به گزارش اخبار اقتصادی، لغو معاملات آهن اسفنجی در روز شنبه 21 آبان نتوانست جلوی رقابت قیمتی متقاضیان را بگیرد و قیمت هر کیلوگرم آهن اسفنجی بار دیگر تا کانال قیمت 13 هزار تومان بالا رفت.

تعویق عرضه شمش فولاد

طبق روال گذشته شمش فولاد روز دوشنبه در بازار فیزیکی بورس کالای ایران عرضه می شود. اما لغو معاملات آهن اسفنجی در روز شنبه ۲۲ آبان به دلیل جهش قیمت این محصول باعث شد تا عرضه شمش به تعویق بیفتد. این پیشنهادات روز سه شنبه 16 آبان انجام می شود. با توجه به استقبال مجدد متقاضیان از چرخ های آهن اسفنجی، امکان رشد تقاضا برای چرخ های شمش فولادی نیز به وجود می آید.

13 هزار تومان اسفنج آهنی در کانال درست کرد؟

با توجه به لغو معاملات آهن اسفنجی در روز شنبه، رینگ صنعتی بورس کالا روز دوشنبه 24 آبان ماه مجددا میزبان این محصول بود; در آن روز بیش از 99 هزار تن آهن اسفنجی با قیمت 11 هزار و 190 تومان در دایره صنعتی بورس کالا فروخته شد. اگرچه معاملات این محصول به دلیل رقابت لغو شد و تا کانال قیمت 13 هزار تومان بالا رفت، اما مجدداً متقاضیان رقابت قیمتی قابل توجهی را برای گرفتن سهم از این عرضه ها آغاز کردند، به گونه ای که محصول برخی از واحدهای تولیدی دوباره به کانال قیمت 13 هزار تومان صعود کرد.

بیشترین مسابقه ثبت شده آهن اسفنجی مربوط به محصول ارائه شده توسط واحد بازیابی سازمان ایمیدرو بوده است. رقابت 21.5 درصدی برای محصولات این واحد احیا باعث شد میانگین فروش آهن اسفنجی این واحد به 13600 تومان برسد.

افزایش نرخ گاز و احتمال افزایش قیمت تمام شده تولید آهن اسفنجی دلیل اصلی افزایش تقاضا برای این محصول در هفته جاری بود. در این شرایط شرکت‌های فولادی با پیش‌بینی رشد نرخ در بلندمدت، حجم خرید خود را افزایش دادند و این افزایش تقاضا باعث گرانی این محصول شد.