• امروز : یکشنبه, ۱۸ شهریور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 8 September - 2024
6

افزایش 207 درصدی فروش سهام آهن اسفنجی

  • کد خبر : 37425
  • ۱۲ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۵
افزایش 207 درصدی فروش سهام آهن اسفنجی

عدم تعادل بین عرضه و تقاضای آهن اسفنجی در کشور باعث شد این محصول در سال 1402 پیشتاز رشد ارزش معاملاتی باشد. البته افزایش سختگیری در عرضه تمامی محصولات تولیدی در این بازار نیز دلیل آن بود و به این ترتیب در حالی که حجم معاملات آهن اسفنجی رینگ فیزیکی 125 درصد افزایش یافت، ارزش معاملات آن جهش 207 را به ثبت رساند. ٪.

اخبار اقتصادی، حجم و ارزش معاملات آهن اسفنجی حلقه فیزیکی بورس کالای ایران در سال 1402 رشد چشمگیری را به ثبت رساند. افزایش 100 درصدی نیاز عرضه این محصول در رینگ فیزیکی و افزایش محدود تولید این محصول در سال جاری، از رشد حجم معاملات آهن اسفنجی رینگ فیزیکی حمایت کرد.

آهن اسفنجی از فولاد پیشی گرفت

بررسی داده های رینگ فیزیکی بورس کالای ایران حاکی از آن است که در سال 1402 بیش از 8 میلیون و 9 هزار تن آهن اسفنجی از رینگ فیزیکی بورس کالای ایران وارد شده است. این در حالی است که در سال 1401 تنها 3 میلیون و 548 هزار تن آهن اسفنجی از رینگ فیزیکی بورس کالا به فروش رسید و به این ترتیب 125 درصد به حجم فروش این محصول در این بازار افزوده شد. اکثر آهن اسفنجی عرضه شده در رینگ فیزیکی در سال های اخیر تجاری سازی شده و طی هفته های متمادی فروش این محصول با رقابت قیمتی از سوی متقاضیان همراه بوده است.

همچنین در سال 1402 ارزش معاملات آهن اسفنجی از 1012 میلیارد ریال گذشت. این در حالی بود که ارزش معاملات این بازار در سال 1401 بالغ بر 328 میلیارد ثبت شد و بنابراین ارزش معاملات آهن اسفنجی در سال 1402 جهش 207 درصدی داشت.

اگرچه حجم و ارزش معاملات آهن اسفنجی رینگ فیزیکی بورس کالای ایران در سال 1402 افزایش یافت، اما رشد ارزش معاملات بسیار بیشتر از رشد ارزش معاملات بود. این مشکل ناشی از افزایش قیمت فروش این محصول در اکثر معاملات بوده است. با توجه به تورم افسارگسیخته حاکم بر اقتصاد کشور، افزایش سالانه قیمت محصولات مورد استقبال صنایع و عموم مردم قرار گرفته است. اما کاهش قیمت آهن و فولاد در بازار جهانی در سال 1402 نسبت به سال 1402 باعث شد که بسیاری از محصولات صنعتی مانند فولاد با رشد قیمت در سال جاری مطابق با تورم همراه نباشند. اما امسال آهن اسفنجی همچنان در مسیر رشد سریع قیمت ها به نوسانات خود ادامه داد. در شرایطی که کاهش قیمت جهانی باعث کاهش رشد سایر محصولات در زنجیره فولاد در سال 1402 شد، عدم تعادل بین عرضه و تقاضا برای آهن اسفنجی باعث شد که انتظارات تورمی رفتار دلالان این محصول را هدایت کند و آهن اسفنجی مطابق با آن باشد. با تورم و در چند هفته با نرخی بالاتر از رشد تورم معامله می شود. به این ترتیب در شرایطی که حجم فروش آهن اسفنجی از رینگ فیزیکی 125 درصد رشد کرد، ارزش معاملات آن جهش 207 درصدی را به ثبت رساند.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=37425

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.