• امروز : پنجشنبه, ۳ آبان , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 24 October - 2024
2

شرکت OpenAI: کاربران ایران، چین و روسیه از امروز به ابزارهای این شرکت دسترسی خواهند داشت

  • کد خبر : 41421
  • ۱۹ تیر ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۴
شرکت OpenAI: کاربران ایران، چین و روسیه از امروز به ابزارهای این شرکت دسترسی خواهند داشت

حدود یک ماه پیش، OpenAI اعلام کرد که دسترسی به API خود را برای کاربران ساکن در چین، روسیه و ایران از 9 جولای (19 ژوئیه) مسدود خواهد کرد.

به گزارش EcoIran، OpenAI حدود یک ماه پیش اعلام کرد که از 9 جولای (19 ژوئیه) دسترسی به API خود را برای کاربران ساکن در چین، روسیه و ایران مسدود خواهد کرد.

ChatGPT که یکی از پرکاربردترین ابزارهای بسیاری از کاربران ایرانی است، اکنون تنها چند قدم با مسدود شدن آنها فاصله دارد. دلیل این امر استفاده از این ابزار برای فعالیت های مخرب سایبری است. اما داستان از کجا شروع شد؟

تاریخچه محدودیت های شرکت OpenAI برای کاربران ایرانی چیست؟

روزنامه «هفت صبح» ۱۸ تیرماه خبری مبنی بر محدودیت OpenAI برای کاربران ایرانی منتشر کرد. در این گزارش آمده است که تا حدود 10 روز دیگر (یعنی امروز 19 جولای) شرکت OpenAI دسترسی کاربران ایرانی، چینی و روسی را مسدود خواهد کرد.

این روزنامه در ادامه به گزارش OpenAI از فعالیت های این سه کشور اشاره کرد و نوشت: بیشتر گزارش 39 صفحه ای این شرکت به فعالیت های چین و روسیه اختصاص داشت. با این حال، برخی از فعالیت ها نیز به عوامل ایران نسبت داده می شد، هرچند بسیار مبهم. به گونه ای که «به نظر می رسد عده ای با کمک چت GPT در حال تهیه و ترجمه مطالبی برای ایجاد و گسترش تبلیغات هستند».

خبرگزاری مستقل فارسی که از ChatGPT، ربات معروف شرکت Open AI در این مورد سوال کرده بود، پاسخ زیر را دریافت کرد: “OpenAI دسترسی کاربران مستقر در ایران، چین، روسیه و کره شمالی را به ChatGPT مسدود کرده است.” در پاسخ به یافته‌های این شرکت مبنی بر اینکه گروه‌های هکر تحت حمایت دولت از ChatGPT برای حمایت از فعالیت‌های مخرب سایبری استفاده می‌کنند، گرفته شده است.

این شرکت پیش از این کاربران این کشورها را از دسترسی به ChatGPT و API منع کرده بود، اما در دو هفته اخیر با ارسال ایمیل از گسترش اجرای این محدودیت ها خبر داد.

به نوشته وب سایت دیجیاتو، هنوز دلیل این تصمیم کاملا مشخص نیست، اما این تصمیم همزمان با تلاش کاخ سفید برای جلوگیری از دسترسی کشورهایی مانند چین، روسیه و ایران به فناوری های هوشمند پیشرفته آمریکایی اتخاذ شده است

اگرچه OpenAI در تلاش است دسترسی به پلتفرم خود را در چین، روسیه و ایران محدود کند، گزارش جدیدی ادعا می‌کند که کاربران چینی همچنان می‌توانند از محصولات این شرکت با استفاده از پلت فرم محاسبات ابری Azure مایکروسافت استفاده کنند.

کاربران چینی با وجود محدودیت ها به خدمات OpenAI دسترسی دارند

در حالی که OpenAI کاربران چینی را از استفاده از API شرکت محدود می کند، مشتریان چینی مایکروسافت همچنان می توانند به مدل های هوش مصنوعی مکالمه OpenAI دسترسی داشته باشند. این گزارش افزوده است که این مدل ها برای کاربران سازمانی با استفاده از پلت فرم محاسبات ابری Azure به عنوان بخشی از سرویس OpenAI در چین در دسترس هستند. به گفته این وب سایت، سه شرکت چینی تایید کرده اند که به مدل های OpenAI دسترسی دارند.

پلتفرم Azure OpenAI مایکروسافت به کاربران اجازه می دهد تا داده های خود را یکپارچه کنند و سوالات و پاسخ های شخصی را با زبان هوش مصنوعی و مدل های تصویر سفارشی بپرسند. علاوه بر OpenAI، این پلتفرم همچنین محصولاتی از شرکت مادر فیس بوک Meta را به عنوان بخشی از سبد هوش مصنوعی خود برای یک پلتفرم هوش مصنوعی همه کاره و قابل تنظیم ارائه می دهد.

پس از اعلام محدودیت های OpenAI، مایکروسافت تایید کرد که به ارائه خدمات Azure OpenAI به کاربران در هنگ کنگ ادامه خواهد داد.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=41421

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.