• امروز : شنبه, ۲۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 18 May - 2024
2

آیا باید منتظر افزایش چشمگیر قیمت کتاب های درسی باشیم؟

  • کد خبر : 38766
  • ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۴۷
آیا باید منتظر افزایش چشمگیر قیمت کتاب های درسی باشیم؟

اکو ایران: در بودجه 1403، بودجه سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی که وظیفه اصلی آن تهیه و چاپ کتاب های درسی است، در مجموع 81/5 درصد رشد داشته است. این در حالی است که قیمت کاغذ نسبت به شهریور 1402 به طور متوسط ​​30 درصد افزایش یافته و بی ثباتی آن با نوسانات ارز ادامه خواهد داشت.

اخبار اقتصادی، بررسی قسمت دوم لایحه بودجه 1403 حوزه آموزش و پرورش توسط مرکز پژوهش های مجلس نشان می دهد که کل بودجه وزارت آموزش و پرورش با احتساب ردیف های مختلف اعمال نشده، در مجموع بالغ بر 278 میلیارد است. تومان یعنی سهم 9.83 درصدی آموزش و پرورش یکی از منابع بودجه عمومی کشور است.

پیش بینی می شد بودجه 1403 مطابق برنامه هفتم توسعه ارائه شود و مقدمات اجرای سال اول برنامه فراهم شود اما اکنون به بسیاری از مصوبات مصوب در برنامه هفتم توجهی نشده است.

لایحه بودجه 1403 همچنان چالش هایی را برای نظام آموزشی در سال جاری ایجاد می کند که قدرت مدیریت تحول آفرین و حل چالش های اساسی آموزش و پرورش کشور را از وزارت آموزش و پرورش می گیرد.

وی خاطرنشان کرد: یکی از این مشکلات نبود اعتبارات مناسب برای هزینه های چاپ کتاب های درسی و تامین نشدن اعتبار کافی برای ساخت و تجهیز مدارس است.

در بودجه 1403 بودجه سازمان برنامه ریزی درسی و پژوهش که وظیفه اصلی آن تهیه و چاپ کتب درسی است در مجموع 81/5 درصد رشد داشته است.

این در حالی است که قیمت کاغذ نسبت به شهریور 1402 به طور متوسط ​​30 درصد افزایش یافته و بی ثباتی آن با نوسانات ارز ادامه خواهد داشت.

در سال های اخیر نبود برآورد دقیق بودجه برای این سازمان باعث شد تا چاپ کتاب های درسی با تاخیر مواجه شود و در برخی مناطق کتاب های درسی چندین ماه پس از شروع سال تحصیلی تحویل داده شود.

بر اساس برآوردهای وزارت آموزش و پرورش، برای عملکرد کامل و تحول آفرین سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی به 3.34 میلیارد تومان بودجه نیاز است، یعنی 50.7 درصد کمتر از میزان اختصاص یافته در طرح قانون جاری.

در لایحه بودجه 1403، در معاونت سنجش عملکرد وزارت آموزش و پرورش، در معاونت تأمین کتب درسی دانش آموزان، مقرر شده است 150 میلیون جلد کتاب تهیه شود و این در حالی است که اقدامات در نظر گرفته شده در راستای آن است. در ماده 87 برنامه هفتم توسعه تصویب شد، مغایر است.

بر اساس بررسی ها و تحلیل های صورت گرفته از اعتبارات وزارت آموزش و پرورش در لایحه بودجه 1403 کشور، مشخص شد که در اکثر ردیف های بودجه، تخصیص ها حتی از کارهای اساسی و روزانه برنامه ریزی شده بسیار کمتر است.

این وضعیت آموزش و پرورش با مشکلات عدیده ای از جمله چالش تامین کتب درسی با دست کم گرفتن بودجه سازمان برنامه ریزی درسی و پژوهش مواجه خواهد شد.

سال گذشته علی لطیفی، رئیس سازمان برنامه ریزی و پژوهش آموزشی از مشکل تامین کاغذ کتاب های درسی در سال تحصیلی 1402-1403 ابراز نگرانی کرد.

بر اساس اظهارات لطیفی، هر ساله کاغذ یارانه ای برای چاپ کتاب های درسی دریافت می کنیم و قیمت پشت جلد کتاب نیز متاثر از میزان یارانه دریافتی است.

به گفته رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش و پرورش در بهمن 1401، میزان یارانه کاغذ کمتر از سال‌های گذشته بوده است، یعنی اگر سال آینده به همین وضعیت ادامه دهیم، قیمت کاغذ را افزایش خواهیم داد. پشت کاغذ جلد کتاب بیش از سال های گذشته است و این دغدغه جدی ماست.

آن طور که لطیفی به فارس گفت، در دو سه سال اخیر قیمت پشت جلد کتاب های درسی حدود 20 درصد افزایش یافته و در صورت عدم تامین یارانه کاغذ، این میزان به بیش از 70 درصد می رسد.

رئیس سازمان برنامه ریزی و پژوهش آموزش و پرورش تاکید کرد: برای اینکه گرانی کتب درسی کمتر شود، باید از هم اکنون دولت یارانه اختصاص دهد و تا جایی که امکان دارد به ما یارانه بیشتری بدهد. قیمت کمتر خواهد بود.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=38766

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.