• امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
4

رشد 36 درصدی در فروش پروفیل فولادی

  • کد خبر : 34194
  • ۳۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۹
رشد 36 درصدی در فروش پروفیل فولادی

در هفته پایانی دی ماه بازار به مذاق آسیابان ها خوش آمد و 71 هزار تن میله با قیمتی بالاتر از محصول در بازار آزاد به فروش رسید. افزایش انتظارات تورمی و ایجاد جریان فزاینده در بازار آزاد ارز، محرک این رشد قیمت بود.

اخبار اقتصادی، طی هفته پایانی دی ماه سال جاری بالغ بر 336 هزار تن پروفیل بلند فولادی اعم از میلگرد، تیرآهن، نبشی و ناودانی در رینگ صنعتی بورس کالای ایران به فروش رسید. تقاضا برای 176 هزار تن از این محصول ثبت شد و در نهایت 89 هزار و 692 تن محصول از این بازار به فروش رسید. به این ترتیب نسبت حجم معاملات به عرضه در رینگ پروفیل فولادی در هفته پایانی آذرماه به 26.6 درصد رسید. این در حالی است که در هفته گذشته منتهی به جمعه 31 دی ماه در مجموع 65905 تن پروفیل بلند فولادی از این رینگ به فروش رسید، به این ترتیب در هفته پایانی دی ماه 36 درصد از حجم فروش هفتگی مقایسه شد. به هفته قبل

فروش میلگرد موجود در انبار از 70 درصد گذشت

در هفته پایانی آذرماه، 71 هزار تن میلگرد در رینگ صنعتی بورس کالای ایران با میانگین قیمت 21 هزار و 560 تومان معامله شد. افزایش نرخ ارز در بازار آزاد و افزایش تقاضای سرمایه در رینگ از عوامل رشد تقاضا در این بازار بود. کارخانجات نورد کشور طی هفته پایانی دی ماه بیش از 301 هزار و 800 تن میلگرد را با قیمت پایه هر کیلوگرم 19 هزار تا 21 هزار و 500 تومان در بازار فیزیکی بورس کالای ایران به فروش رساندند. برای این محصول 132 هزار تن تقاضا ثبت شد که در نهایت منجر به فروش 71 هزار تن میله در این بازار شد. به این ترتیب نسبت حجم معاملات و عرضه در این رینگ به 23.6 درصد رسید.

در هفته پایانی آذرماه، بازار آزاد ارز متاثر از فضای سیاسی کشور وارد مسیر صعودی سریعی شد و در پایان روز کاری هفته به حداکثر قیمت 53 هزار تومان رسید. این افزایش جریان در بازار آزاد ارز و بازگشت به بازار انتظارات تورمی بالاتر، موتور محرکه حلقه فولاد در قسمت میانی زنجیره یعنی معاملات شمش فولاد و در آینده نیز شد. لمینت کننده ها آنها از این افزایش جریان بهره بردند، بنابراین با وجود رکود شدید مصرف که در بازار حاکم است، معاملات این محصول رنگ رونق گرفت.

بازار آزاد ارزان تر از بورس است

میلگرد در آخرین هفته آذرماه در دایره صنعتی بورس کالا با میانگین قیمت 21 هزار و 560 تومان معامله شد. با احتساب مالیات بر ارزش افزوده و کارمزد اعضای صرافی، قیمت فروش این میله به 23 هزار و 565 تومان می رسد. در عین حال هر کیلوگرم میله با قیمت 23 هزار و 500 تومان در بازار آزاد تهران به فروش می رسد. بنابراین میلگرد بورسی نسبت به میلگرد بازار آزاد قیمت بیشتری دارد. این مشکل به دلیل وجود محصولات انباشته شده قبلی در بازار آزاد و افزایش هزینه تولید پروفیل به دلیل رشد قیمت مواد اولیه از جمله شمش فولاد است. در واقع در شرایط فعلی، آسیاب ها نمی توانند قیمت های پایه را بدون متحمل شدن زیان کاهش دهند.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=34194

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.