• امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
4

می توانید از قطرات باران و باد ملایم برق تولید کنید!

  • کد خبر : 34482
  • ۰۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۵
می توانید از قطرات باران و باد ملایم برق تولید کنید!

اخبار اقتصادی به نقل از تسنیم، محققان موفق شدند نانو ژنراتوری بسازند که می تواند از قطرات انرژی تولید کند. باران و باد و تبدیل آن به برق. این فناوری روشی پایدار برای تولید برق این یک منبع زیست‌محیطی تجدیدپذیر است که می‌تواند برای حسگرها، گیرنده‌ها، فرستنده‌های داده و سایر اجزای الکترونیکی مورد نیاز برای اینترنت اشیا (IoT) انرژی تامین کند.

محققان در حال بررسی رویکردهای مختلف برای برداشت انرژی از نور خورشید، ارتعاشات، تفاوت های حرارتی و سایر منابع هستند. با این حال، اکثر آنها بر روی گزینه های منحصر به فردی تمرکز می کنند که همیشه در دسترس نیستند. این مطالعه جدید یک سیستم یکپارچه را نشان می دهد که برداشت انرژی باران را با برداشت انرژی باد برای تولید برق قابل اعتماد ترکیب می کند.

راویندر داهیا، محقق اصلی این پروژه از دانشگاه نورث وسترن، می‌گوید: «ما به راه‌حل‌های انرژی با ویژگی‌هایی مانند تمیز و پایدار نیاز داریم تا شبکه حسگرهای مورد نیاز برای زیرساخت‌های هوشمند و نظارت بر محیط‌زیست را تامین کنیم.

وی گفت: این دستگاه الهام گرفته از برگ که ما توسعه داده ایم می تواند به طور موثری از انرژی باد و قطرات باران برای تولید برق در هر نقطه استفاده کند. با توسعه بیشتر، درختان مصنوعی می توانند پیاده سازی شوند که از این فناوری برای تولید غیرفعال انرژی های تجدیدپذیر استفاده می کنند.

این سیستم جدید از یک نانو ژنراتور تخصصی استفاده می کند که در آن یک لایه برای جذب انرژی از قطرات باران و لایه دیگر برای مهار انرژی باد طراحی شده است. هر دو لایه از مواد نساجی پایدار ساخته شده اند که دارای یک پوشش نانو هستند که به عملکرد بهتر دستگاه کمک می کند.

برداشت انرژی از قطرات باران از طریق مکانیزمی به نام اثر تریبوالکتریک انجام می شود که همراه با یک پوشش سطح آبگریز در دستگاه گنجانده شده است. اساساً انرژی جنبشی قطرات در حال سقوط بارهای مثبت و منفی روی الکترودها ایجاد می کند. پوشش ضد آب باعث می شود که قطرات در یک چرخه به گردش درآیند تا جریان ایجاد کنند.

لایه بادگیر نیز با مکانیزم مشابه قطره باران کار می کند، با این تفاوت که جریان هوا باعث تماس و جدا شدن این دو لایه می شود. ترکیب این دو نانو ژنراتور به دستگاه اجازه می دهد تا انرژی لازم را در شرایط محیطی مختلف تامین کند.

این دستگاه در آزمایشات توانست حداکثر ولتاژ 100 ولت را از قطرات باران شبیه سازی شده و 10 ولت از باد ملایم تولید کند.

منبع رکنا

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=34482

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.