• امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
3

دلیل رشد تک پله ای بازار ارز و سکه چه بود؟

  • کد خبر : 39960
  • ۱۴ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۶
دلیل رشد تک پله ای بازار ارز و سکه چه بود؟

بازار ارز و ارز یک پله رشد کرد/درهم همچنان در قعر 16 باقی مانده است/دلار جبرئیلی 20 هزار تومان دستمایه بازار شد/دلار، ارز یا ارز رمزنگاری شده رقیب بورس کدام بازار است؟

یک روز مانده به تعطیلات، بازار ارز و ارز از حمایت کم یک پله صعود کرد و دلار هرات با یک کانال افزایش به 59 هزار توکن رسید. روز شنبه گفته شد که دو جناح در بازار وجود دارد و معامله گران روز یکشنبه گفتند که صرافی ها در نبرد این دو جناح شکست خورده اند. به گفته دلالان، این رشد بازار به دلیل تعطیلی بازار در روز برگزاری جلسه شورای عالی است. آنها با اشاره به اینکه بازار ارز و ارز تا شنبه هفته آینده به ثبات نمی رسد و این خطر وجود دارد که در جلسه هیات دولت مصوبه ای صادر شود، می گویند بازار برای کاهش این ریسک بالا رفت.

البته اخباری از داخل در خصوص جلسه هیات مدیره در بازار منتشر شد که معامله گران به آن توجه کردند. علی شمخانی که ظاهراً در آستانه نشست شورای حکومتی مسئول پرونده هسته‌ای و مذاکرات بود، در توییتر نوشت: اگر برخی کشورهای اروپایی در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ایران سردرگم شده‌اند، می‌خواهند موضوعی خصمانه را پیش ببرند. برنامه صلح آمیز هسته ای ایران در نشست بعدی شورای حکام آژانس با واکنش جدی و موثر کشورمان مواجه خواهد شد.

اما با توجه به افزایش همزمان قیمت دلار و ارز با ورود احمدی نژاد به صحنه انتخابات، گروهی از کانال ها این افزایش قیمت را ناشی از واکنش بازار به احمدی نژاد در انتخابات عنوان کردند که البته ، اکوایران این گفته را تایید نمی کند.

قیمت دلار هرات روز یکشنبه از 58 هزار و 600 تومان آغاز شد و با افزایش در نیمه دوم سال وارد کانال 59 هزار تومان شد و به قیمت 59 هزار و 200 تومان به پایان رسید.

قیمت درهم که در چهار روز معاملاتی گذشته بالای سطح مهم 16 هزار تومان در نوسان بود، روز یکشنبه بالاتر از این سطح معامله شد. قیمت درهم به 16170 تومان افزایش یافت. نکته قیمتی این بود که اختلاف قیمت دلار تهران با قیمت تخمینی درهم به دلار در روز یکشنبه به بیش از 300 تومان رسید که رقم قابل توجهی است. یعنی دلار تهران 300 تومان گرانتر از دلار درهم معامله شد.

قیمت ارز 40 میلیون و 900 هزار تومان با شکاف مثبت 550 هزار تومان باز شد و روی 40 میلیون و 700 هزار تومان بسته شد. در مجموع قیمت ارز نسبت به آخرین معامله روز شنبه 350 هزار تومان افزایش یافت.

قیمت طلای آب شده نیز به 14 میلیون و 613 هزار تومان افزایش یافت.

موضوع جالب بازار، مقایسه تعدادی از پروژه های ارز دیجیتال تلگرام با بازار داخلی و به خصوص با بورس بود. اول اینکه پروژه NatCoin تقریباً 200 درصد در تلگرام رشد کرده و نظر فعالان بازار را برانگیخته است که جذابیت بیشتری نسبت به بورس دارد. ثانیاً این سوال برای تجار مطرح بود: اگر ایرانی ها از این پروژه درآمد کسب کنند، آیا این موضوع بر تولید ناخالص داخلی کشور تأثیر می گذارد؟

در بازار روز یکشنبه، گفتگوی تصویری یاسر جبرائیلی باز هم در بازار شهره خاص و متداول بود. یاسر جبرائیلی، رئیس مرکز نظارت و ارزیابی راهبردی مجمع تشخیص با بیان اینکه امروز کار به من سپرده می شود، فردا قطعا دلار را به زیر 20 هزار تومان می آورم و با مردم صحبت می کنم، گفت: این کار به زودی انجام می شود. معامله گران به شوخی می گفتند چرا 20000، اگر آن را زیر 2000 قرار دهیم.

به گفته تحلیلگران فنی، مقاومت مهم طلای مذاب 14 میلیون و 850 هزار تومان است که در صورت فراتر از آن می تواند تغییر کانال دهد.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=39960

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.