• امروز : شنبه, ۵ آبان , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 26 October - 2024
5

هفته بعد از سه انتخابات قبلی ریاست جمهوری، برای قیمت دلار چه انفاقی رقم خورده است؟

  • کد خبر : 40923
  • ۰۷ تیر ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۲
هفته بعد از  سه انتخابات قبلی ریاست جمهوری، برای قیمت دلار چه انفاقی رقم خورده است؟

ترمز صعود بازار پس از دو روز برداشته شد/ الگوی سر و شانه ای در تتر دیده شد/ ورود دو روزه پول به بورس در کانون توجه بازار بود/ هفته بعد از سه انتخابات ریاست جمهوری قبل، چه برای قیمت دلار انجام شده است؟

قیمت دلار و طلا از محدوده مقاومتی عقب نشینی کردند اما ارز به هدف رسید. بازارهای طلا و ارز که از ابتدای هفته روند صعودی را طی کرده بودند، روز چهارشنبه افزایش یافت.

قیمت دلار هرات از 60 هزار و 650 تومان آغاز شد و از ابتدا روند نزولی را نشان داد. بازار ارز هرات پس از بازگشایی قیمت درهم و روند نزولی آن، در نیمه نخست سال با افت 600 تومانی به انتهای کانال 60 هزار تومانی رسید. در نیمه دوم، قیمت دلار هرات بهبود یافت و در 60 هزار و 300 تومان به پایان رسید. تحلیلگران گفتند که قیمت دلار هرات به زیر نقطه تصمیم کاهش یافت، اما دوام نیاورد و دوباره افزایش یافت. همانطور که در پایگاه بازار روز دوشنبه اشاره شد، تحلیلگران نرخ 60 هزار و 300 تومانی را نقطه تصمیم گیری برای دلار دانستند که اگر در روز چهارشنبه به زیر این سطح روزانه تثبیت می شد، ممکن بود کاهش پیدا کند، اما این اتفاق نیفتاد و قیمت به حالت عادی بازگشت. این سطح در نیمه دوم

قیمت درهم امارات 16 هزار و 560 تومان باز شد و تا 16 هزار و 460 تومان کاهش یافت. اما در نیمه دوم سال قیمت درهم از این سطح بازگشت و در 16490 تومان بسته شد.

قیمت تتر که روز دوشنبه به کانال 61 هزار تومانی حرکت کرد با کاهش از این کانال فاصله گرفت. روز دوشنبه عنوان شد که تتر در حال تشکیل الگوی سر و شانه است و پس از تکمیل این الگو، قیمت کاهش بیشتری پیدا کرد و به 60 هزار و 400 تومان رسید.

قیمت ارز اما در روز چهارشنبه به 41 میلیون و 600 هزار تومان رسید. قیمت طلای مذاب که روز سه شنبه در معاملات پس زمینه به 15 میلیون و 100 هزار تومان رسیده بود، روز چهارشنبه را با قیمتی منفی در کانال 14 میلیونی آغاز کرد. قیمت طلای آب شده در نهایت به 14 میلیون و 850 هزار تومان رسید. حباب طلای ذوب شده با رشد بی سابقه از 16 آوریل به 1.8 درصد رسید.

در سمت رسمی بازار، اگرچه قیمت اسکناس و حواله دلار در مرکز مبادلات تغییری نکرد و ثابت ماند، اما میانگین موزون قیمت دلار در سایت بانک مرکزی با 400 تومان افزایش به 38 هزار و 800 تومان رسید.

در بورس شاهد ورود پول به صندوق طلا، درآمد ثابت و خود بورس بودیم. طی دو روز معاملاتی اخیر شاهد ورود پول به بورس بودیم که جالب است. این اتفاق در حالی رخ داد که از 18 اردیبهشت تا کنون دو روز متوالی پولی وارد بورس نشده بودیم. با این حال، ما شاهد ورود پول به صندوق های طلا بودیم، اما در روز چهارشنبه نسبت به دو روز معاملاتی گذشته کاهش یافت.

