• امروز : جمعه, ۲۷ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 18 October - 2024
2

مصرف برق خانگی ایران یک و نیم برابر ترکیه است

  • کد خبر : 43842
  • ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۹:۲۳
مصرف برق خانگی ایران یک و نیم برابر ترکیه است

به گزارش اخبار اقتصادی، سید سعید میرشریفی درباره برخی شبهات اخیر پیرامون سارانا بیان مصرف برق وی در خصوص بخش داخلی ایران در مقایسه با سایر کشورهای جهان به ویژه کشورهای اروپایی گفت: هر کشور بسته به موقعیت جغرافیایی و ظرفیت ها، امکانات و منابع موجود، انرژی بخش داخلی را از مسیرهای مختلف تامین می کند و برای این منظور به همین دلیل، میزان مصرف یک انرژی خاص را در بخش مقایسه کنید. مقایسه خانوارهای یک کشور با خانوارهای کشور دیگر تنها در صورتی می تواند صحیح باشد که هر دو کشور از نظر نسبت استفاده از منابع مختلف تامین انرژی در خانوارها شرایط مشابهی داشته باشند.

وی با اشاره به انواع انرژی های مصرفی در بخش داخلی ایران، ادامه داد: در بخش داخلی ایران، شهروندان در فصول گرم و سرد از انرژی برق و گاز استفاده می کنند و این در حالی است که در بسیاری از کشورهای جهان ، شرایط و روش های تامین انرژی متفاوت است.

میرشریفی با بیان اینکه ترکیه از نظر تامین انرژی داخلی نزدیک ترین کشور به ایران است، تصریح کرد: در بسیاری از منازل ترکیه مانند ایران علاوه بر برق، از شعله های آتش برای تامین انرژی خانه استفاده می شود و به همین دلیل برخی از منازل در این کشور استفاده می کنند. تا آنجا که مقایسه مصرف برق خانگی در ایران با ترکیه منطقی است.

ناظر عالی شرکت های توزیع برق تصریح کرد: بر اساس اطلاعات سالنامه جهانی انرژی، سرانه مصرف برق خانوار در ایران 1068 کیلووات ساعت و سرانه مصرف برق خانگی در ترکیه 664 کیلووات ساعت است که به این معنی است که سرانه مصرف برق خانوارها در ترکیه 664 کیلووات ساعت است. سرانه مصرف برق هر ایرانی بیش از 1.5 برابر هر شهروند ترکیه است.

وی در خصوص سرانه مصرف برق کشورهای اروپایی مانند آلمان و فرانسه و مقایسه آن با مصرف داخلی در ایران گفت: سرانه مصرف برق خانوارها در آلمان 1552 کیلووات ساعت و در فرانسه 2565 کیلووات ساعت است. از منابع انرژی داخلی و حتی شهروندان این کشورها با برق آشپزی می کنند، بنابراین بدیهی است که مصرف سرانه برق آنها بیشتر است.

وی با تاکید بر اینکه مقایسه سرانه مصرف برق کشورها نتیجه دقیق و درستی ندارد، خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم مصرف برق کشورهایی که تنها منبع داخلی آنها برق است با ایران مقایسه کنیم باید میزان انرژی گاز را مقایسه کنیم. . در بخش داخلی، ایران را به انرژی الکتریکی معادل تبدیل می کنیم و سپس آن را با کل انرژی مصرفی خانوارهای این کشورها مقایسه می کنیم.

ناظر عالی شرکت های توزیع برق ادامه داد: محاسبات نشان می دهد که اگر انرژی گاز مصرفی در بخش خانگی ایران به برق تبدیل شود، سرانه مصرف برق خانوارهای ایرانی به بیش از 4500 کیلووات ساعت می رسد که حتی بیشتر از سرانه است. مصرف برق ایالات متحده سرانه که 4341 کیلووات ساعت است فراتر می رود.

میرشریفی در پایان خاطرنشان کرد: طبق آمار، مصرف انرژی در ایران در سی سال گذشته بر خلاف جامعه جهانی رو به افزایش بوده است و این بدان معناست که برای تولید یک محصول کاملا مشابه در ایران، به طور متوسط ​​حدود 60 درصد انرژی بیشتر می شود. . ضروری است که موضوع نیز نشان دهنده مصرف بالای انرژی به ویژه برق در ایران است.

منبع رکنا

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=43842

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.