• امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
3

جزئیات کثیف بودن کالا در گمرک ایران به مدت 9 ماه / پاسخ به استعلامات گمرکی به نصف کاهش یافت

  • کد خبر : 32887
  • ۰۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۹
جزئیات کثیف بودن کالا در گمرک ایران به مدت 9 ماه / پاسخ به استعلامات گمرکی به نصف کاهش یافت

اکوایران: زمان انتظار کالا در گمرکات کشور همچنان با استانداردهای جهانی فاصله دارد. شاید یکی از مهمترین عوامل ضایعات 9 ماهه کالا در گمرکات ایران کاهش بخشنامه های لازم الاجرا در حوزه تجارت خارجی باشد. بر اساس اعلام گمرک ایران، از ابتدای سال (آذر 1402) تعداد این بخشنامه ها نسبت به سال 1401، 56 درصد کاهش داشته است.

اخبار اقتصادی، قانونگذار در ماده 23 قانون امور گمرکی در بند چهارم قانون امور گمرکی که به «نگهداری کالا در گمرکات» اشاره دارد، تأکید می‌کند که «مدت مجاز نگهداری کالا در انبارهای گمرکی سه ماه از تاریخ تحویل کالا به این تأسیسات». این قانون می افزاید: مدت توقف مرسولات پستی غیرتجاری تابع مقررات پستی است. در ماده ۲۹ این قانون آمده است: «تعیین مدت نگهداری کالا در مناطق آزاد و مناطق ویژه اقتصادی بر اساس مقررات قانونی مناطق مذکور در اختیار دستگاه‌های مسئول مناطق مذکور است».

بر اساس اظهارات بخش خصوصی، این مواد قانون در بسیاری از موارد اجرا نمی شود. در واقع در بسیاری از موارد زمان مجاز نگهداری کالا از زمان قانونی بیشتر می شود و کالا ذخیره می شود. اما دلایل این رسوب را می توان در صدور بخشنامه های مزاحم و غیرضروری از سوی خود نهادهای انتظامی یا گمرک جستجو کرد. از طرفی ممکن است به دلیل تاخیر دستگاه های اجرایی در بررسی گمرکی بازگردانده شود. البته در برخی موارد انحراف از زمان قانونی ماندن کالا در گمرک به دلیل تاخیر صاحب کالا در مراحل ترخیص است.

محمد رضوانی فر، رئیس کل گمرک ایران در تازه ترین اظهارنظر خود درباره بی توجهی دستگاه های اجرایی در قبال استعلامات گمرکی که یکی از عوامل موثر در رسوب کالا است، می گوید: امسال پاسخ به استعلام های گمرکی است. به نصف کاهش یافت. نسبت به قبل این در حالی است که پاسخگویی به استعلامات گمرکی از سازمان های مرتبط نقش موثری در تسریع در تشریفات و تسهیل تجارت دارد.

یکی از مهمترین برنامه های گمرک تسهیل فعالیت فعالان بازرگانی و بازرگانی خارجی کشور است که کاهش صدور بخشنامه ها به تحقق این امر کمک می کند.

رضوانی فر می افزاید: با توجه به لزوم پیش بینی پذیری مقررات، ثبات و امنیت اقتصادی کشور، صدور و ابلاغ بخشنامه ها از ابتدای سال 1402 تحت نظارت و نظارت مستمر بود و این نظارت به تدریج باعث کاهش چشمگیر صدور شد. . بخشنامه هایی که بر حوزه تجارت خارجی تأثیر می گذارد.

لازم به ذکر است که از ابتدای سال (دی ماه 1402) تعداد بخشنامه های جاری تجارت خارجی نسبت به سال گذشته (1401) 56 درصد کاهش یافته است.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=32887

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.