• امروز : سه شنبه, ۱ آبان , ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 22 October - 2024
1

اولین گروه از کارشناسان نیروگاه های متعارف در مسیر انتقال انرژی در موسسه تحقیقات نیرو ایجاد شد.

  • کد خبر : 45499
  • ۲۹ مهر ۱۴۰۳ - ۱۹:۴۵
اولین گروه از کارشناسان نیروگاه های متعارف در مسیر انتقال انرژی در موسسه تحقیقات نیرو ایجاد شد.

به گزارش اخبار اقتصادی، این جلسه با حضور مجید امیدپور رئیس جمهور برگزار شد. پژوهشکده نیرو و عضو هیأت علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی، «علی شاهحسینی» عضو هیأت علمی دانشگاه و پژوهشگر و مشاور انتقال انرژی گروه مپنا، «امیر دودابی نژاد» عضو هیأت علمی پژوهشگاه نیرو و معاون برنامه ریزی و توسعه حرارتی. شرکت انرژی “علی قاسمی نژاد” رئیس گروه توسعه نیروگاه های صنایع خورشیدی و شهرستان های ستبا و “محمد ابراهیم سربندی فراهانی” رئیس مرکز تحقیقات تولیدات پژوهشگاه نیرو 7 مهر در تالار فردوسی پژوهشگاه نیرو.

امیدپور گفت: بشریت تحت عناوین مختلف دوران گذار را پشت سر گذاشته است. امروزه ما در حال تجربه مفهومی هستیم که در دو تا سه دهه اخیر در کشورهای توسعه یافته دنبال شده است.

وی افزود: زمانی که در دوره گذار انرژی هستیم، آمادگی ذهنی مردم، توسعه سیاسی و اقتصادی و بسیاری عوامل دیگر در این حوزه تاثیرگذار خواهد بود.

خواجه نصیرالدین طوسی، یکی از اعضای هیأت علمی دانشگاه، در ادامه مروری بر تحول انرژی در سال‌های اخیر ارائه کرد و گفت: میانگین شاخص جهانی انتقال انرژی (ETI) از سال 2015 تا کنون 6 درصد افزایش یافته است، اما کمترین رشد را در سال گذشته نشان می‌دهد. سه سال

وی همچنین به فرآیند آماده سازی جهانی برای انتقال انرژی و مواردی مانند نسبت دسترسی مردم به برق، قیمت برق خانگی، قیمت برق برای صنعت، یارانه انرژی (درصد تولید ناخالص داخلی)، مزیت نسبی در کربن کم اشاره کرد. فن‌آوری‌ها، تنوع تولید برق، انعطاف‌پذیری در سیستم الکتریکی، میانگین مدت زمان قطع سیستم، متوسط ​​نرخ فرکانس قطع سیستم، تلفات انرژی الکتریکی، شدت انرژی، مصرف انرژی سرانه، انتشار CO2 سرانه، انتشار CH4، شاخص دسترسی به انرژی، شاخص بهره وری انرژی، تعهد کشور به صفر خالص، به عنوان شاخص های دست یافتنی در توسعه و نوسازی نیروگاه های متعارف فهرست بندی شده است.

همچنین شاخص قیمت‌گذاری کربن، اعتبارات داخلی به بخش خصوصی، سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی، حاکمیت قانون، جریان‌های مالی بین‌المللی به کشورهای در حال توسعه، محیط کسب‌وکار نوآورانه، تحقیق و توسعه عمومی به عنوان درصدی از تولید ناخالص داخلی، توسعه فناوری‌های مرتبط با محیط زیست و وی کیفیت آموزش را بخشی دیگر از شاخص های قابل دستیابی در توسعه و نوسازی نیروگاه های متعارف عنوان کرد.

امیدپور به زمینه های قابل تحقیق و رشد در نیروگاه های متعارف اشاره کرد و اظهار داشت: افزایش بهره وری، افزایش ضریب دسترسی، کاهش تلفات، کاهش خروجی های برنامه ریزی نشده، تمرکز بر فرآیندهای کم کربن، بهبود روش های سرمایه گذاری، کسب و کارهای نوآورانه، تحقیق و توسعه. توسعه فناوری های مرتبط با محیط زیست و آموزش مداوم از مواردی است که می توان در این راستا برنامه ریزی کرد.

