• امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
5

سیری ناپذیری بازارهای سهام ایالات متحده؛ آیا رکورد S&P 500 ادامه دارد؟

  • کد خبر : 35336
  • ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۷
سیری ناپذیری بازارهای سهام ایالات متحده؛  آیا رکورد S&P 500 ادامه دارد؟

اکوایران: در این گزارش به روند مثبت بازارهای سهام آمریکا به ویژه شاخص S&P 500 اشاره شده و با روندهای مشابه در گذشته مقایسه شده است.

اخبار اقتصادی، اگر از عملکرد بازارها در طول تاریخ رهنمون شویم، احتمالاً شاخص S&P 500 (فهرست 500 سهام برتر بورس نیویورک و نزدک) پس از ثبت یک رکورد جدید با رکوردهای بیشتری همراه خواهد شد. رکورد. امسال.

به گزارش فایننشال تایمز، از سال 1950 شاخص مذکور به طور معمول رکوردهای خود را افزایش داده است و اخیراً این شاخص توانست برای اولین بار در تاریخ از مرز 5000 عبور کند که نقطه عطف مهمی محسوب می شود. رکورد اخیر زمانی به دست آمد که S&P 500 بیش از یک سال بود که رکوردی را شکسته بود.

کیت لرنر، استراتژیست ارشد بازار در Truist Advisory Services، گفت که با شروع چرخه رکورد، انتظار می رود S&P در سال آینده به طور متوسط ​​14 درصد رشد کند.

بحث در مورد چشم انداز S&P 2020 برای سال جاری پس از اینکه شاخص در ژانویه به بالاترین حد خود رسید و از رکورد قبلی ثبت شده در نوامبر 2022 فراتر رفت، آغاز شد. این روند مثبت به لطف اقدامات شرکت های بزرگ فناوری ادامه دارد. این شاخص در روز جمعه (20 بهمن) با 0.6 درصد رشد برای اولین بار از مرز 5000 عبور کرد. شروع قدرتمند S&P در سال 2024 بسیاری از تحلیلگران را شگفت زده کرد که انتظار داشتند نگرانی های اقتصادی باعث کاهش قیمت ها در بازارهای سهام ایالات متحده شود.

این رشد قابل توجه در بازارهای سهام به دلیل اشتیاق به هوش مصنوعی و محاسبات ابری است که توسط شرکت هایی مانند Nvidia، Meta و Amazon رهبری می شود.

اگر شاخص S&P به ثبت حد نصاب های جدید و رکوردی با نرخ فعلی ادامه دهد (10 بار رکورد در سال 2024 ثبت شده است)، سال 2024 می تواند از سال 1995 که با 77 حد نصاب تاریخی همراه بود، پیشی بگیرد.

به گفته «چارلی بیلو»، استراتژیست ارشد بازار شرکت خدمات مالی «Creative Planning»، از سال 1957، بازارهای سهام آمریکا 1180 بار رکورد شکسته اند و در این میان شاخص S&P 500 به طور میانگین هر 19 یا 20 روز یک بار ثبت شده است. .نصاب جدیدی را به ثبت رسانده است.

از سوی دیگر، نگرانی اقتصاددانان در مورد SNDP به این واقعیت مربوط می شود که سیاست بانک مرکزی آمریکا (فدرال رزرو) برای افزایش قابل توجه نرخ بهره برای کنترل تورم ممکن است منجر به رکود اقتصادی شود. اما حجم زیاد داده های اقتصادی قوی و مطلوب همراه با روند نزولی نرخ تورم این نگرانی ها را برطرف خواهد کرد.

تحلیلگران بانک آمریکا می گویند که 75 درصد از سرمایه گذاران اکنون انتظار یک فرود اقتصادی نرم برای ایالات متحده، 20 درصد انتظار عدم فرود و 5 درصد باقی مانده انتظار فرود سخت دارند.

نمودار 2

جدای از احتمال رکود، تمرکز رشد ارزش در سهام چند غول فناوری یکی دیگر از بادهای مخالف بالقوه است که می تواند روند صعودی S&P را در صورت بروز مشکلات متوقف کند.

این شرکت ها از جمله مایکروسافت، اپل، آلفابت، آمازون، انویدیا، متا و تسلا موسوم به «هفت دلاور» توانستند ارزش بازار سهام آمریکا را در سال 2023 و 45 درصد از شاخص S&P 500 را افزایش دهند. ژانویه مربوط به این غول های فناوری بوده اند.

برخی کارشناسان روند فعلی بازار سهام آمریکا را با بحران حباب دات کام مقایسه کرده اند. این دوره به اواخر دهه 1990 برمی گردد که طی آن تعداد محدودی از سهام رشد قابل توجهی را تجربه کردند. به طور مشخص می توان گفت که در سال 1995، بخش فناوری اطلاعات 5.8 درصد از شاخص S&P را تشکیل می داد و این میزان در سال 2000 قبل از ترکیدن حباب دات کام به بیش از 29 درصد افزایش یافت. در حال حاضر بخش فناوری اطلاعات حدود 29 درصد از شاخص S&P را تشکیل می دهد.

نمودار 3

تحلیلگران بانکداری و خدمات مالی جی پی مورگان می گویند: «نتیجه نهایی این است که بازارهای بسیار متمرکز ریسک آشکاری را برای بازارهای سهام در سال 2024 ایجاد می کنند. کاهش ارزش 10 سهم برتر از جمله شرکت های موسوم به هفت شرکت دلاور ممکن است پیامدهای منفی برای کل بازار سهام داشته باشد.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=35336

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.