• امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
5

چین نفت روسیه را با ایران جایگزین کرد/ اگر تحریم ها برداشته نشود سال سختی خواهیم داشت

  • کد خبر : 33602
  • ۱۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲
چین نفت روسیه را با ایران جایگزین کرد/ اگر تحریم ها برداشته نشود سال سختی خواهیم داشت

اخبار اقتصادی، خبرگزاری رویترز روز جمعه گزارشی منتشر کرد که بر اساس آن ایران تصمیم گرفت تخفیفی را که به چین اعطا می کند بین 6 تا 8 دلار در هر بشکه کاهش دهد و به نظر می رسد با کاهش خرید نفت چین از ایران، نفت. مدیران تصمیم گرفتند میزان تخفیف را کاهش دهند.

این در حالی است که شرایط اقتصادی چین مانند سال های گذشته نیست و رشد اقتصادی این کشور کاهش یافته و حتی نرخ بیکاری در این کشور 1.5 میلیارد افزایش یافته است. از سوی دیگر تنش های منطقه ای با کره جنوبی و ژاپن و همچنین تقابل سیاسی این کشور و آمریکا بر سر تایوان باعث شده است که فشارها به حداکثر برسد تا جایی که روسای جمهور آمریکا و چین دو دور مذاکرات فشرده انجام داد و به یک سری توافقات پشت پرده دست یافت، تا جایی که به نظر می رسد بخشی از این توافقات مربوط به ایران بود.

مرتضی بهروزی پ. نایب رئیس انجمن اقتصاد انرژی در گفتگو با رکنا گفت: معمولا افزایش یا کاهش خرید نفت یا سایر کالاها به شرایط قیمت و زمان تحویل بستگی دارد، اما به نظر من این بار این کاهش خرید است. دلایل سیاسی دارد

و ادامه داد: فشارهای آمریکا و اروپا بر روسیه افزایش یافته و دایره تحریم های اقتصادی نیز تنگ شده است. روسیه برای رفع این محدودیت‌ها تخفیف‌های ویژه‌ای را برای کالاهای تولیدی خود مانند فولاد، مواد معدنی و نفت اعمال کرده است، اما به نظر می‌رسد این تخفیف‌ها دیگر جذابیتی در بخش نفت ندارند و شرکت‌های نفتی از ترس جریمه‌ها به نفت روسیه روی نمی‌آورند. از ایالات متحده و اروپا.

این کارشناس نفت و انرژی افزود: تنها بازار باقی مانده روسیه، چین است، با وجود اینکه چین بیشتر نفت خود را از ایران تامین می کند، زیرا هیچ کشور نفتی تخفیف هایی را که ایران ارائه می دهد اعمال نمی کند، وجود شرکت های بزرگ چینی از خرید محصولات ایرانی خودداری می کنند. نفت و شرکت های کوچک چینی از ایران نفت می خرند.

وی ادامه داد: تحلیل من این است که این بار بحث اقتصادی نیست و چین برای حمایت از روسیه به شرکت ها دستور داده نفت مورد نیاز خود را از روسیه خریداری کنند.

پوست بهروزی وی در پاسخ به این سوال که آیا در صورت لغو تحریم ها ایران به جایگاه دوم خود در اوپک باز می گردد، گفت: ما در این شرایط تجربه داریم، زمانی که برجام امضا شد و دیگر مشکلی برای فروش نفت نداشتیم، ۶ ماه طول کشید. . برای از سرگیری جایگاه خود در اوپک، اما این بار موضوع فرق می کند و شرایط متفاوت است.

وی افزود: این بار زمان تحریم ها بیشتر و شدت آنها نیز بیشتر است. این را هم باید در نظر گرفت که صنعت نفت ما در 40 سال گذشته همواره تحت فشار بوده که اوج آن در 10 سال گذشته بوده است. به تولید قبل از تحریم ها برسیم.

وی در خصوص تحقق درآمدهای نفتی در سال جاری و میزان آن در بودجه سال آینده گفت: از تغییراتی که در اطراف ما رخ داده است، می توان متوجه شد که چقدر درآمدهای نفتی به دست آمده است، شرایط زندگی مردم و خدمات رفاهی تا چه حد است. افزایش یافته اند اقدام درستی است: تحقق درآمدهای نفتی کشور. برای سال آینده با توجه به اتفاقات روسیه و تخفیف های عجیب این کشور، اگر با دنیا تعامل نداشته باشیم و تحریم ها لغو نشود، سال سختی در حوزه درآمدهای نفتی خواهیم داشت.

اظهارات این کارشناس انرژی در خصوص میزان بودجه سال آینده فروش نفت یک میلیون و 350 هزار بشکه در روز با قیمت 65 یورو در هر بشکه.

منبع رکنا

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=33602

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.