• امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
2

اکونومیست: دوران طلایی بازارهای سهام رو به پایان است

  • کد خبر : 36144
  • ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۷
اکونومیست: دوران طلایی بازارهای سهام رو به پایان است

اکوایران: ارزش بازارهای سهام ممکن است در حال افزایش باشد، اما حتی هوش مصنوعی نیز بعید است عملکرد دهه گذشته را تکرار کند.

اخبار اقتصادی، بازارهای سهام تمایل به رشد تدریجی دارند، اما اخیرا ارزش آن افزایش قابل توجهی داشته است. سهام ایالات متحده از پایان اکتبر 2023 21 درصد افزایش یافته است و حتی از زمان اوج گیج کننده خود در ژانویه 2022 حدود 5 درصد افزایش یافته است.

بر اساس گزارش اکونومیست، در ۲۲ فوریه (۳ مارس)، بازارهای سهام اروپا برای اولین بار در دو سال گذشته رکورد جدیدی را شکستند. رونق چند سالی بازار سهام هند همچنان ادامه دارد زیرا خوش بینی نسبت به اقتصاد این کشور در سطح بسیار بالایی قرار دارد. حتی بازارهای سهام ژاپن که به دلیل عدم رشد ارزش خود شناخته می شوند، در نهایت توانستند از سطحی که در سال 1989 به آن رسیده بودند، پیشی بگیرند و پس از آن با کاهش طولانی مدت ارزش مواجه شدند. این رویداد افزایش ارزش فوق العاده ای در بازارهای سهام جهان محسوب می شود. از سال 2010، شاخص S&P 500 ایالات متحده با احتساب تورم، هر سال به طور متوسط ​​11 درصد بازدهی داشته است.

وقتی چالش‌هایی را که بازارهای سهام در رشد با آن مواجه هستند در نظر بگیرید، این دستاوردها حتی فوق‌العاده‌تر می‌شوند. دوران پول آزاد با دو سال نرخ بهره بالا به پایان رسید و حتی در حال حاضر، سرمایه گذاران اوراق قرضه انتظار ندارند نرخ بهره به این زودی ها کاهش یابد. جنگ تجاری بین ایالات متحده و چین در حال تشدید است. جنگ های واقعی در اوکراین، خاورمیانه و بخش هایی از آفریقا نیز در جریان است. در سرتاسر جهان، دولت ها از بازار آزاد و جهانی شدن فاصله می گیرند و بر سیاست های صنعتی و حمایت از تولیدات داخلی تمرکز می کنند. اگر همه این چالش ها نتوانسته است جلوی رشد چشمگیر ارزش بازارهای سهام در جهان را بگیرد، چه اتفاقی می تواند بیفتد که این روند را متوقف کند؟

یک نتیجه ممکن است این باشد که حباب های بازار سهام در آینده، به ویژه در ایالات متحده، خواهد ترکید. در وال استریت، ارزش‌گذاری‌ها، معیاری برای چند برابر سود، در حال حاضر حدود 80 درصد از آنچه در دوران رونق دات‌کام در اواخر دهه 1990 بود و حدود 90 درصد از آنچه در سال 2021 بود، قبل از افزایش نرخ بهره است.

این سطوح بالا در معیارهای دیگری مانند «تراکم» که به مشارکت شرکت‌های اصلی در بازارهای سهام اشاره دارد و «واگرایی ارزش» که ارزش‌گذاری گران‌ترین شرکت‌ها را با پایین‌ترین مقایسه می‌کند، مشاهده می‌شود. ارزش 10 درصد از شرکت های آمریکایی نسبت به کل ارزش بازار به اندازه دهه 1930 نبوده است. زمانی که سقوط بازارها یکی از عوامل رکود آن دوره محسوب می شود. و نامطمئن ترین بخش بازارهای مالی را فراموش نکنید: بیت کوین در حال حاضر حدود 60000 دلار معامله می شود که کمی کمتر از اوج ارز دیجیتال در سال 2021 است.

با این حال، دلایلی برای منطقی کردن رونق فعلی در بازارها وجود دارد. از زمانی که بانک‌های مرکزی در سراسر جهان سیاست‌های پولی سخت‌گیرانه‌ای را با سرعت بی‌سابقه اتخاذ کردند، بسیاری از تحلیل‌گران نسبت به خطرات رکود اقتصادی و کاهش سود شرکت‌ها هشدار داده‌اند. در اوایل سال 2023، کارشناسان وال استریت پیش بینی کردند که اقتصاد ایالات متحده در بقیه سال تنها 0.7 درصد رشد خواهد کرد، اما رشد اقتصادی ایالات متحده بیش از سه برابر بیشتر از این پیش بینی بود. طیف گسترده ای از شرکت ها، از جمله خرده فروشانی مانند والمارت و خودروسازان ژاپنی مانند تویوتا، نتایج مطلوبی را منتشر می کنند.

اقتصاد ایالات متحده همچنان راکد است. پیش‌بینی منظم رشد اقتصادی سالانه ایالات متحده که توسط شعبه آتلانتای فدرال رزرو منتشر شد، در سه ماهه اول سال 2024 2.3 درصد بود. صندوق پول نیز پیش بینی رشد اقتصادی خود را افزایش داده است.

