• امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
4

آبگیری دو سد بزرگ در جنوب و شرق سیستان و بلوچستان

  • کد خبر : 40011
  • ۱۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۲
آبگیری دو سد بزرگ در جنوب و شرق سیستان و بلوچستان

به گزارش اخبار اقتصادی به نقل از وزارت نیرو «علی اکبر محرابیان» ارتقای اشتغال، کشاورزی و توسعه زیرساخت های تامین آب شرب در مناطق شهری و روستایی سیستان و بلوچستان را محوریت دولت مردمی عنوان و خاطرنشان کرد: اجرای طرح های کلان در سه مرحله شامل آبرسانی به شهرهای سیستان و زاهدان، انتقال آب از مرزهای شرقی به زاهدان (تهلاب)، انتقال آب از دریای عمان و جهاد آبرسانی به 1751 روستای سیستان و بلوچستان از جمله گام های بزرگ و مهمی است که در این راستا برداشته شده است.

وی احداث سد و تحویل پساب تصفیه خانه فاضلاب زابل به صنعت را از دیگر اقدامات مهم و ضروری دولت شهید رئیس جمهور برشمرد که در مدت 33 ماه بهره برداری به پایان رسید.

آبرسانی به سیستان و زاهدان طرح اولویت دولت

وی همچنین به طرح آبرسانی منطقه سیستان و شهر زاهدان به عنوان طرح اولویت دار اشاره کرد و گفت: این طرح تلاش همه دست اندرکاران حوزه آب و برق وزارت نیرو با اعتباری بالغ بر 5500 میلیارد است. تومان شامل احداث خطوط انتقال آب، برق و آب شیرین کن در آستانه بهره برداری قرار دارد.

محرابیان تصریح کرد: با توجه به کاهش منابع آبی در منطقه سیستان و شهرستان زاهدان و نیاز به تامین آب شرب بسته به منابع سرزمینی، این طرح با تامین آب از منطقه دشتک در سال 1401 آغاز شد و نیاز آبی ساکنان را تامین می کند.

وی با اشاره به دیگر برنامه های مهم در دست اجرا، اجرای طرح انتقال آب از مرزهای شرقی به شهر زاهدان را برشمرد و گفت: طرح انتقال آب از سفره آب شرق استان بخشی از کمبود آب شرب زاهدان را برطرف می کند. وی بیش از 260 کیلومتر لوله گذاری را انجام داد.

جهاد برای آبرسانی به 401 روستا در 33 ماه فعالیت دولت

وزیر نیرو به طرح جهاد آبرسانی به 10 هزار روستای کشور در دولت سیزدهم اشاره کرد و گفت: این طرح برای ارتقای شاخص های آب شرب روستایی کشور و 25 درصد روستاهای هدف اجرا شد. به سیستان و بلوچستان منصوب شدند.

محرابیان ادامه داد: در قالب سه طرح محرومیت زدایی، مجمع خیرین وزارت نیرو و امور ملی قرار است تمامی روستاهای تحت پوشش از نعمت آب شرب بهره مند شوند و یک هزار روستا آب شرب تامین شود. مردم. استرس آب کاهش یافت.

آبگیری دو سد بزرگ در جنوب و شرق سیستان و بلوچستان

وی با اشاره به سایر پروژه های بزرگ زیربنایی استان از سد کهیر در جنوب سیستان و بلوچستان به عنوان بزرگترین سد سیستان و بلوچستان یاد کرد و گفت: این سد که سال گذشته آبگیری شد، آب شرب شهرها و روستاهای پایین دست را تامین می کند به چابهار پاسخگو هستند.

این مسئول افزود: انتقال آب از سد ماشکید علیا به شهرستان های مهرستان، سوران و هیدوچ با روند اجرایی خوبی در حال انجام است و عملیات خطوط لوله و تصفیه خانه نیز در حال تکمیل است. تاکنون آب به هیدوک و چندین رسیده است. آبرسانی به روستاها و شهرستان های مهرستان و سوران ادامه دارد. امسال وارد مدار می شود.

وی با اشاره به آبگیری سد شهری در سال جاری بیان کرد: این سد نقش مهمی در کنترل آب های سطحی منطقه دارد و می تواند موجب توسعه اشتغال و کشاورزی در منطقه و تامین آب شرب روستاهای پایین دست شود.

تامین آب با کیفیت ۳۱۵ روستای جنوب سیستان و بلوچستان

وزیر نیرو به بهره برداری از تصفیه خانه روستای 315 جنوب سیستان و بلوچستان در دولت سیزدهم اشاره کرد و گفت: این سیستم شامل چهار فیلتر کدورت، سیستم هوادهی، شستشوی معکوس و تجهیزات الکترومکانیکی لازم برای رفع کدورت و فیزیکی است. تصفیه آب در مدار بهره برداری قرار گرفته است.

منبع رکنا

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=40011

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.