• امروز : جمعه, ۵ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 July - 2024
6

آیا تجارت 20 میلیارد دلاری ایران و اوراسیا به واقعیت تبدیل می شود؟

  • کد خبر : 34055
  • ۲۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۹
آیا تجارت 20 میلیارد دلاری ایران و اوراسیا به واقعیت تبدیل می شود؟

اکوایران: با اجرای توافقنامه تجارت آزاد ایران و اتحادیه اوراسیا، پیش بینی می شود حجم مبادلات تجاری با این اتحادیه به 20 میلیارد دلار افزایش یابد.

اخبار اقتصادی، در ژانویه سال جاری، قرارداد تجارت آزاد با اتحادیه اقتصادی اوراسیا امضا شد. پیش از قرارداد تجارت آزاد، قرارداد تجارت ترجیحی در اردیبهشت 1396 با پوشش محدود کالایی بین ایران و اوراسیا امضا شد و پس از تصویب در پارلمان کشورها، از 5 نوامبر 2018 لازم الاجرا شد.

بر اساس قرارداد تجارت ترجیحی که در سال 2018 اجرایی شد، 502 قلم کالای صادراتی ایران از این قرارداد بهره مند شدند. برخی از این محصولات دارای تعرفه صفر و برخی دیگر تا 60 درصد کاهش تعرفه صادرات داشتند. از طرف ایران، 380 قلم کالای وارداتی از اوراسیا 35 درصد کاهش یافت.

بر اساس اطلاعات موجود، در سال اول اجرای توافقنامه تجارت ترجیحی، صادرات از ایران و اوراسیا بیش از 80 درصد افزایش داشته است. این افزایش در سال های بعد نیز ادامه یافت به طوری که پس از گذشت 4 سال از اجرای توافقنامه تجارت ترجیحی، پیش بینی می شود به بیش از 7 میلیارد دلار برسد.

بر اساس اظهارات مقامات دولتی، پیش از توافق تجارت ترجیحی، مبادلات تجاری ایران با اوراسیا 2.5 میلیارد دلار بوده و پیش بینی می شود با اجرای توافقنامه تجارت آزاد با این اتحادیه به 20 میلیارد دلار افزایش یابد.

این توافق پس از تصویب در شورای اسلامی و مجالس کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا اجرایی خواهد شد. مقامات دولتی پیش بینی می کنند که این بین یک سال تا یک سال و نیم طول بکشد.

میرهادی سیدی مشاور امور بین الملل و موافقتنامه های تجاری سازمان توسعه تجارت در گفت و گوی تلویزیونی گفت: این مدت یک سال تا یک سال و نیم برای اجرای توافقنامه فرصت مناسبی برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان است تا آماده شوند. . در بازار اوراسیا حضور داشته باشد. صادرکنندگان باید ابتدا از طریق بازاریابی و شناسایی بازار، محصولات خود را با استانداردهای کشورهای اوراسیا هماهنگ کنند تا بتوانند در تجارت با این کشورها موفق باشند.

سیدی با اشاره به نقش دولت در توسعه تجارت کشورمان با کشورهای عضو اوراسیا گفت: دولت همچنین باید زیرساخت‌های تجاری را در زمینه حمل‌ونقل، قوانین گمرکی و غیره برای تسهیل روابط تجاری ایران و اوراسیا آماده و تسهیل کند.

وی در خصوص مشکلات نقل و انتقال پول تجار گفت: با کمک بانک مرکزی قراردادهای پولی روبلی و خطوط ال سی بین بانک های ایرانی و بانک های روسیه منعقد شده است که می تواند به تراکنش های مالی بازرگانان نیز کمک کند. با افزایش تجارت و اجرای توافقنامه تجارت آزاد، مشکلات مبادلات مالی بیشتر کاهش می یابد.

وی اعلام کرد: قرارداد تجارت آزاد ایران و اوراسیا در دی ماه سال جاری پس از 30 دور مذاکره امضا شد. این قرارداد 87 درصد از کدهای صادراتی و کالاهای مبادله شده بین دو طرف را پوشش می دهد. با این قرارداد هیچ محدودیتی برای تجارت وجود ندارد و اکثر اقلام صادراتی شامل کاهش تعرفه صفر می شود.

بر اساس آمار رسمی که سیدی به آن اشاره کرده است، بر اساس تجارت 8 ماهه ایران و اوراسیا که بالغ بر 5.5 میلیارد بوده، پیش بینی می شود مبادلات تجاری کشورمان با این اتحادیه تا پایان سال به بیش از 7 میلیارد دلار برسد. .

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=34055

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.