• امروز : یکشنبه, ۱۸ شهریور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 8 September - 2024
10

آب و آب در مسیر تحقق وعده ها

  • کد خبر : 27572
  • ۱۶ مهر ۱۴۰۲ - ۳:۵۰
آب و آب در مسیر تحقق وعده ها

به گزارش اخبار اقتصادی، مدیرعامل شرکت ملی مهندسی آب و فاضلاب وی در تشریح طرح های آبرسانی گفت: ویژگی های اقلیمی، تداوم وضعیت کم بارندگی و افزایش تقاضا برای آب شرب موجب شد تا طرح های آبرسانی برای شهروندان عزیز کشورمان به خطر بیفتد. اداره آب وزارت نیرو این طرح ها با تامین آب بهداشتی، شاخص سلامت و امید به زندگی شهروندان را افزایش می دهد. همچنین با تامین آب مورد نیاز شهرها باعث ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی می شود. در واقع پروژه های آبرسانی در زمره پروژه های رفاهی، سبز و زیست محیطی قرار می گیرند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: توافق وزارت نیرو با مردم شریف ایران و نمایندگان مجلس این بود که ظرف چهار سال ظرفیت آب شرب کشور به میزان 9 درصد افزایش یابد، یعنی حجمی معادل 700 میلیون مترمکعب. اما تلاش بی وقفه خادمان مردم در اداره آب و فاضلاب وزارت نیرو این میزان را به بیش از یک میلیارد و 58 میلیون مترمکعب رساند. یعنی در دو سال اول 50 درصد از وعده 4 ساله فراتر رفته است. یعنی یک سفر چهار ساله در کمتر از دو سال تمام شده است. فرزندان ملت مصمم هستند تا پایان دوره دولت سیزدهم یعنی 2.1 میلیارد مترمکعب به 300 درصد پیمان خود در برنامه آبرسانی برسند.

برنامه های آینده برای فاضلاب شهری

جعفری با بیان اینکه جمع آوری و تصفیه فاضلاب شهری علاوه بر الزامات زیست محیطی و بهداشتی به عنوان تامین کننده منابع آب غیر متعارف محسوب می شود، گفت: بازیافت پساب سهم بسزایی در پایداری تامین آب دارد. استفاده می کند. میکند. مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور همچنین بیان کرد: برنامه دولت سیزدهم در این بخش شامل اجرای 46 پروژه به حجم یک میلیون و 200 هزار مترمکعب در کشور بود. در حال حاضر از این میزان 647 هزار مترمکعب به بهره برداری رسیده است که حکایت از تحقق 54 درصدی طرح دارد. در پایان اجرای 47 طرح دیگر توسط دولت، میزان انطباق تعهدات وزارت نیرو به 107 درصد می رسد.

اجرای عدالت آب در سراسر کشور

وی در بخشی دیگر از بیانات خود به اقدامات انجام شده در جهاد آبرسانی اشاره کرد و گفت: در دنیا از نظر آبرسانی به مراکز جمعیتی اغلب مناطق روستایی مورد بی توجهی قرار می گیرند. در ایران نیز توجه به مقوله «عدالت آب» باعث شده است که سطح دسترسی روستاها به آب آشامیدنی در مقایسه با بسیاری از کشورهای جهان وضعیت بهتری داشته باشد، اما همچنان از ضریب دسترسی شهری کمتر است.

جعفری افزود: این تفاوت باعث شد تا وزارت نیرو با اجرای طرح جهاد آب، شاخص های دسترسی به آب روستایی را تغییر دهد و از 82 درصد در ابتدای دولت به 90 درصد در پایان دولت برساند. اکنون تلاش های صورت گرفته باعث شده است که میزان دسترسی روستاییان عزیز به آب آشامیدنی سالم و بهداشتی به 86.6 درصد برسد. این در صورتی است که مثلا قرارداد B تا قبل از 1400 حدود 35 میلیون هزینه داشت و این در حالی است که در 2 سال گذشته به 370 میلیون رسیده است، یعنی کار بزرگی انجام شده است.

مدیریت تنش آبی در شهرها

وی همچنین خاطرنشان کرد: در دو سال گذشته با هدف جلوگیری از تنش آبی در زمان پیک مصرف و بررسی تعادل تولید و مصرف آب در فهرست بلندبالای شهرهای کشور، 85 پروژه اضطراری با اعتبار مورد نیاز اجرا شد. 19200 میلیارد تومان 30 استان کشور تعریف شده که از سال 1401 به صورت هفتگی با حضور وزیر محترم نیرو رصد می شود.

مدیرکل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور افزود: از جمله طرح های اضطراری کلیدی می توان به مناطق تحت پوشش پنج سد تهران، نهند (آذربایجان شرقی)، تهام (زنجان)، دوستی (مشهد)، رودبال (داراب – فارس) اشاره کرد. ). ، نهرین (طبس). – خراسان جنوبی)، چاه نیمها (سیستان و بلوچستان)، سد یامچی (اردبیل)، خاطرنشان کرد: خوشبختانه با اجرای به موقع طرح های اضطراری، در حال حاضر همه این شهرها دارای منابع آبی پایدار هستند. .

