• امروز : جمعه, ۵ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 July - 2024
2

تورم 27 درصدی مواد غذایی به دهک اول رسید

  • کد خبر : 40060
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۳۵
تورم 27 درصدی مواد غذایی به دهک اول رسید

اکوایران: بر اساس شاخص بهای مصرف کننده مرکز آمار در اردیبهشت ماه سال جاری، تورم سالانه مواد غذایی کمترین میزان در دهه اول و بیشترین تورم در دهه دهم بوده است. همچنین کمترین تورم سالانه غیرخوراکی ها در دهک دوم و بیشترین تورم در دهک های نهم و دهم به ثبت رسیده است.

اخبار اقتصادی، داده های مرکز آمار از تورم سالانه سبد مصرف خانوارها نشان می دهد که در اردیبهشت ماه امسال بیشترین تورم سالانه اقلام خوراکی و غیرخوراکی به دهک دهم رسیده است. این دهک نشان دهنده ثروتمندترین خانوارهای جامعه است. از سوی دیگر کمترین تورم مواد غذایی در دهه اول و کمترین تورم سالانه غیرخوراکی در دهه دوم مشاهده شد. این دو دهک نشان دهنده فقیرترین خانوارهای جامعه هستند.

به طور کلی، سطح تورم سالانه اقلام غیرخوراکی بیشتر از مواد غذایی است. یکی از دلایل این مشکل ممکن است پایین نگه داشتن قیمت مواد غذایی از طریق کانال هایی مانند قیمت گذاری اجباری و تنظیم بازار باشد.

تورم 27 درصدی در سبد غذایی فقرا

سبد مصرفی خانوار از دو نوع کالای خوراکی و غیرخوراکی تشکیل شده است. داده های مرکز آمار نشان می دهد که در اردیبهشت ماه امسال تورم سالانه مواد غذایی در کل کشور 33.7 درصد بوده است. این نرخ برای اقلام غیرخوراکی نیز 38.8 درصد برآورد شده است. این نرخ میانگینی از تغییرات قیمتی این اقلام در سراسر کشور است و وضعیت برای دهک های مختلف متفاوت است.

اگر همه خانوارهای کشور بر اساس مخارج سالانه از کمترین به بالاترین رتبه بندی شوند و هر 10 درصد در یک گروه قرار گیرند، دهک های مخارج ایجاد می شود. در نتیجه دهک اول 10 درصد فقیرترین خانوارها و دهک دهم 10 درصد ثروتمندترین خانوارهای جامعه را تشکیل می دهند.

در اردیبهشت ماه امسال تورم سالانه خوراکی ها در دهک اول 27.4 درصد کمتر از سایر دهک ها بود. به عبارت دیگر، میانگین تغییر قیمت خوراک فقرا در دوازده ماه منتهی به اردیبهشت ماه سال جاری نسبت به این میانگین در دوازده ماه منتهی به اردیبهشت ماه سال گذشته 27.4 درصد افزایش داشته است.

تورم 39 درصدی سبد غیرخوراکی اغنیا

هرچه به سمت ثروتمندترین دهک ها می رویم، تورم مواد غذایی نیز افزایش می یابد. یکی از دلایل این امر ممکن است مربوط به قیمت گذاری اجباری و تنظیم بازار مواد غذایی برای فقرا باشد. به عبارت دیگر سبد غذایی فقرا با ثروتمندان متفاوت است و به همین دلیل تورم روی سبد این طبقات تاثیر متفاوتی دارد. به عنوان مثال تورم سالانه خوراکی ها در دهک دهم 36.1 درصد است.

بررسی ها نشان می دهد که تورم سالانه غیرخوراکی ها نیز در دهک های ثروتمند طی اردیبهشت ماه امسال بالاتر بوده است. به عنوان مثال، این نرخ در دهه اول معادل 37.9 درصد و در دهه دوم 37.6 درصد بوده است، اما تورمی که در 12 ماه گذشته بر سبد غیرغذایی ثروتمندان تأثیر گذاشته، معادل 39 درصد است.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=40060

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.