به گزارش اخبار اقتصادی، معاملات شمش و مقاطع فولادی در رینگ فیزیکی بورس کالای ایران طی هفته سوم مهرماه افزایش یافت. به گفته فعالان بازار آزاد، این رونق شامل معاملات میله و تیرآهن در بازار آزاد بود. حمله روز شنبه 15 اکتبر حماس به مواضع رژیم صهیونیستی در سرزمین های اشغالی فلسطین، جنگ دیگری را در خاورمیانه به راه انداخت و ترس از پیامدهای اقتصادی این جنگ باعث شد تا نرخ ارز یک بار در این کشور افزایش یابد. افزایش نرخ ارز به دلیل تبعات اقتصادی احتمالی این جنگ برای ایران، تمایل به خرید کالا در رینگ های صنعتی بورس را افزایش داد و به همین دلیل بازار فیزیکی بورس کالا انگیزه مضاعفی دریافت کرد.

فروش میلگرد دو برابر شد

چهارشنبه 28 مهرماه بالغ بر 53 هزار تن میلگرد در رینگ فیزیکی بورس کالای ایران معامله شد که نسبت به هفته دوم مهرماه 56.6 درصد بیشتر از حجم فروش این محصول در این بازار بود. . استقبال محدود متقاضیان از رینگ های پروفیل استیل باعث شد در هفته دوم مهرماه تنها 23 هزار تن میلگرد در بازار فیزیکی بورس کالا به فروش برسد. اما بهبود تقاضا در هفته سوم مهرماه، حجم فروش این محصولات را به 53 هزار تن رساند.

کارخانجات نورد در سومین هفته از مهرماه 142 هزار تن انواع شمش فولادی را در دایره صنعتی بورس کالا به فروش رساندند. برای این محصول حدود 93 هزار تن تقاضا ثبت شد و در نهایت فروش 53 هزار تن میله از این بازار محقق شد.

شمش های فولادی با قیمت پایه 20 هزار و 900 تا 22 هزار تومان روانه بازار فیزیکی بورس کالای ایران شد. متوسط ​​قیمت فروش پروفیل فولادی در این بازار 22 هزار تومان بوده است. با احتساب مالیات بر ارزش افزوده و کمیسیون بورس، کل قیمت فروش پروفیل فولادی در این بازار به 24 هزار تومان می رسد. این در حالی است که در شرایط فعلی میلگردهای تقویت کننده در بازار آزاد با قیمت 24 هزار و 700 تومان به فروش می رسد. افزایش تفاوت قیمت بین میلگرد موجود در بازار و میلگرد بازار آزاد ممکن است از افزایش چرخ های بخش فولادی حمایت کند. در عین حال، شروع جنگ بین اسرائیل و نیروهای حماس در نوار غزه عامل رونق بازار آزاد پروفیل های بلند فولادی بود. این رونق از رشد قیمت برای انواع بخش ها حمایت کرد.

آیا شمش فولاد کمیاب می شود؟

در هفته سوم مهرماه بیش از 240 هزار تن شمش فولاد در رینگ صنعتی بورس کالا با قیمت پایه 18 هزار و 450 تومان تا 19 هزار و 630 تومان عرضه شد و تقاضای ثبت شده برای این محصول به 227 هزار تن رسید. و در نهایت 152 هزار و 600 تن شمش فولاد در بازه قیمتی. اساس معامله انجام شد. به این ترتیب در هفته سوم مهرماه و در بحبوحه تنش در منطقه خاورمیانه که موجب جهش نرخ ارز در بازار داخلی و افزایش انتظارات تورمی در بازار داخلی شد، حدود 63 درصد عرضه شمش فولاد معامله شد.

این در حالی است که در روز گذشته 153 هزار تن شمش فولاد از رینگ فیزیکی بورس معامله شد که بیشترین حجم فروش هفتگی این محصول از اواسط مرداد ماه را به خود اختصاص داد. به این ترتیب با وجود محدودیت های خریداران نسبت به مصرف کنندگان متقاضی، عرضه شمش فولاد همچنان با استقبال خوبی از سوی خریداران مواجه می شود.

بخشی از افزایش حجم فروش شمش فولاد رینگ صنعتی بورس کالای ایران در هفته سوم مهرماه به دلیل شروع جنگ در خاورمیانه است. صنایع تکمیلی از ترس سرایت انگیزه های اقتصادی این جنگ به ایران، خرید شمش فولاد را افزایش دادند. با وجود این، رشد تقاضا باعث ایجاد رقابت قیمتی در بین متقاضیان نشد. در عین حال، تقاضا کمتر از عرضه باقی می ماند. به گفته برخی فعالان بازار، صنایع تکمیلی امکان افزایش قیمت را در میان مدت ارائه می دهند. اما محدودیت نقدینگی باعث جهش قابل توجهی در خرید شمش در این هفته شده است.