وی سیاست‌های کلان سازگار با شرایط جدید، نوسازی و توسعه رقابتی با فناوری‌های جدید، نگهداری سیستماتیک با نگرش حداکثری بهره‌وری، مدیریت هوشمند دارایی‌ها، حمایت از تحقیقات استراتژیک پرخطر، تجاری‌سازی پروژه‌های فناورانه، تزریق مالی پایدار را ضروری دانست. منابع به عنوان الزامات وی به برنامه ریزی نیروگاه های حرارتی در مسیر انتقال انرژی اشاره کرد.

امیدپور در بخشی دیگر از سخنان خود به حکمرانی حوزه انرژی اشاره کرد و افزود: بر اساس برنامه هفتم توسعه باید سازمان حاکمیت انرژی کشور تشکیل شود تا هم حکمرانی و هم تنظیم حوزه انرژی در این سازمان صورت گیرد.

رئیس پژوهشگاه نیرو همچنین اقدامات پژوهشگاه در این زمینه را برجسته کرد و افزود: در پژوهشگاه نیرو پروژه هایی با عنوان افق 1420 در حال انجام است تا تصویر درستی از بازی های نقش آفرینی در زمان انرژی داشته باشیم. انتقال

راه اندازی مرکز نظارت بر وضعیت و خدمات رسانی به نیروگاه های کشور، سامانه جامع نظارت و مدیریت نگهداری سلامت سازه های نیروگاهی، طرح ساماندهی پره های کمپرسور ثابت توربین گاز به منظور افزایش توان، مگادرایو نیروگاه نانوپوشش‌های مقاوم در برابر فرسایش بر روی پره‌های توربین بخار، زیرسیستم‌های مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات صنعتی نیروگاه، اجرای مدیریت دارایی‌های فیزیکی در صنعت آب و برق را بخشی از اقدامات پژوهشگاه نیرو در این راستا دانست.

رئیس پژوهشگاه نیرو همچنین به برخی از مگا پروژه های فعال در پژوهشگاه نیرو مربوط به این حوزه اشاره کرد و گفت: ارتقاء واحدهای گازی و بازسازی و نوسازی واحدهای بخار، ذخیره انرژی، مدیریت دارایی فیزیکی، توسعه سبد سوخت برای نیروگاه ها، جذب و بهره برداری کربن، توسعه و اجرای فناوری های پیشرفته مربوط به بازسازی و نوسازی، نظارت بر وضعیت نیروگاه ها و توسعه فناوری های هوش مصنوعی بخشی از اقدامات این پژوهشکده در مسیر انتقال انرژی است. .

وی همچنین از تولید هیدروژن و تاثیر آن به عنوان سوخت پاک و استفاده از سوخت های جایگزین و ترکیبی در واحدها یاد کرد و افزود: نحوه توسعه کارخانه های فسیلی خود باید با چیدمان متفاوت و با توجه به ظرفیت ها انجام شود و باید به گونه ای جهت گیری شود که در این شرایط گذار از تمامی عوامل مانند هوش مصنوعی، انرژی های پاک و تجدیدپذیر بهره ببریم.

رئیس پژوهشگاه نیرو در پایان به نقشه راه پیشنهادی نیروگاه های متعارف در مسیر انتقال انرژی اشاره کرد و اظهار داشت: تدوین سیاست های کلان با استفاده حداکثری از ظرفیت های قانونی، مشوق ها و سیاست های حمایتی، تهیه یک کارگروه متشکل از ذینفعان با تدوین دقیق مقررات، وظایف و سود، تامین مالی پروژه های فناورانه با ایجاد پایگاه مالی پایدار، اجرای پروژه های اولویت دار با استقرار نظام نوآوری و فناوری و اخذ گواهینامه های بین المللی و تبیین نگرش مشارکت فعال بین المللی و اجرای مربوطه معاهدات از جمله عناصری هستند که برای بهره برداری در مسیر انتقال انرژی پیشنهاد شده اند.

منبع رکنا

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=45499

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.