هزار تومان رسیده است. این در حالی است که دولت هزینه زمین را از متقاضیان دریافت نمی کند و برای ساخت هر واحد مسکونی 550 میلیون توکن پرداخت می کند.

شرط ثبت نام

یکی از شرایط اصلی ثبت نام مسکن در طرح ملی نهضت، نداشتن واحد مسکونی متقاضیان است که جزئیات آن از سوی وزارت راه و شهرسازی اعلام شده است. ضمناً نباید قبلاً از تسهیلات خرید مسکن استفاده می کردند، معمولاً این طرح متعلق به کسانی است که درآمد بالایی ندارند.

در این شرایط تامین مالی مسکن طرح نهضت ملی تنها 450 میلیون تومان و بازپرداخت آن 20 سال بوده است. به این ترتیب متقاضیان دریافت این وام باید به مدت 20 سال هر ماه 8 میلیون و 700 هزار تومان به عنوان اقساط وام به بانک پرداخت می کردند که بعداً با تصمیم شورای پول و اعتبار نرخ سود این وام 18 درصد کاهش یافت از سوی دیگر مبلغ این تسهیلات به 550 میلیون تومان افزایش یافت.

افزایش وام مسکن اقساط را از 8.5 میلیون تومان به 5.7 میلیون تومان کاهش داد و دوباره این رقم به پنج میلیون و 900 هزار تومان رسید به طوری که در مرحله دوم اقساط 2 میلیون و 600 هزار تومان کاهش یافت. کاهش اقساط 2 میلیون و 600 هزار تومانی کمک زیادی به معیشت متقاضیان می کند.

اقساط 5 میلیون و 900 هزار تومان

بررسی ها نشان می داد که میزان پرداختی وام مسکن نسبت به درآمد متقاضیان بالاست، بنابراین دولت سیزدهم برای رفع این شرایط اقداماتی انجام داد.

طبق فرمول قبلی متقاضیان باید در مدت 20 سال 240 قسط به مبلغ هشت میلیون و 488 هزار تومان می پرداختند اما با تصمیم دولت مقرر شد اقساط وام به مبلغ 550 میلیون تومان پرداخت شود. جنبش ملی مسکن به روش نردبانی محاسبه شود.

هادی عباسی معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی با اعلام اینکه اقساط ماهانه بازپرداخت آن در دو سال اول حدود پنج میلیون و 900 هزار تومان تعیین شده است، گفت: اقساط به صورت پلکانی خواهد بود. از سال سوم

منبع رکنا

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=35646

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.