به گزارش اخبار اقتصادی، حلقه پلیمری و شیمیایی بازار فیزیکی بورس کالای ایران هفته منتهی به جمعه 21 آبان ماه را با رونق به پایان رساند; این رونق در حوزه محصولات پلیمری بسیار بیشتر بود و متقاضیان حاضر به رقابت با قیمت های 50 تا 100 درصدی برای به دست آوردن سهمی از عرضه بودند. این در حالی بود که رقابت عمده قیمتی در رینگ شیمیایی وجود نداشت و بیشتر معاملات با قیمتی نزدیک به قیمت پایه انجام می شد.

دوبل بوم و رها کردن روی حلقه پلیمری

در هفته دوم آبان ماه بالغ بر 106 هزار و 800 تن انواع محصولات پلیمری به بازار فیزیکی بورس کالای ایران عرضه شد. برای این محصول 165 هزار تن تقاضا ثبت شد که در نهایت منجر به فروش 96 هزار و 500 تن محصولات پلیمری در این بازار شد. به این ترتیب نسبت حجم معاملات و عرضه در حلقه پلیمری به 90 درصد رسید که رقم قابل توجهی است. البته تقاضا برای همه محصولات پلیمری در یک سطح نبود، در حالی که تقاضای زیاد برای محصولاتی مانند پلی اتیلن ترفتالات بطری، پلی پروپیلن نساجی، پلی پروپیلن شیمیایی و پلی اتیلن نساجی منجر به رقابت قیمت 50 تا 50 شد.100 درصد برای این محصولات، پایین است. تقاضا برای برخی از پلی استایرن ها، پلی اتیلن های سنگین و نخ پلی استر این پیشنهادات را با نرخ پایه ارائه کردند و برخی از این پیشنهادات بدون مشتری بود. عرضه کافی پلی استایرن معمولی و مقاوم و کمبود تقاضا برای این محصولات باعث شد تا از هفته دوم آبان ماه، خرید این محصول در بازار فیزیکی غیر قابل رقابت باشد. در شرایطی که میزان تولید این محصول بسیار بیشتر از نیاز صنایع تکمیلی داخلی است، رفع نیاز به کد بهینه سازی در خرید، سرمایه جویان را به این بازار وارد کرده و از رکود حاکم بر معاملات این بخش بکاهد. در عین حال این تصمیم می تواند با ایجاد فرصت های صادراتی برای غیرتولیدکنندگان به بهبود بازارهای صادراتی منجر شود.

بررسی معاملات رینگ پلیمری در بازار فیزیکی بورس کالای ایران حاکی از آن است که طی هفته های گذشته معاملات پلی اتیلن ترفتالات بطری، پلی پروپیلن نساجی، پلی پروپیلن شیمیایی و پلی اتیلن نساجی با رونق و حتی رقابت قیمتی بین متقاضیان برای کسب سهم عرضه این محصولات افزایش یافته است.

قیمت پایه بطری های پلی اتیلن ترفتالات بر اساس نرخ ارز 28500 تومان تعیین می شود; این نرخ با نرخ ارز در بازار ارز 31.5 درصد و با نرخ ارز در بازار آزاد 80 درصد فاصله دارد. به این ترتیب بخش مهمی از رقابت در حلقه بطری پلی اتیلن ترفتالات به نرخ ارز برای تعیین قیمت این محصولات مربوط می شود.

تایر نساجی پلی پروپیلن و پلی اتیلن نیز با رقابت قوی همراه است. این در حالی است که نرخ مبادله ای برای تعیین قیمت پایه این محصولات با ارز حواله در بازار مبادلات ارزی برابری می کند، اما فاصله 37 درصدی این نرخ با ارز در بازار آزاد، رفتار بازار ارز را جهت می دهد. معامله گران در این بازار برتری تقاضا بر عرضه در شرایطی که واحدهای پتروشیمی خود را برای تعمیرات اساسی آماده می کنند و بازار با کاهش بیشتر عرضه مواجه می شود، رقابت را در بازار این محصولات افزایش داده است.

محصولات شیمیایی بدون رقابت به بازار عرضه شد

در هفته دوم آبان ماه، بالغ بر 46 هزار و 800 تن مواد شیمیایی وارد رینگ فیزیکی بورس کالای ایران شد. برای این محصول 39 هزار تن تقاضا ثبت شد که در نهایت منجر به فروش 30 هزار و 700 تن مواد شیمیایی در این بازار شد. به این ترتیب 65 درصد از عرضه محصولات شیمیایی در رینگ فیزیکی به بازار عرضه شد. اکثر این معاملات در محدوده قیمت پایه یا با رقابت قیمت محدود انجام شده است.