• امروز : جمعه, ۲۷ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 18 October - 2024
4

تجارت آزاد با اوراسیا به پارلمان رسید. اقتصاد ایران به بازار 180 میلیونی

  • کد خبر : 42496
  • ۱۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۰:۱۸
تجارت آزاد با اوراسیا به پارلمان رسید.  اقتصاد ایران به بازار 180 میلیونی

اکوایران: توافقنامه تجارت آزاد ایران و اتحادیه اوراسیا برای بررسی کارشناسی به مجلس رسیده است. با تصویب این قرارداد، تعرفه گمرکی بیش از 87 درصد از کالاهای تجاری بین ایران و 5 کشور عضو این اتحادیه حذف می شود. از راه دور.

اخبار اقتصادی؛ تصویب توافقنامه تجارت آزاد با اتحادیه اوراسیا ایران را با بازار بزرگ بیش از 180 میلیون نفر وصل می کند که زمینه توسعه روابط تجاری ایران را فراهم می کند و در نتیجه شاهد گسترش همکاری های اقتصادی و افزایش حجم تبادلات تجاری و جذب ما در بخش های مختلف مانند صنعت، کشاورزی و انرژی سرمایه گذاری خواهیم کرد.

سیدمحمدصادق قنادزاده، معاون سازمان توسعه تجارت نیز با اعلام بررسی توافقنامه تجارت آزاد ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا، خاطرنشان کرد: این توافقنامه به زودی به جلسه عمومی مجلس ارائه خواهد شد.

وی افزود: در صورت نهایی شدن قرارداد تجاری ما با کشورهای عضو این اتحادیه، تجارت آزاد خواهد شد و بیش از 87 درصد کد تعرفه بین ایران و پنج کشور عضو اتحادیه اوراسیا صفر خواهد شد.

معاون سازمان توسعه تجارت ادامه داد: ایجاد تجارت آزاد با پاکستان و تجارت ترجیحی با عمان نیز در دستور کار قرار دارد.

به گفته قنادزاده، در حال حاضر 22 مشاور بازرگانی مستقر در کشورهای مختلف داریم و 11 مشاور در حال اعزام هستند که مجموع مشاوران ما به 33 مشاور می رسد.

و افزود: در سال اول دولت چهاردهم تعداد مشاوران کشور به 60 مشاور می رسد. قنادزاده گفت: بسیاری از کشورها 60 تا 70 درصد سبد تجاری خود را در حوزه خدمات دارند و ما نیز به دنبال توسعه فعالیت های خود در این زمینه هستیم و بسترهای لازم را فراهم کرده ایم.

وی افزود: با توجه به دستمزدهای پایین در کشورمان، انرژی ارزان و سایر شاخص های سرمایه گذاری، شرایط مناسبی برای سرمایه گذاری سایر کشورها در ایران فراهم است.

قنادزاده گفت: در سال های اخیر رشد سریعی در جذب سرمایه گذاری خارجی داشته ایم اما در مقایسه با ظرفیت های ایران بسیار ناچیز است.

دامه نماینده سازمان توسعه تجارت گفت: عضویت ایران در قراردادهای شانگهای، دی 8، بریکس و همکاری های اسلامی ظرفیت کافی برای جذب سرمایه گذاری و تعمیق روابط ایران با سایر کشورها را فراهم کرده است.

دلایل کاهش تجارت با شرکای اصلی

موضوع دیگری که در این نشست خبری مطرح شد، مربوط به کاهش مبادلات تجاری ایران با ترکیه، عراق و روسیه بود. معاون سازمان توسعه تجارت در این خصوص گفت: تجارت ایران با کشورهای همسایه 30 درصد رشد داشته است. در کشورهایی مانند پاکستان بیشتر بود، اما دلایل کاهش صادرات ایران به ترکیه و عراق به دلیل کاهش صادرات در بخش انرژی و گاز بود.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=42496

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.