• امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
2

اولین تصویر از تورم صنعت محور در سال 1403/ افزایش شتابان هزینه های تولید

  • کد خبر : 39791
  • ۰۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۱۷
اولین تصویر از تورم صنعت محور در سال 1403/ افزایش شتابان هزینه های تولید

آخرین آمار مرکز آمار نشان می دهد که در فروردین ماه امسال تورم تولید ماهانه نسبت به اسفندماه افزایش یافته اما تورم یکباره و سالانه کاهش داشته است. بیشترین تورم ماهانه مربوط به «تجهیزات حمل و نقل» و «تجهیزات برقی» بوده است.

اخبار اقتصادی، در فروردین ماه 1403 تورم ماهانه تولیدکنندگان صنعتی نسبت به اسفندماه افزایش یافت. به عبارت دیگر هزینه های تولید گروه صنعت در کوتاه مدت با شتاب بیشتری نسبت به گذشته افزایش یافته است. از سوی دیگر تورم یکباره و سالانه تولید این گروه کاهش یافته است که بیانگر کاهش نرخ رشد هزینه ها در بلندمدت است.

در میان اجزای این گروه، بیشترین تورم تولیدی «ماهانه» و «نقطه به نقطه» مربوط به ساخت تجهیزات حمل و نقل است. از سوی دیگر کمترین تورم ماهانه در بخش تولید محصولات دخانی مشاهده شده است.

تورم تولیدکننده از آن جهت حائز اهمیت است که درصد تغییر قیمت ها را در مبدا تولید و قبل از رسیدن به بازار مصرف نشان می دهد و می تواند سیگنالی از تغییر قیمت کالاها در بازار باشد.

تورم پیسران صنعت در فروردین 1403

تورم تولید، تورم “محرک” یا تورم “پیش” شاخصی است که نشان می دهد قیمت کالاها در مبدأ تولید و قبل از رسیدن به بازار مصرف نسبت به گذشته چند درصد تغییر کرده است. بنابراین این شاخص نشان دهنده تغییر هزینه های تولید است.

از آنجایی که تورم تولیدی تغییر قیمت ها را قبل از رسیدن به بازار مصرف نشان می دهد، می تواند به عنوان پیش بینی کننده یا محرک تورم مصرف کننده عمل کند. به عبارت دیگر، اگر تورم تولید افزایش یابد، به این معنی است که قیمت کالاها نسبت به بازار مصرف افزایش یافته است. بنابراین می توان انتظار داشت این محصول پس از ورود به بازار مصرف، دستخوش تغییرات قیمتی شود و در نهایت با قیمت بالاتری به دست مصرف کننده برسد و تورم مصرف کننده افزایش یابد.

مرکز آمار این نرخ را برای بخش‌های اصلی اقتصاد اعم از کشاورزی، صنعت و خدمات اعلام می‌کند. آخرین گزارش این موسسه نشان می دهد که تورم تولیدکننده گروه صنعت در فروردین 1403 در کوتاه مدت افزایش، اما در میان مدت و بلندمدت کاهش یافته است.

افزایش تورم ماهانه تولید صنعت

تورم ماهانه تولیدات صنعتی در فروردین ماه امسال به 4.3 درصد رسید در حالی که در اسفندماه سال گذشته 1.7 درصد بود. یعنی قیمت تمامی کالاهای تولید شده در بخش صنعتی قبل از رسیدن به بازار مصرف نسبت به اسفندماه 4.2 درصد گران شده است. وقتی تورم مثبت است و نرخ‌های افزایشی را تجربه می‌کند، به این معنی است که قیمت‌ها با سرعت بیشتری در حال افزایش هستند. از سوی دیگر، هرگاه تورم مثبت اما در سطح کمتری نسبت به ماه قبل باشد، نشان می‌دهد که قیمت‌ها افزایش یافته، اما این افزایش با شتاب و سرعت کمتری رخ داده است.

گروه صنعتی دارای 23 زیربخش اصلی است. در میان این زیربخش ها، بیشترین تورم تولید ماهانه مربوط به «ساخت سایر تجهیزات حمل و نقل» است که نرخ آن در فروردین ماه از یک درصد در اسفند به ۱۵.۳ درصد رسیده است. از سوی دیگر کمترین تورم ماهانه در بین اجزای گروه صنعتی صفر درصد بوده که مربوط به تولید محصولات دخانی است.

کاهش تورم بلندمدت تولید در آغاز سال جدید

هنگام محاسبه تورم نقطه به نقطه، تغییر قیمت در منبع تولید در هر ماه نسبت به تغییر قیمت در منبع تولید در همان ماه سال قبل اندازه‌گیری می‌شود. این نرخ از 24.6 درصد در اسفندماه به 19 درصد در فروردین ماه امسال رسیده است.

بیشترین تورم پیشرانه نقطه ای در بین اجزای این گروه 29.7 درصد بوده که همچنان مربوط به ساخت تجهیزات حمل و نقل است. تورم تولید سالانه در گروه صنعت نیز تقریبا ثابت ماند و با 0.7 واحد درصد کاهش به 29.2 درصد در فروردین ماه رسید.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=39791

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.