• امروز : جمعه, ۲۷ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 18 October - 2024
5

فاضلاب وارد محیط زیست نمی شود.

  • کد خبر : 42162
  • ۰۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۲۱
فاضلاب وارد محیط زیست نمی شود.

به گزارش اخبار اقتصادی، هاشم امینی با اشاره به موضوع جمع آوری، انتقال و تصفیه فاضلاب انسانی از منازل به تصفیه خانه فاضلاب و تبدیل آن به پساب فاضلاب ، گفت: تا سال 1400 تقریباً بخشی از این پساب ها صرف کشاورزی می شد که مجاز و غیر مجاز مصرف می شد. بر این اساس وزارت نیرو برنامه ویژه ای را برای استفاده بهینه از منابع آبی به منظور بهره وری بیشتر و جلوگیری از خطرات زیست محیطی این ضایعات انجام داد.

وی با اشاره به بند الف تبصره 8 قانون بودجه سال 1402 در خصوص استفاده از منابع آب نامتعارف، پساب و یا بازیافت آب، افزود: قبل از آن در سال 1401 بند 6.6 مطرح و مقرر شد پساب فاضلاب ها در بخش صنعت، البته در بخشی از فرآیندهای صنعتی که صنایع آب بر هستند، به ویژه صنایع معدنی و فولادی. خوشبختانه در حال حاضر طرح های فاضلاب را در کشور اجرا کرده ایم و در قالب این طرح ها همینطور بود. آنها تصمیم گرفتند که آب معمولی و آبی که می تواند در کشاورزی مولد یا آب آشامیدنی برای صنایع مورد استفاده قرار گیرد و فاضلاب آنها را تامین کند.

وی با بیان اینکه در برنامه هفتم توسعه این موضوع را به عنوان بندهای الزام آور برای صنایع و وزارت نیرو نوشتیم تا اجرا شود، تاکید کرد: در اوایل سال 1403 با حضور رئیس جمهور شهید قراردادی به ارزش تقریبی 108 میلیارد تومان با شرکت منعقد کردیم. صنایع بزرگی که صنایع وارد می شوند و شبکه فاضلاب و تصفیه خانه فاضلاب می سازند و از کیفیت فاضلاب استفاده می کنند و آن را به پساب تبدیل می کنند و در فرآیند صنعتی استفاده می کنند.

وی در خصوص مزیت های این طرح ادامه داد: یکی از مزیت های بسیار خوب این طرح این است که چرخ صنعت به طور مستمر می چرخد. چون تداوم آب های سطحی و زیرزمینی پایدار نیست، اما پساب فاضلاب پایدار است، در عین حال به سلامت مردم و محیط زیست کمک می کند، از قبل برنامه ریزی فاضلاب را انجام می دهیم و همچنین پساب فاضلاب را وارد محیط نمی کنیم. .

وی به طرح استفاده از پساب در صنایع اشاره کرد و افزود: منابع آب شرب از طریق منابع سطحی یا زیرزمینی تامین می شود که البته این منابع آب متعارف محسوب می شود و در آنجا می توانیم با فرآیند تصفیه یا گندزدایی در اختیار مددجویان قرار دهیم. مشكلي نيست.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با بیان اینکه در برخی نقاط کشور به ویژه در سواحل آب های سطحی و زیرزمینی مناسبی نداریم، یادآور شد: طی برنامه ای که در دهه گذشته ایجاد و تدوین شد، آب های سطحی و زیرزمینی مناسبی نداریم. تصمیم گرفته شد از آب دریا به عنوان ظرف آب در منطقه شرب استفاده شود و اخیراً این موضوع در صنعت رایج شده و حتی در فلات مرکزی نیز می توان از آن برای مصارف صنعتی استفاده کرد.

وی بر استفاده از پساب تاکید کرد و افزود: طبیعتاً پساب از نظر زیست محیطی و بهداشتی می تواند تهدیدی برای کشور تلقی شود، امروزه فاضلاب فرصتی برای بخش صنعتی و مدیریت منابع آب کشور است. از آب شیرین، در صنعت استفاده می کنیم، از فاضلاب استفاده می کنیم. این فرصت ایجاد و باعث شد که صنایع به میدان آمده و تمایل خود را برای استفاده از پساب به جای آب های زیرزمینی و سطحی برای پایداری بیان کنند.

وی خاطرنشان کرد: این اقدام و سایر اقدامات انجام شده در کشور از جمله برنامه های آبرسانی و طرح های کاهش تنش آبی که در سطح شهر و شهرستان انجام شده است باعث شد که دغدغه جدی در تامین آب شرب و فاضلاب نداشته باشیم. در تابستان امسال

منبع رکنا

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=42162

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.