• امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
2

نرخ تبادل برق در بورس انرژی به 60 درصد رسید

  • کد خبر : 38169
  • ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۹
نرخ تبادل برق در بورس انرژی به 60 درصد رسید

به گزارش اخبار اقتصادی به نقل از وزارت نیرو، «علی اکبر محرابیان» در نشست مشترک با مدیران ارشد صنعت برق کشور. وی با تاکید بر تسریع در روند اصلاح نظام مالی و اقتصادی صنعت برق کشور گفت: یکی از مشکلات کلیدی صنعت برق کشور در دهه های اخیر نبود نظام مالی مبتنی بر شرکتی بود. در این صنعت که بدهی هنگفتی ایجاد کرد و این مشکل روند توسعه است. او در صنعت برق نیز با مشکلات زیادی مواجه شده بود.

وی افزود: بر اساس اختیاراتی که در برنامه هفتم توسعه و سایر قوانین بالادستی به وزارت نیرو داده شده است، نظام مالی شرکت های فعال در صنعت برق باید به گونه ای اصلاح شود که شرکت ها مسیر توسعه را بر اساس آن طی کنند. سازوکار سیستم شرکتی و اصول حاکمیت شرکتی و فاصله گرفتن از روندهای گذشته که منجر به انباشت بدهی در این شرکت ها شده است.

رشد چشمگیر تبادل برق در تبادل انرژی.

محرابیان با بیان اینکه بر اساس برنامه هفتم توسعه، تعداد معاملات خارج از بازار عمده فروشی صنعت برق باید به 60 درصد برسد، تصریح کرد: وزارت نیرو اولین گام را در اجرای برنامه هفتم برداشت و در سال 1403 این بند را محقق کرد. بر اساس این اقدام، شرکت‌های توزیع و مشترکین بیش از یک مگاوات باید از این پس برق مورد نیاز خود را از طریق بورس انرژی در فضایی شفاف و کاملا رقابتی تهیه کنند.

وزیر نیرو پرداخت نقدی به نیروگاه های سامانه جدید را یکی از محاسن اجرای این طرح عنوان کرد و افزود: در گذشته به دلیل اینکه پرداخت برای فروش برق به نیروگاه ها با تاخیر زیادی انجام می شد، نیروگاه ها امروزه در مرحله توسعه و مدیریت هستند. مشکلات زیادی وجود داشت که با روش جدید حل خواهد شد.

محرابیان درباره دیگر مزیت های اجرای این قانون گفت: اصلاح و توسعه متوازن صنعت برق در نقاط مختلف کشور، جبران بدهی های گذشته، استقرار نظام شرکتی واقعی در صنعت برق و در عین حال. حمایت عادلانه از منافع خریداران و فروشندگان برق کشور از دیگر مزایایی است که با اجرای این قانون حاصل خواهد شد.

وزیر نیرو با اشاره به رویه‌های گذشته که شرکت‌های توزیع برق به مدیریت امور جاری تقلیل یافتند، تصریح کرد: شرکت‌های توزیع برق در سراسر کشور باید به معنای واقعی کلمه به‌عنوان یک شرکت مدیریت شوند و درآمد و هزینه‌های آن‌ها در یک رقابت برگزار شود. به صورت سالم و شفاف

وزیر نیرو در این خصوص خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر عدم استقلال کافی شرکت‌های توزیع برق به‌ویژه در حوزه مالی، مشکلات زیادی را برای این شرکت‌ها ایجاد کرده و در نتیجه روند توسعه بخش برق کشور را دچار اختلال کرده است . صنعت و افزایش بدهی شرکت ها با وجود فروش خدمات و انرژی زیادی داشت.

منبع رکنا

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=38169

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.