• امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
3

ماجرای انتخابات مجلس به پایان رسید. وکلا چه می گویند؟

  • کد خبر : 33524
  • ۱۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۰
ماجرای انتخابات مجلس به پایان رسید.  وکلا چه می گویند؟

اکوایران: اتاق بازرگانی ایران در هفتمین جلسه دهمین اجلاس هیات نمایندگی این اتاق با دعوت یک تیم حقوقی مستقل به منظور پاسخ قانع کننده به ابهامات پیش آمده پیرامون انتخاب رئیس جمهور این اتاق و اختلافات پیش آمده با شورای عالی نظارت.

اخبار اقتصادی؛ بیش از 7 ماه از انتخابات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران می گذرد، اما بحث انتخاب حسین صلاح ورزی به عنوان رئیس اتاق ایران همچنان ادامه دارد. هفته گذشته مجلس نمایندگان ایران در نامه ای به وزیر صمت نوشت که حاضر به انتخاب مجدد رئیس جمهور در بهمن ماه نیست. نامه ای که واکنش وزیر صنعت، معدن و تجارت و عباس علی آبادی را در نامه ای خطاب به معاون رئیس جمهور و اعضای هیئت رئیسه اتاق ایران در خصوص انتخاب رئیس اتاق بازرگانی ایران به همراه داشت. طبق برنامه زمانبندی اعلام شده توسط انجمن نظارت (مصوب شورای عالی نظارت) ویژه.

حقوقدانان اعلام کردند: انتخابات اتاق ایران معتبر است

اما حکم مجلس مبنی بر عدم برگزاری انتخابات میان دوره ای شامل چه مواردی می شود؟ در همین راستا تیم حقوقی مستقلی که از سوی اتاق بازرگانی برای بررسی دهمین دوره انتخابات اتاق بازرگانی انتخاب شده بود، این دوره از انتخابات را بررسی و پس از بررسی شواهد به این نتیجه رسیدند که انتخابات دهمین دوره انتخابات اتاق بازرگانی بازرگانی قانونی و معتبر است و نیازی به برگزاری انتخابات جدید نیست.

مرحله دوم درگیری اتاق بازرگانی و دولت

نامه قانونی برای انتخابات اتاق

کیوان کشفی، عضو هیأت رئیسه اتاق ایران در هفتمین جلسه هیأت نمایندگان اتاق ایران با اشاره به اینکه مدتی است در بحث انتخابات اتاق ایران اختلافات قانونی داریم. با هیأت عالی نظارت و مصوبه ای که این شورا در قالب اجرایی اعلام کرده است که این موضوع در جلسات متعددی با حضور نمایندگان قانونی اتاق ایران بررسی شد و پس از آن هیأت رئیسه خواستار شد. که شفاف و آگاهانه گام برداریم تا نظری که چارچوب قانونی ندارد از اتاق خارج نشود.

کاشفی ادامه داد: در جلسه هیئت مدیره پیشنهاد شد که تیم حقوقی مستقل خارج از اتاق این اسناد را بررسی کرده و نظریه مستقل حقوقی را در اختیار ما قرار دهد. از سوی دیگر هیئت ها، فراکسیون ها و تشکل های تخصصی نیز خواستار اطلاع دقیق از جزئیات موضوع شدند. از این رو تیم حقوقی مکاتبات و روند انتخابات سه هفته اخیر را بررسی کرد و در نهایت به نظر این تیم به نامه قانونی تبدیل و به وزیر صنعت، معدن و تجارت به عنوان رئیس شورا ارسال شد. نظارت عالی در 12 دسامبر.

گزارش تیم حقوقی

در ادامه جلسه گزارش تیم حقوقی متشکل از سه نفر از جمله وحید آقا استاد دانشگاه علامه طباطبایی و وکیل دادگستری، مصطفی شعبانی استاد دانشگاه و وکیل دادگستری و بهزاد کردستانی وکیل دادگستری ارائه شد. در پنج بند از وحید آقا.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: ما هیچ رابطه ارگانیکی با اتاق ایران نداریم و نظر خود را بر اساس مستندات قانونی ارائه کرده ایم. در این گزارش سه منبع حقوقی اصلی شامل قانون اتاق بازرگانی، آیین نامه هیأت مدیره و آیین نامه داخلی شورای عالی نظارت مورد بررسی قرار گرفته است.

به گفته این استاد و حقوقدان دانشگاه علامه طباطبایی، تیم حقوقی پس از بررسی ها گزارشی 5 ماده ای تهیه کردند که این پنج نکته شامل موارد زیر است.