علاوه بر این، آنچه که باعث افزایش خوش بینی سرمایه گذاران شده است، پیشرفت های مرتبط با هوش مصنوعی بوده است. اتفاقی که باعث افزایش فوق العاده ارزش سهام شد، انتشار سود انویدیا در 22 فوریه بود. انویدیا یک پیشرو در صنعت در تولید ریزتراشه‌هایی است که برای آموزش مدل‌های هوش مصنوعی ضروری هستند. در اکتبر 2022، درست قبل از اینکه OpenAI چت بات ChatGPT خود را برای عموم راه اندازی کند، درآمد سه ماهه این شرکت حدود 3 میلیارد دلار بود که بیشتر آن از فروش کارت های گرافیک برای صنعت بازی های ویدیویی به دست می آمد. در سه ماهه منتهی به ژانویه سال جاری، کل درآمد انویدیا 17 میلیارد دلار و حاشیه سود ناخالص این شرکت معروف آمریکایی 76 درصد بوده است. در آن دوره، قیمت سهام انویدیا پنج برابر شد، اما درآمد این شرکت حتی بیشتر شد. به عبارت دیگر، موج شور و نشاطی که باعث شده ارزش سهام انویدیا در بازار سهام به حدود 2 تریلیون دلار برسد، بر اساس شرایط دوران نقطه‌ای نیست، بلکه بر اساس سودهای قابل توجه است.

با این حال، اعتقاد به منطقی بودن رشد قیمت سهام نباید منجر به عجله در خرید سهام شود، زیرا این تصمیم هوشمندانه نیست. بعید است که اتفاقات بعدی سرمایه گذاران را خوشحال کند. بخشی از این امر به این دلیل است که اشتیاق فوق العاده برای هوش مصنوعی فراتر از Nvidia به سایر اعضای گروه سهام فناوری Delaware Seven مانند مایکروسافت گسترش می یابد. شرکتی که هنوز استراتژی های نهایی کسب و کار هوش مصنوعی خود را به طور کامل تعریف نکرده است. این شرکت‌ها تراشه‌های انویدیا را ذخیره می‌کنند و مطمئن هستند که تجارت هوش مصنوعی آنها در نهایت رونق خواهد گرفت. با این حال، تنها زمان نشان خواهد داد که سایر اعضای هفت دلاور چگونه مشکلات اساسی خود را با مدل‌های زبانی بزرگ حل خواهند کرد (سیستم‌های هوش مصنوعی که برای درک، تولید و پاسخ به زبان انسان طراحی شده‌اند). بسیاری از استارت‌آپ‌ها در تلاش هستند تا سلطه این هفت شرکت بزرگ فناوری را به چالش بکشند و این باعث می‌شود حتی شرکت Nvidia نتواند به راحتی درآمدهای بسیار بالایی در صنعت هوش مصنوعی در درازمدت کسب کند.

علاوه بر این، پتانسیل فناوری باعث ایجاد خوش بینی در زمینه رشد بهره وری کلی در اقتصاد شده است. با نگاهی به فناوری‌های مخرب گذشته، واضح است که درک کامل این که چگونه می‌توان از آن‌ها برای هدایت رشد استفاده کرد، زمان می‌برد. در حالی که شرکت ها دائماً در مورد پتانسیل هوش مصنوعی مولد صحبت می کنند، هنوز در مرحله آزمایشی خود است. بنابراین، اگر قرار است هوش مصنوعی جوامع را متحول کند، ممکن است سرمایه‌گذاران اکنون تشخیص دهند که کدام شرکت‌ها سود می‌برند دشوار باشد: آنها آن را کشف کردند، اما با زیان‌های زیادی مواجه شدند.

اگر این بار همه چیز متعادل بماند، ارزش گذاری ها بالاتر نمی رود. به نظر می رسد سود به عنوان بخشی از اقتصاد کند شده است. رشد استثنایی دهه‌های اخیر رویدادی منحصربه‌فرد بوده که به دنبال کاهش هزینه‌های استقراض و کاهش مالیات بوده است. با تداوم تورم و تحت فشار بودن بودجه های دولتی، کاهش هزینه ها ممکن است دوباره اتفاق نیفتد و حتی ممکن است مسیری غیرمعمول را طی کند. بر اساس فرضیات واقع بینانه در مورد چگونگی تغییر ارزش گذاری، نرخ بهره و مالیات، برای اینکه بازارهای سهام در 10 سال آینده به بازده سالانه 4 درصدی دست یابند، شرکت های آمریکایی باید هر سال حدود 6 درصد سود خود را افزایش دهند. رقمی نزدیک به بالاترین عملکرد خود پس از جنگ. جای تعجب نیست که وارن بافت، یک سرمایه گذار با تجربه، معتقد است “هیچ راهی” برای صندوق سرمایه گذاری مشترک او برای کسب بازده فوق العاده بالا وجود ندارد.

جاده ای آهسته و چالش برانگیز در پیش رو

راه های مختلفی وجود دارد که بازارهای سهام می توانند عملکرد ناامیدکننده ای را تجربه کنند. اشتیاق به هوش مصنوعی می تواند حبابی شبیه به دوران دات کام ایجاد کند و در نهایت بترکند. یک جنگ یا بحران می تواند باعث سقوط بازارهای سهام شود. از سوی دیگر، قیمت‌ها ممکن است در بازار نزولی ملایم باشند و سال‌ها طول بکشد تا معکوس شوند. صرف نظر از اینکه ناامیدی بازار سهام چگونه رخ داد، هیچ کس در 10 سال آینده نتیجه روشن امروز را تکرار نخواهد کرد: “سرمایه گذاران بازار سهام، به ویژه بازارهای سهام آمریکا، در عصر طلایی زندگی می کردند.”

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=36144

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.