وی استان سیستان و بلوچستان را یکی از نقاط مهم کشور در زمینه تنش آبی معرفی کرد و گفت: در استان سیستان و بلوچستان نیز وزارت نیرو به موازات آزار و اذیت هیرمند یک سری اقدامات چندگانه را اجرا کرده است. اقدامات طبقه بندی اقدامات در سه بسته در کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت. در قالب بسته کوتاه مدت، حفاری و تجهیز 115 حلقه چاه در مناطق هامون، هیرمند، شیله، هرمک و سیستان در نظر گرفته شد. اجرای بیش از 200 کیلومتر راه دسترسی، خطوط لوله جمع‌آوری و انتقال آب و همچنین خطوط تامین انرژی به چاه‌ها، ایستگاه‌های پمپاژ و سیستم‌های نمک‌زدایی از مهمترین اقدامات انجام شده در بسته کوتاه مدت است. در این اداره اجرای سیستم آب شیرین کن با ظرفیت 100000 متر مکعب در روز در دستور کار قرار دارد.

مدیرکل شرکت مهندسی آب و فاضلاب ایران افزود: طرح انتقال آب از سفره شرقی و همچنین خط انتقال آب از دریای عمان به زاهدان و منطقه سیستان در میان مدت و بلندمدت گنجانده شده است. بسته ها

جعفری تصریح کرد: علاوه بر طرح های اضطراری در استان های مذکور، با هدف رفع عدم تعادل مصرف و منابع و افزایش تاب آوری و پایداری آب شرب مشترکان بقیه شهرهای کشور، در رابطه با سه ساخت و نوسازی 52 ایستگاه پمپاژ، 17 پروژه نوسازی را انجام داد. کیفیت، ساخت و بازسازی یک میلیون و 297 هزار متر مکعب مخزن و اجرای هزار و 798 کیلومتر خط انتقال.

اطلاعات، آموزش و فرهنگ.

جعفری با بیان اینکه فعالیت مدیریت منابع و مصارف آب بدون توجه به افکار عمومی و فرهنگ مردم کاری ناقص و ناقص خواهد بود، گفت: در این میان اداره آب و فاضلاب وزارت نیرو به طور مستمر در جهت اطلاع رسانی، فرهنگ سازی تلاش می کند. و افزایش آگاهی در زمینه مسائل آب در کشور. از این رو در دو سال اخیر علاوه بر اطلاع رسانی مستمر و مستمر از طریق رسانه های عمومی، شرکت های آب منطقه ای 537 جلسه مشاوره و آگاهی بخشی با نمایندگان بهره برداران در قالب طرح بازیابی و تعادل برگزار کرده اند. منابع آب زیرزمینی دارای منابع آب و سازمان های مرتبط می باشد.

همچنین در این مدت بیش از هزار و 300 جلسه در زمینه فرهنگ سازی مسائل آب با مسئولان اجرایی و ائمه جمعه، سازمان های مردم نهاد و نمایندگان مجلس برگزار کرده اند.

مدیر کل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: در این مدت صداوسیما در مراکز استان ها 365 برنامه با موضوع مدیریت و مصرف منابع آب پخش کردند. همچنین در طرح دانش آموزی صرفه جویی پایدار آب (داناب) بیش از دو میلیون و 630 هزار دانش آموز زیر نظر مربیان و معلمان آموزش دیده در زمینه آب آموزش دیده اند.

مدیریت بحران از شمال تا جنوب کشور

جعفری بیان کرد: طی دو سال گذشته و به دنبال شروع خشکسالی و پدیده تغییر اقلیم در کشور، حوادث و اتفاقاتی رخ داده است که هر کدام وضعیت منطقه خاصی از کشور را تحت تاثیر قرار داده است.

وی همچنین خاطرنشان کرد: در همدان به دلیل خشکسالی بی سابقه و فرسوده شدن سد اکباتان، تامین آب شرب مردم قطع شد. برای رفع اساسی این مشکل، پروژه انتقال آب از سد تالوار به شهر همدان اجرا و در مدت کوتاهی به بهره برداری رسید.

مدیر کل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: در شهرکرد با شروع بارندگی های سیل آسا مشکل کیفی در منابع تامین آب شهرستان ایجاد شد که با تلاش و بسیج امکانات در کمتر از دو هفته این مشکل برطرف شد.

جعفری در قسمت پایانی اظهارات خود اظهار داشت: آبگرفتگی جاده چالوس در تابستان 1402 یکی از منابع اصلی تامین آب شرب کلانشهر تهران یعنی سد امیرکبیر را از مدار خارج کرد. در یک هفته آواربرداری به صورت 24 ساعته انجام شد و یکی از تهدیدات جدی که در سال های اخیر برای پایتخت نشینان رخ داد مدیریت و رفع شد.

منبع رکنا

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=27572

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.