• امروز : جمعه, ۵ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 July - 2024
5

تورم اقلام غیرخوراکی در ۶ استان افزایش یافت

  • کد خبر : 36780
  • ۲۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۵
تورم اقلام غیرخوراکی در ۶ استان افزایش یافت

اکوایران: شواهد آماری نشان می دهد تورم ماهانه اقلام غیرخوراکی در سه استان کشور بیش از 3 درصد و در 8 استان کمتر از 2 درصد بوده است. استان خراسان جنوبی بیشترین و استان کرمانشاه کمترین میزان را در بهمن ماه به ثبت رساندند.

اخبار اقتصادی، در بهمن امسال تورم ماهانه اقلام غیرخوراکی مانند مسکن و پوشاک بیشتر از نرخ اقلام خوراکی بوده است. تورم ماهانه بیانگر افزایش سطح عمومی قیمت ها به صورت ثابت و مستمر است.

شواهد حاکی از آن است که تورم ماهانه غیرخوراکی در استان های خراسان جنوبی، ایلام و خوزستان بالای 3 درصد بوده است. در مقابل این میزان در 8 استان کشور به زیر 2 درصد رسیده است. این استان ها شامل کرمانشاه، لرستان، کردستان، یزد، خراسان شمالی، بوشهر، اردبیل و آذربایجان شرقی است. در زیر تورم ماهانه اقلام غیرخوراکی در بهمن ماه به تفکیک هر استان و تغییرات آن نسبت به دی ماه بررسی شده است.

سطح عمومی قیمت اقلام غیرخوراکی در بهمن ماه افزایش یافت

در علم اقتصاد از مفهوم «تورم» برای اندازه گیری تغییرات سطح عمومی قیمت ها به صورت پیوسته و تدریجی استفاده می شود. تورم به سه صورت «ماهانه»، «نقطه به نقطه» و «سالانه» قابل ارائه است. تورم ماهانه نشان می دهد که قیمت یک سبد کالا و خدمات مشخص در یک ماه نسبت به ماه قبل چقدر تغییر کرده است.

آخرین گزارش مرکز آمار حاکی از آن است که تورم ماهانه کل کشور در بهمن ماه سال جاری به 1.4 درصد رسیده است. البته این رقم تصویر لحظه ای از تورم در سراسر کشور است. بر اساس یکی از تقسیم بندی ها، تورم کالاها از دو کانال «خوراکی» و «غیرخوراکی» به دست می آید.

بررسی ها نشان می دهد در بهمن امسال تورم ماهانه اقلام غیرخوراکی بیشتر از تورم ماهانه خواربار بوده است. به عبارت دقیق‌تر، در بهمن امسال قیمت سبد کالاهای غیرخوراکی در سراسر کشور 2.3 درصد بیشتر از قیمت سبد مشابه در دی ماه بوده است، در حالی که برای خواربار و خواربار این نرخ منفی یک 0.4 درصد بوده است. . البته این رقم در استان های مختلف یکسان نبوده است. در زیر تورم ماهانه اقلام غیرخوراکی در بهمن ماه سال جاری بررسی شده است.

تورم ماهانه کالاهای غیرخوراکی در سه استان از مرز 3 درصد گذشت

در مفاهیم مرکز آمار کالاها و خدماتی مانند مسکن، حمل و نقل، بهداشت، آموزش و پوشاک در زمره اقلام غیرخوراکی قرار می گیرند. مشاهدات آماری نشان می دهد که تورم ماهانه اقلام غیرخوراکی در استان های مختلف در جهش امسال بین 3.8 تا 1.1 درصد بوده است.

به طور کلی این میزان در 12 استان کشور بالاتر از میانگین کل کشور بوده است. همچنین تورم ماهانه بهمن ماه در سه استان بالای 3 درصد است. استان خراسان جنوبی با 3.8 درصد بیشترین نرخ تورم را در بهمن ماه به ثبت رساند. این میزان در ایلام نیز به 3.2 درصد رسید. به این ترتیب ایلام دومین استان با بیشترین نرخ تورم ماهانه غیرخوراکی در بهمن ماه بود.

کهگیلویه و بویراحمد سومین استانی است که نرخ تورم بالای 3 درصد را ثبت کرده است. به‌طور مشخص، قیمت یک سبد کالای غیرخوراکی در این استان 3.1 درصد بیشتر از قیمت همان سبد در دی ماه بوده است. تورم ماهانه اقلام غیرخوراکی در بهمن امسال در سایر استان های کشور کمتر از 3 درصد بوده است.

کرمانشاه کمترین تورم ماهانه غیرخوراکی را داشت

تورم ماهانه غیرخوراکی در بهمن ماه در هشت استان به کمتر از 2 درصد رسید. استان کرمانشاه با ثبت تورم 1.1 درصدی کمترین تورم ماهانه را در فصل دوم زمستان امسال به ثبت رسانده است. این نرخ در لرستان و کردستان نیز به 1.7 درصد رسید و این دو استان در رتبه دوم با بیشترین تورم ماهانه غیرخوراکی قرار گرفتند.

تورم ماهانه بهمن ماه در پنج استان خراسان شمالی، بوشهر، آذربایجان شرقی، اردبیل و یزد در سطح 1.8 درصد است. به این ترتیب سومین کمترین تورم ماهانه اقلام غیرخوراکی به طور همزمان به 5 استان کشور رسید. اما آیا تورم ماهانه اقلام غیرخوراکی در تمامی استان ها در بهمن ماه نسبت به دی ماه افزایش یافته است؟

021222

تورم اقلام غیرخوراکی در 5 استان افزایش یافت

تحلیل سیر تحولات ماهانه تورم غیرخوراکی نشان می دهد که در بهمن ماه این نرخ نسبت به دی ماه در 6 استان کشور افزایش یافته است. این استان ها شامل خراسان جنوبی، ایلام، فارس، کرمان، زنجان و گیلان است.

همچنین تورم ماهانه اقلام غیرخوراکی در استان های کهگیلویه و بویراحمد و آذربایجان غربی در بهمن ماه نسبت به دی ماه تغییری نداشته است.

از سوی دیگر دامنه این رقم در سایر استان های کشور پس از یک ماه کاهش یافته است. البته باید توجه داشت که کاهش تورم ماهانه اقلام غیرخوراکی به معنای ارزان شدن آنها نیست. بلکه نشان می دهد که سرعت رشد قیمت آنها کاهش یافته است.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=36780

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.