به گزارش اخبار اقتصادی؛ بر اساس آمار گمرک، در چهار ماهه نخست سال جاری، کل صادرات کالاهای غیرنفتی (بدون احتساب نفت خام، نفت کوره و نفت سفید و همچنین بدون احتساب صادرات چمدانی) بالغ بر 45 میلیون و 758 هزار تن و ارزشی نزدیک به 16 بوده است. میلیارد دلار نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزنی 28.56 درصد افزایش و ارزش دلاری 7.97 درصد کاهش داشته است، روندی که نشان از صادرات ارزان ایران به سایر کشورها دارد.

مجموع مبادلات تجاری کشور در 4 ماهه نخست سال جاری حدود 35 میلیارد و 445 میلیون دلار و میانگین ارزش گمرکی هر تن کالای صادراتی در چهار ماهه امسال 348 دلار و میانگین گمرکی بوده است. ارزش هر تن کالای وارداتی به 1650 دلار رسید.

بر اساس ارزیابی انجام شده، 5 قلم کالای اصلی صادراتی شامل «گاز طبیعی مایع» در ظروف 1000 سانتی‌متر مکعبی و بیشتر با یک میلیارد و 633 میلیون دلار، «پروپان مایع» با یک میلیارد و 140 میلیون دلار، «بوتان مایع» است. با 823 میلیون دلار، قیر نفتی با 689 میلیون دلار و متانول با 665 میلیون دلار 5 قلم عمده صادراتی در این مدت بوده است.

مقاصد اصلی صادرات

با توجه به داده های اعلام شده این سوال مطرح می شود که بیشترین محصولات صادراتی ایران به کدام کشورها می رسد؟ بر اساس اطلاعات اعلام شده از سوی گمرک، این سوال مطرح می شود که محصولات صادراتی ایران در دوره مورد بررسی به چه کشورهایی صادر شده است؟ ارزیابی ها نشان می دهد که در دوره مورد بررسی، «چین»، «عراق»، «ترکیه»، «امارات متحده عربی»، «هند»، «پاکستان»، «افغانستان»، «عمان»، «اندونزی» و فدراسیون روسیه» مقاصد اصلی صادرات این کشور بوده است.

در دوره مورد بررسی، صادرات به «چین» بیش از 4 میلیارد و 644 میلیون دلار بوده که آمارهای منتشر شده نشان می دهد در مجموع 29.2 درصد صادرات به این کشور صادر شده است. سهم صادرات به «عراق» در این مدت 18.4 درصد بوده است. مجموع صادرات به این کشور نزدیک به 3 میلیارد دلار بوده است.

اما سهم «ترکیه» به عنوان سومین مقصد صادراتی کشور چند درصد بود؟ ارزیابی ها نشان می دهد که 12.5 درصد از ارزش صادرات در نیمه اول به ترکیه اختصاص یافته است که ارزش کل صادرات به ترکیه نزدیک به 2 میلیارد دلار بوده است.

«امارات متحده عربی» در دوره مورد بررسی سهم 11 درصدی صادرات را به خود اختصاص داده است که ارزش صادرات به این کشور در دوره مورد بررسی معادل یک میلیارد و 770 میلیون دلار بوده است.

بر اساس اطلاعات اعلام شده، پنجمین مقصد صادراتی ایران در ثلث اول سال، «هند» بوده و این کشور با سهم صادراتی 3.9 درصدی توانسته است بخش بسیار کمی از صادرات کشور را در دوره کم به خود اختصاص دهد. تجدید نظر. ، ارزش کل صادرات به این کشور 624 میلیون دلار بوده است.

بر اساس اطلاعات اعلام شده 574 میلیون دلار کالا از ایران به پاکستان صادر شده است. ارزش صادرات از افغانستان حدود 500 میلیون دالر بوده است. در این مدت «عمان» 382 میلیون دلار کالا از ایران وارد کرده و ارزش صادرات به «اندونزی» نیز 320 میلیون دلار بوده است و در این مدت، ایران نیز بیش از 293 میلیون دلار کالا به ایران صادر کرده است. فدراسیون روسیه”. .