به گزارش اخبار اقتصادی؛ شاخص کل سهام اسناد مهم، اسناد ارزشمند تهران در ادامه روزهای معاملاتی هفته گذشته، اولین هفته پاییز 1402 را بدون تغییر در روز چهارشنبه سپری کرد، بنابراین انتشار گزارش ماهانه شرکت ها نتوانست وضعیت خوبی را برای شاخص عمومی و بازار همچنان در بحران است ارزش معامله روزها یکی پس از دیگری می گذرد.

ارزش معاملات نقدی بورس اوراق بهادار تهران روز چهارشنبه حدود 2.4 هزار میلیارد تومان بود و صندوق های قابل معامله در بازار نیز رقم معامله را 2.6 هزار میلیارد تومان محاسبه کردند، بنابراین با احتساب سایر موارد، ارزش معاملات حدود 7،6 میلیارد تومان خواهد بود. ارزش بازار نیز در محدوده 7 هزار و 300 همتی و شاخص کل 2 میلیون و 97 هزار و 900 واحد است.

نمادهای تایپیکو، تاسیکو و بانک ملت از جمله نمادهایی بودند که در روز چهارشنبه اقدام به سبز نگه داشتن شاخص کردند. گروه فلزات پایه در گروه املاک و مستغلات نیز وارد صف خرید شدند، نماد تپردیس در صف خرید نشست و نماد دانا از گروه بیمه به این گروه چهره سبزی بخشید.

اما همچنان خبر راه اندازی سیمان و فولاد از مبادله کالا در محافل داغ است و بسیاری از رسانه ها و کارشناسان در مورد آن صحبت می کنند. نظر غیرکارشناسی مطرح شده از سوی مسئولان بازارها را آشفته می کند و اهالی بازار سرمایه از این نوع تفکر هراس دارند و شاید ریشه اصلی کاهش معاملات بازار سرمایه در همین طرز تفکر باشد. حادثه ای که در اردیبهشت امسال به اوج خود رسید!

در همین راستا وزیر اقتصاد اعلام کرد که طرفدار عرضه سیمان و فولاد در بورس کالا هستیم. خاندوزی همچنین افزود: وزارت‌های اقتصاد و صلح با ادامه وضعیت فعلی عرضه سیمان موافق هستند. و فولاد در بورس کالا و در صورت لزوم باید اصلاحاتی در این چارچوب انجام شود. تامین کالاهای اساسی در تبادل مواد اولیه از جمله دستاوردهای کشور در دهه 80 و 90 برای پایان دادن به مسیر پر از رانت و فسادی است که در گذشته وجود داشت.

این در حالی است که سیمان دو سالی است که وارد بورس کالا شده و در این دو سال افراد زیادی با انگیزه های مختلف سعی در ضعیف جلوه دادن این سهام دارند و قصد دارند این محصول را از بورس کالاهای اساسی حذف کنند.

اما روز چهارشنبه خبری در میان مردم دست به دست شد مبنی بر اینکه رئیس اداره سنجش سلامت نظام بانکی ارزش سهام بانکی را بین 200 تا 240 میلیارد اعلام کرد که حدود 40 میلیارد آن سهام بانکی است و مابقی سهام بانکی نیست. اقدامات. بانکی که باید تحویل داده شود. مازاد ملک حدود 30 میلیارد است.

بررسی فنی شاخص کل سهام ارزش های تهران:

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در جریان معاملات روز چهارشنبه تغییر محسوسی را تجربه نکرد و با افزایش مثبت 249 واحدی این امر نشان از سکوت حاکم بر بازار داشت.

از نقطه نظر فنی می توان گفت که شاخص در محدوده حمایتی خوبی قرار دارد، اما مومنتوم (ارزش تراکنش بالا) ندارد. و نباید در بازار چهارشنبه غافل شد که تعدادی از نمادها در گوشه و کنار بازار صف آرایی کردند و این موضوع ممکن است چهره بازار را در روز شنبه تغییر دهد.

خط روند صعودی احتمالی ایجاد شده برای نمودار شاخص کل طی چند ماه گذشته همراه با سطح حمایت تاریخی (تعداد 2.1 میلیون واحدی) شاخص که در مرداد 1378 شکل گرفت و جهت خود را از مقاومتی به حمایت تغییر داد. به طور متوسط، شاخص کل سریع ممکن است سطح حمایتی احتمالی را برای شاخص کل فراهم کند.

اما دلیل اینکه شاخص به سمت ارقام بالاتر نمی رود و مدتی است در این محدوده گیر کرده است را می توان از اظهارنظرهای متفاوت دولتمردان فهمید که آخرین آن خروج سیمان و فولاد بورس کالا است. موضوعی که نشان می دهد مسئولان به دنبال بازار رقابتی و انحصاری نیستند. آنها اجاره ها و معاملات غیر شفاف را بهتر دوست دارند!

بیهوده نیست که هیچ سرمایه‌گذاری حاضر به سرمایه‌گذاری در صنعتی نیست که با در نظر گرفتن تمام هزینه‌های ساخت، قیمت تمام شده و مالیات، محصول با قیمت مشخص و به مشتریان خاص فروخته شود.

موضوعی که باعث می شود سرمایه گذاران از ورود به صنایع مختلف دوری کنند و بورس که یک دماسنج اقتصادی است از کار بیفتد.