• امروز : پنجشنبه, ۲۹ شهریور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 19 September - 2024
2

افزایش “کج” قیمت مسکن در پایتخت

  • کد خبر : 44092
  • ۲۴ شهریور ۱۴۰۳ - ۲۱:۰۸
افزایش “کج” قیمت مسکن در پایتخت

اکوایران: در حالی که تورم ماهانه مسکن در تهران در تیرماه نسبت به خرداد ماه افزایش یافت، این نرخ در مردادماه کاهش یافت و به کمتر از 1.5 درصد رسید.

اخبار اقتصادی، آخرین آمار بانک مرکزی از بازار املاک تهران حاکی از آن است که قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در این شهر نسبت به تیرماه افزایش یافته اما سرعت رشد کاهش یافته است.

تعداد معاملات مسکن نیز به 3 هزار و 665 واحد رسیده که نسبت به تیرماه 3 درصد و نسبت به مرداد ماه سال گذشته 26.2 درصد افزایش داشته است. این افزایش در حالی رخ داد که تعداد معاملات مسکن در تیرماه با کاهش رشد ماهانه همراه بود. مقایسه این ارقام با سال های گذشته نیز نشان می دهد که معاملات مسکن در پایتخت با روزهای اوج خود فاصله زیادی دارد.

روند رشد ماهانه قیمت مسکن در تهران نیز حاکی از آن است که افزایش این نرخ در تیرماه ثابت نبوده و در مرداد ماه تورم ماهانه قیمت مسکن به کمتر از 1.5 درصد کاهش یافته است.

رشد 1.2 درصدی قیمت مسکن در پایتخت

آمار بانک مرکزی حاکی از آن است که قیمت هر مترمربع مسکن در تهران در مردادماه به 88.5 میلیون تومان رسیده است. این رقم در تیرماه 87 میلیون و 460 هزار تومان بوده است.

بر این اساس رشد ماهانه قیمت مسکن در تهران به 1.2 درصد رسید در حالی که در تیرماه 1.8 درصد بود. بررسی روند این شاخص از سال 95 نشان می دهد که تورم ماهانه خرید مسکن از روزهای دو رقمی خود فاصله گرفته اما همچنان در محدوده ای قرار دارد که با اطمینان نمی توان انتظار داشت که به روزهای پرخطر خود بازنگردد.

به عنوان مثال، در حالی که این نرخ در حدود 1402 ماه منفی بود، از ابتدای سال جدید به محدوده مثبت نوسان کرده است. اگرچه رشد ماهانه قیمت مسکن در تهران در فروردین ماه امسال به 0.2 درصد یعنی نزدیک به صفر کاهش یافت، اما در اردیبهشت ماه به تقریبا 4 درصد رسید. این نرخ مجددا در تیرماه افزایش یافت و به 1.8 درصد رسید، اما در مرداد ماه کاهش یافت و به 1.2 درصد کاهش یافت.

روند بلندمدت این شاخص حاکی از آن است که بازار مسکن تهران در یک ماه مانند اردیبهشت سال گذشته تورم 13 درصدی را تجربه کرده است. بنابراین می توان گفت در حال حاضر بازار املاک تهران از نظر قیمت در آرامش نسبی است.

می توان گفت علت این افزایش شدید و مسری قیمت ها در ماه های اخیر تورم نهاده های ساختمانی است که تاثیر خود را بر قیمت تمام شده تولید مسکن گذاشته و از این کانال منجر به افزایش قیمت آن می شود.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=44092

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.