• امروز : سه شنبه, ۱۲ تیر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 2 July - 2024
1

آسوشیتدپرس: تب همستر کمبت در ایران و اوکراین/ آیا کاربران در معرض کلاهبرداری و بدافزار هستند؟

  • کد خبر : 40950
  • ۰۸ تیر ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۶
آسوشیتدپرس: تب همستر کمبت در ایران و اوکراین/ آیا کاربران در معرض کلاهبرداری و بدافزار هستند؟

اکوایران: آسوشیتدپرس در گزارشی به تحلیل بازی همستر کمبت در ایران پرداخت. این رسانه بین‌المللی همچنین در مورد خطر گسترده‌تر آلودگی بدافزار نوشت، زیرا مصرف‌کنندگان در ایران اغلب قادر به خرید قانونی نرم‌افزار جدید یا حتی دسترسی به فروشگاه‌های اپلیکیشن قانونی نیستند.

اخبار اقتصادی، در پایتخت ایران و با فرا رسیدن موج گرما، رانندگان تاکسی و موتورسواران در حالی که پشت چراغ قرمز هستند، صفحه نمایش تلفن همراه خود را لمس می کنند. همه معتقدند که می توانند ثروتمند شوند. اما چه چیزی باعث شده است که به تلفن های همراه توجه کنید؟ برنامه “همستر کمبت”.

جدای از سرخوشی بازار ارزهای دیجیتال، استفاده گسترده از این اپلیکیشن در ایران واقعیتی را برای کشور در آستانه انتخابات ریاست جمهوری نشان می دهد: اقتصادی که با تحریم های غرب گرفتار شده است، تورم دائمی بالا همراه با مشکل شغل.

حتی زمانی که نامزدهای ریاست جمهوری وعده احیای اقتصاد را می دهند، ایرانیان به همستر کمبت هجوم آورده اند به این امید که روزی این اپلیکیشن به ثمر بنشیند، بدون اینکه بدانند چه کسی پشت آن است.

از زمان به بن بست رسیدن توافق هسته ای ایران با قدرت های جهانی در سال 2015، کسانی که توانسته اند دارایی های خود را از ریال مورد بحث منحرف کنند، به خرید خانه، هنر، وسایل نقلیه، فلزات گرانبها و سایر دارایی ها متوسل شده اند.

در زمان توافق برجام، هر دلار آمریکا معادل 32 هزار ریال بود، اما اکنون این نرخ به 580 هزار ریال نزدیک شده است. بسیاری از مردم شاهد کاهش شدید ارزش حساب های بانکی، صندوق های بازنشستگی و سایر دارایی های خود به دلیل سال ها کاهش ارزش پول بوده اند.

این در حالی است که قیمت میوه و تره بار نسبت به سال گذشته 50 درصد افزایش یافته و قیمت گوشت نیز 70 درصد افزایش یافته است. علاوه بر این، هزینه استفاده از تاکسی تقریبا دو برابر شده است. هزینه استفاده از مترو به عنوان ارزان ترین گزینه سفر در تهران حدود 30 درصد افزایش یافته است.

این شرایط باعث شده است که علاقه عمومی در ایران به ارزهای رمزپایه و اپلیکیشن های مرتبط افزایش یابد. دسترسی گسترده به گوشی های هوشمند در ایران، استفاده از اپلیکیشن هایی مانند Hamster Combat را بسیار جذاب کرده است.

دسترسی به این اپلیکیشن از طریق پیام رسان تلگرام است که با وجود فیلترها همچنان در ایران محبوبیت دارد. مبارزه با همستر مانند یک بازی کلیک کار می کند. کاربران به طور مکرر روی یک شی کلیک می کنند یا کارهای تکراری را برای کسب امتیاز انجام می دهند.

کاربران Hamster Combat بر این باورند که ممکن است به یک ارز دیجیتال مرتبط با بازی دسترسی داشته باشند که هنوز به صورت عمومی معامله نشده است.

آسوشیتدپرس در ایمیلی اعلام کرد، افرادی که خود را توسعه‌دهنده بازی معرفی کرده‌اند، به سؤالات مربوط به هویت یا طرح‌های تجاری‌شان پاسخی ندادند، اما تأکید کردند که «هیچ ارز دیجیتالی را در بازی خود ارائه نمی‌کنند».

در محتوای ایمیل آمده است: «ما از طریق مکانیسم‌های گیمیفیکیشن به مخاطبان خود درباره بازار ارزهای دیجیتال آموزش می‌دهیم».

اما این بازی شبیه اپلیکیشن دیگری است که در گذشته ارز دیجیتالی را در اختیار ایرانیان قرار داده است و به نظر می رسد وعده پول رایگان ممکن است عده ای را به خود جذب کند.

ایران تنها کشوری نیست که در این بازی دخیل است. مقامات اوکراین که از زمان تهاجم سال 2022 درگیر یک جنگ ویرانگر با روسیه بوده است، هشدار داده اند که اطلاعات کاربران همچنان در روسیه ذخیره می شود و این پتانسیل را دارد که کاربران را در معرض خطر قرار دهد.

علاوه بر این، خطر آلودگی به بدافزار گسترده‌تر وجود دارد، زیرا مصرف‌کنندگان در ایران اغلب نمی‌توانند نرم‌افزار جدید را به‌طور قانونی خریداری کنند یا حتی به فروشگاه‌های اپلیکیشن معتبر دسترسی پیدا کنند.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=40950

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.