• امروز : چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 8 May - 2024
0

آماده سازی نیروگاه های کشور برای حداکثر تولید برق در تابستان

  • کد خبر : 38440
  • ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۷
آماده سازی نیروگاه های کشور برای حداکثر تولید برق در تابستان

به گزارش اخبار اقتصادی از وزارت نیرو علی اکبر محرابیان در بازدید از شرکت تعمیرات نیروگاهی ایران در جمع خبرنگاران گفت: با توجه به شروع فصل گرما در حال آماده سازی نیروگاه های کشور برای تولید برق پایدار و مطمئن در سراسر کشور هستیم.

وی با اشاره به اینکه از سال گذشته 180 پروژه در حوزه های توسعه نیروگاهی، توسعه شبکه و مدیریت مصرف انرژی برای تامین پیک پایدار برق در تابستان امسال در دستور کار قرار گرفته است، ادامه داد: در این راستا یکی از اقدامات مهم ترین صنعت برق آماده سازی تمامی نیروگاه های کشور برای دستیابی به حداکثر تولید در روزهای اوج تابستان است.

وزیر نیرو با تاکید بر اینکه شرکت تعمیرات نیروگاهی ایران نقش بسیار مهم و برجسته ای در تعمیر، آماده سازی و ارتقای ظرفیت تولید نیروگاه های کشور ایفا می کند، گفت: همکاران این مجموعه بی وقفه تلاش کرده اند. در چند ماه گذشته و حتی در ایام نوروز تلاش کردند تا نیروگاه های کشور را آماده کنند تا مردم در تابستان امسال نگران تامین برق نباشند.

محرابیان افزود: از جمله پروژه های مهم در دست اجرا این شرکت، بازسازی کامل واحد 225 مگاواتی نیروگاه رودبار لرستان است. این واحد در سال گذشته دچار مشکلات اساسی شد و نیاز به تعمیرات اساسی داشت. با توجه به اینکه تجربه انجام این پروژه در کشور وجود نداشت، برخی معتقد بودند که امکان اجرای آن در داخل کشور وجود ندارد و باید برای بازسازی آن به پیمانکاران و مشاوران خارجی متوسل شد.

وی افزود: طبق پیشنهادات پیش بینی شده بود با توجه به هزینه تعمیرات و نحوه کار این واحد را حداقل یک سال و نیم از مدار خارج کنیم. اما به لطف اعتماد به متخصصین شرکت تعمیرات نیروگاهی و تکمیل این کار توسط این مجموعه، پروژه نوسازی یک واحد نیروگاه رودبار هم اکنون در حداقل بازه زمانی در حال انجام است.

وزیر نیرو تاکید کرد: همکاران این شرکت در سه شیفت کاری مشغول به کار هستند تا این واحد در زمان مشخص شده به مدار تولید بازگردد. خوشبختانه سد لرستان نیز در وضعیت برداشت آب بسیار خوبی قرار دارد و با تکمیل این پروژه، بخشی از ظرفیت نیروگاه های کشور به مصرف شبکه سراسری برق کشور می رسد.

محرابیان با بیان اینکه تعمیرات اکثر نیروگاه های کشور به اتمام رسیده است، تصریح کرد: در حال حاضر بیش از 90 درصد از برنامه های این بخش پس از اتمام فعالیت های پیش بینی شده در این بخش در اواسط اردیبهشت ماه انجام شده است. تمامی نیروگاه های کشور میزبان روزهای حداکثر ظرفیت برق خواهند بود که امسال از بین می رود.

شرکت پیشرو انرژی حرارتی از تولید اولین بار کشور پشتیبانی می کند

وی در بخشی دیگر از سخنان خود با تاکید بر اینکه شرکت تخصصی انرژی حرارتی در زمینه تولید درجه یک در کشور پیشرو است، افزود: این شرکت توانسته بیشترین حجم قرارداد را با شرکت های دانش بنیان داشته باشد. و با همکاری شرکت انرژی حرارتی و بنگاه های دانش بنیان تعداد زیادی نیروگاه برای اولین بار در کشور احداث شد.

وزیر نیرو با بیان اینکه بیش از 95 درصد تجهیزات و قطعات نیروگاه های حرارتی و نیروگاهی در کشور ساخته می شود، تصریح کرد: در حال افزایش نسبت تولید ملی در حوزه انرژی های تجدیدپذیر نیز هستیم. واحدهای بسیار خوبی در کشور در حال توسعه است تا بتوانیم در زمینه نیروگاه های تجدیدپذیر و به ویژه واحدهای خورشیدی به خودکفایی کلی برسیم.

محرابیان با اشاره به اینکه صنعت نیروگاهی کشور بخش بزرگی از حجم صادرات خدمات فنی و مهندسی را به خود اختصاص داده است، گفت: علاوه بر اینکه این بخش نیروگاه های زیادی در خارج از کشور احداث کرده است، در زمینه تعمیر و بازسازی نیروگاه های موجود نیز فعالیت می کند. گیاهان نیز فعال است.

وی گفت: واحدهای نیروگاهی که عمدتاً توسط شرکت های غربی و آمریکایی ساخته شده است، هم اکنون توسط متخصصان ایرانی در حال تعمیر، نوسازی و بازسازی است و وابستگی این کشورها به صنعت برق کشور افزایش یافته است.

منبع رکنا

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=38440

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.