1- اساسنامه و صلاحیت شورای عالی نظارت. شورای عالی نظارت یکی از ارکان خانه ایران است و در ماده 6 قانون خانه ایران و بندهای 9 و 16 ماده 5 آیین نامه تشکیل و فعالیت خانه ایران و … خانه از شهرستان ها، مسائل مربوط به انتخابات نیز وجود دارد. وقتی در حق هستید؛ مؤسسه ای مشخص می شود، خواه مربوط به بخش خصوصی باشد یا مؤسسه عمومی، وزارتخانه یا شرکت های دولتی، اختیار مؤسسات و مؤسسات بیشتر تفسیر و بسته می شود. اینکه صلاحیت را به خانه ایران بدهند، مربوط به محدوده و محدوده قوانین و مقررات است و هیچ نهادی در نظام حقوقی نمی تواند به خودی خود صلاحیت ایجاد کند. این البته ربطی به دولتی یا خصوصی بودن این نهاد ندارد.

عضو تیم حقوقی سه نفره اضافه کرد: در قانون اتاق، آیین نامه داخلی شورای عالی نظارت و آیین نامه تشکیل و فعالیت هیأت، اختیارات شورای عالی نظارت مشخص و محدود است. و در هیچ یک از آنها صلاحیت تفسیر انتخابات، مداخله در انتخابات یا اعلام نیست. هیچ نظری در مورد انتخابات وجود ندارد. ما تمام اسناد قانونی را بررسی کرده و نظر مستقل خود را ارائه کرده ایم.

به گفته این وکیل، ماده 9 خانه ایران انحلال خانه ایران را پیش بینی کرده است; اما یک محدودیت نیز وجود دارد; یعنی ما فقط به دو دلیل می توانیم خانه ایران را منحل کنیم. اول به حد نصاب نرسیدن اعضا و عدم مشارکت اعضا در اداره و قبول مسئولیت اتاق. این بدان معنی است که انحلال دوربین در اینجا بسیار محدود است.

مخبر تصریح کرد: بسیاری از اسنادی که بررسی کردیم نه دبیر و نه دبیر شورا صلاحیت دخالت در انتخابات و تفسیر قانون را ندارند، این ایجاد اختیار و افراط در اختیارات بود.

2- از نظر صلاحیت و اعتبار انجمن نظارت، رکن ثابت و دائمی اتاق نمی باشد و برای انتخابات تشکیل می شود و به اقتضای انتخابات به وظیفه خود عمل می کند، به اعتراضات، رعایت تشریفات قانونی، مهلت به پایان می رسد، اعتراضات بررسی و سپس تایید می شود. الان که انجمن نظارت کار خودش را کرده، اگر هم بخواهد نمی تواند نظر بدهد. در نظام حقوقی اینطور نیست که نهادی حکمی را اعلام کند و سال دیگر و دو سال بعد حکم دیگری را اعلام کنند. این موضوع در چارچوب قوانین و مقررات پیش بینی نشده است. هر شخص در دادگاه و ذینفع حق دارد در دستگاه قضایی اقامه دعوی کند و از تصمیم دادگاه تبعیت کند.

3- شورای عالی نظارت موضوعی را برای فعالیت مجدد انجمن نظارت باز کرده است. نه در قانون، نه در آیین نامه و نه در آیین نامه داخلی شورای عالی نظارت چیزی به نام احیای انجمن نظارت وجود ندارد. اگر به هر دلیلی این انتخابات با هر حکم یا تصمیمی باطل شود، باید انجمن نظارتی جدید تشکیل شود. بنابراین ما چیزی به نام احیای موجودی نداریم که تکلیفش را تمام کرده و تمام کرده و بعد بخواهیم او را زنده کنیم. در این انتخابات هم وجود ندارد. از آنجایی که هیئت نظارت موقت است، کار خود را انجام داده و به پایان رسانده و مأموریتش تمام شده است. اساساً این تداعی وجود خارجی ندارد که بتوانیم به آن شخصیت نسبت دهیم.

4- فرآیند احراز صلاحیت نامزدها در بخش خصوصی. ما در مورد انتخابات بخش خصوصی صحبت می کنیم، نه انتخابات پارلمانی، شهرداری، رهبری و ریاست جمهوری. مقررات فقط مشاوره وزارت اطلاعات را در نظر گرفته است. در نامه هایی که دیدیم یک بار استعلام گرفته شده و پاسخی دریافت نشده، بار دوم بوده و نظری دریافت نشده است و سکوت نشانه رضایت و رعایت قانون و مقررات است. این مرجعی نیست که باید سکوت کند و بگوید سکوت آنها به معنای عدم صلاحیت مردم است. این از نظر قانون قابل قبول نیست.