با این حال تحلیلگران فنی مدعی هستند که بازار ارز نسبت به هفته گذشته بیش از 1500 تومان رشد داشته و باید اصلاح می شد، اما گروهی از فعالان بازار معتقدند قیمت ها در روز چهارشنبه با دو خبر کاهش یافت. اولین خبر ویدئویی بود که از روز سه شنبه منتشر شد. ترامپ در این ویدئو از توافق با جمهوری اسلامی می گوید که بازار آن را پسندید. اما معامله گران ادعا می کنند که این ویدئو مربوط به سال 96 است و انتشار آن در زمان افزایش قیمت دلار خبری است. همچنین خبرهایی در بازار منتشر شده مبنی بر اینکه بازارساز تزریق بی سابقه 200 میلیون DH را از روز سه شنبه به مدت 10 روز آغاز کرده است. البته این خبر جدیدی نیست و هر روز خبر از تزریق قوی درهم، تتر و دلار از سلیمانیه و هرات می رسد.

وعده های نامزدهای انتخاباتی همچنان در بازار است. قالیباف روز چهارشنبه گفت که این بار مردم اجازه نمی دهند آب شرب خود را به برجام وصل کنیم. این در حالی است که نماینده ایران در سازمان ملل متحد گفته است که برجام جایگزینی ندارد و احیای برجام به نفع همه اعضاست. سوال تجار این بود که آیا در دولت سیزدهم آب شرب ما به برجام مرتبط بود؟

اس ام اس تبلیغاتی زاکانی نیز روز چهارشنبه در بازار مورد توجه قرار گرفت. در ابتدای این پیامک به یارانه 45 هزار تومانی دوران احمدی نژاد که ارزش خود را از دست داده است اشاره شده و سپس نوشته شده است که یارانه انرژی بر پایه طلا حق آنهاست. با یارانه طلا، هر ایرانی ضد تورم معادل ۶ گرم طلا یارانه انرژی خواهد داشت. اکثر سوداگران این وعده را شوخی می دانستند و زیاد جدی نمی گرفتند و می گفتند در صورت پایین نیافتن کنتور باید قول داد. فقط مهم است که چه کسی این تورم را ایجاد می کند.

صحبتی از امیرحسین ثابتی، چهره نزدیک به فیلترینگ جلیلی درمود نیز در بازار به اشتراک گذاشته شد. ثابت که نماینده مجلس هم هست گفت باید فیلتر شود تا شخص دیگری وارد نشود. [سایت یا شبکه اجتماعی] بودن

در برخی کانال های تحلیلی قیمت ها پس از انتخابات دچار نوسان می شود اما از سوی دیگر عده ای نیز معتقدند اتفاقاتی که برای بازار پس از انتخابات خواهد افتاد بستگی به برنده شدن دارد.

بر اساس تحلیل قیمت دلار توسط اکو ایران، یک هفته مانده به انتخابات ریاست جمهوری 1400، 1396 و 1392 نشان می دهد که قیمت دلار بسته به شرایط و فضای موجود رفتار متفاوتی داشته است. به همین دلیل تا یک دهه دیگر آماری در دسترس نداشتیم.

ساعت 14:00 یک هفته پس از انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم، قیمت دلار تقریبا هزار تومان افزایش یافت و پس از آن قیمت دلار با کانال 22 هزار تومانی خداحافظی کرد.

یک هفته پس از دوره دوازدهم، یعنی در سال 96، قیمت دلار تقریبا 50 تومان کاهش یافت و از 3780 تومان به حدود 3730 تومان رسید. در آن دوره، روحانی برای دومین بار به عنوان رئیس جمهور انتخاب شد.

در سال 92 یک هفته پس از پیروزی روحانی در دوره یازدهم، قیمت دلار نزدیک به 500 تومان کاهش یافت که جالب بود. قیمت دلار در آن هفته از حدود 3600 تومان به 3100 تومان افزایش یافت.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=40923

اخبار مرتبط

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.