• امروز : جمعه, ۲۷ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 18 October - 2024
3

اقتصاد دستوری؛ ریشه اصلی نارضایتی

  • کد خبر : 42136
  • ۰۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۰:۱۰
اقتصاد دستوری؛  ریشه اصلی نارضایتی

اکوایران: نارضایتی در اقتصاد دستوری به ویژه کسری بودجه یکی از معضلاتی است که اقتصاددانان ریشه آن را در اقتصاد دستوری می دانند و تداوم این روند را طغیان جهل و من بیام می دانند. بازگشت به این بود.

اخبار اقتصادی: اقتصاد دستوری یا اقتصاد برنامه ریزی شده یک نظام اقتصادی است که در آن دولت نقش اصلی را در تعیین تولید، توزیع و قیمت کالا و خدمات ایفا می کند. به عبارت دیگر، دولت، به جای نیروهای بازار، مسئول اصلی تصمیم گیری در مورد چه، چه مقدار و چگونه تولید است.

موسی غنی نژاد کارشناس اقتصادی با اشاره به نارضایتی های موجود در اقتصاد ایران به ویژه نارضایتی از کسری بودجه، ریشه این مشکل در اقتصاد ایران را عرضه و تقاضا در بخش های مختلف اقتصادی دانست که می تواند مشکلات زیادی از جمله تورم را به دنبال داشته باشد. بیکاری و نوسانات ارزی و کاهش رشد اقتصادی. غنی نژاد معتقد است این اعتراضات به یکی از مهم ترین چالش های اقتصاد ایران در سال های اخیر تبدیل شده است.

غنی نژاد با اشاره به وضعیت اقتصادی کشور گفت: اقتصاد ما خوب نیست. آمارها حاکی از رشد اقتصادی چهار یا پنج درصدی است. اما اگر این آمارها درست بود، وضعیت اقتصاد، جامعه و مردم نباید اینگونه باشد.

غنی نژاد در جلسه مجلس تبریز با عنوان “نه به دستور اقتصاد در دولت جدید” افزود: نرخ تورم در چهار پنج سال اخیر حدود 40 درصد بوده و اکثریت جامعه که مزدبگیر هستند فقیرتر شده اند. سال به سال در این شرایط تورمی. قدرت خرید آنها کاهش یافته است.

این کارشناس اقتصادی معتقد است رشد اقتصادی عمدتاً ناشی از فرآورده های نفتی است که نقش مهمی در فضای کسب و کار ندارند و به رشد اقتصادی دولت یا مردم مربوط می شوند.

مشکلات ساختاری اقتصاد ایران

غنی نژاد در ادامه به دلایل کاهش سرمایه گذاری در کشور پرداخت و با اشاره به اینکه اقتصاد ایران با تورمی مواجه است که به هیچ وجه کاهش نخواهد یافت، گفت: اقتصاد در شرایط تورمی ثبات ندارد و تجار نیازمند یک وضعیت باثبات هستند. و چشم انداز پایدار برای فعالیت های آنها. اگر آینده قابل پیش بینی نباشد، سرمایه گذاری ممکن نیست.

وی یکی از مهم ترین عوامل تورم را افزایش نقدینگی ناشی از عدم تعادل و کسری بودجه دولت عنوان کرد و افزود: عدم تعادل در بودجه باعث افزایش نقدینگی و افزایش نقدینگی شده است. به تورم . برای حل مشکلات اقتصادی باید برای این موضوع برنامه ریزی کرد. از سوی دیگر جای سوال است که آیا دولتمردان ما بنا به دلایلی به این نتیجه رسیده اند که بهتر از اقتصاد می توانند امور را اداره کنند.

وام های بانکی به دست تولیدکنندگان نمی رسد

غنی نژاد در ادامه به مشکلات سیستم بانکی اشاره کرد و افزود: عدم پرداخت وام توسط بانک ها اکنون به یکی از مشکلات تولیدکنندگان تبدیل شده است. امروزه بانک ها تمایلی به پرداخت وام به تولیدکنندگان ندارند و حقیقت این است که اکثر بانک های ما تولیدکننده شده اند و اقدام به خرید ملک و سهام کرده اند.

این کارشناس اقتصادی پیشنهاد کرد: رئیس جمهور جدید برای مدت محدودی فعالیت سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، سازمان تعزیرات حکومتی و شورای رقابت را متوقف کند، زیرا این سازمان ها نه تنها در حمایت از حقوق مصرف کننده و تولیدکننده کوتاهی نکرده اند، بلکه همچنین عاملی در ایجاد مشکل شده است

غنی نژاد با اشاره به تاریخ اقتصادی قبل از اسلام و دوران جاهلیت در جزیره العرب تاکید کرد: بازگشت به قیمت های دستوری به معنای احیای جاهلیت و بازگشت به دوران جاهلیت است.

و افزود: مشکل ما فقط اقتصاد فرماندهی نیست. برخی آن را به اسلام ربط می دهند، در حالی که در اسلام از نظم خبری نیست. بلکه عقل حکم می کند و حکم می کند. با اقتصاد دستوری، منابع هدر می روند. در جامعه ای که قیمت یک لیتر بنزین از یک لیتر آب ارزان تر است، یعنی عقل و منطق کار نمی کند.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=42136

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.