5- هرکسی در این انتخابات منفعتی دارد، در این انتخابات یا انصراف یا آمدن یا رفتن، یکی می تواند در دستگاه قضایی شکایت کند و رای بیاورد. از لحظه برگزاری انتخابات تا رسیدن هر رأیی، همه باید اطاعت کنند، تا امروز هیچ رأیی از سیستم قضایی خارج نشده است، کاملاً برعکس. شکایات مطرح و مختومه شده است و محتوای این شکایات نشان می دهد که این انتخابات با مشکل قانونی روبرو نبوده است. از نظر اسناد و مکاتبات، این انتخابات مشروع و معتبر است، به ویژه انجمن نظارت که آن را تایید کرده است. که نهاد نظارت بر انتخابات آن را تایید کرده و اکنون تیم منتخب کار خود را انجام می دهد. حال هر شخص یا نهادی که خلاف این را بگوید می تواند علیه دستگاه قضایی شکایت کند و هر حکمی صادر شود آن حکم طبق قانون اجرا می شود.

تیم حقوقی در پایان خاطرنشان کرد: با بررسی های قضایی موضوع انتخابات به پایان رسید.

به امید پایان حاشیه نشینی

در ادامه این جلسه حسین سله ورزی، رئیس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به بررسی اسناد و مدارک انتخاب رئیس اتاق ایران توسط یک گروه حقوقی مستقل، گفت: نظر این گروه حقوقی موضوع را روشن کرد و با نتیجه گیری که این حقوقدانان توضیح دادند، مشکل برطرف شد. از این رو، رهبری اتاق امیدوار است با پایان یافتن حاشیه‌نشینی، با کمک هیئت و استفاده از ظرفیت اتاق‌های سراسر کشور، تشکل‌ها و اتاق‌های مختلط، بتوان جایگاه بخش خصوصی، توسعه تجارت، صادرات و توسعه را تقویت کرد. اجرای دستورات مقام معظم رهبری برای تمرکز بر عبور از زنجیره تحریم.

فعالیت تجاری با گزارش قوی دچار رکود می شود

صلاح ورزی با اشاره به نقاط ضعف لایحه بودجه 1403 گفت: آنچه در این بودجه ارائه می شود باعث می شود فشارهای تورمی در کشور برای تشدید رکود و افزایش هزینه های تولید ایجاد شود. علاوه بر این، رویکردی که دولت در بودجه متوازن خود در پیش گرفته است، منجر به عدم تعادل بودجه بیشتر خانوارها و مشاغل خواهد شد.

وی به آخرین نتایج گزارش شماخ اشاره کرد و گفت: بر اساس این گزارش نرخ فعالیت بنگاه ها به 48.8 درصد رسیده که کمترین میزان در 10 ماه گذشته است. همچنین شاخص صادرات کالا و خدمات در آذرماه با سرعت بیشتری کاهش یافت که ششمین ماه کاهش صادرات و کمترین میزان صادرات در 29 ماه گذشته است.

صلاح ورزی افزود: شاخص بهای کالاهای تولیدی به عدد 60 رسیده که افزایش قابل توجهی داشته است. شاخص فروش کالا در دومین ماه کاهش یافت و کمترین میزان در 5 ماه گذشته بود. در بخش صنعت، سفارشات مشتریان به کمترین میزان خود در 4 ماه اخیر رسیده و تولیدکنندگان برای ششمین ماه متوالی در تامین مواد اولیه خود با مشکل جدی مواجه هستند.

وی تاکید کرد: پیشنهاد مشخص ما به عنوان بخش خصوصی برای بهبود این وضعیت این است که علاوه بر تلاش برای رفع تحریم ها، تحول جدی در رویکرد دولت و سیاست های اقتصادی آن ایجاد شود و به تقویت تولید رقابتی داخلی توجه شود. .

صلاح ورزی گفت: دولت کنترل رشد ترازنامه بانکی را مبنای اصلی کنترل رشد نقدینگی قرار داده است و این امر عمده منابع بانکی را در اختیار دولت قرار داده است. از این رو، امسال اعتبارات اعطایی به بخش صنعت و معدن نسبت به سال گذشته 8.4 درصد کاهش داشته است که بر اساس پیش بینی ها موجب کاهش 4.5 درصدی رشد سرانه ارزش افزوده صنعت و معدن خواهد شد. سیاست اعطای اعتبار نامحدود به دولت و بنگاه های دولتی باید بازنگری شود.

صلاح ورزی تاکید کرد: اتاق ایران به عنوان یکی از اعضای هیات مدیره این صندوق اعلام می کند که این موضوع باید حل شود و این قسمت به صورت نقدی و کامل پرداخت شود تا در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد و قانونی تعریف شود. مکان ها برای این صندوق .

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=33524

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.