• امروز : جمعه, ۲۷ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 18 October - 2024
2

دستور ویژه وزیر اقتصاد به بانک ها در خصوص وام ازدواج

  • کد خبر : 43893
  • ۱۹ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۹:۲۳
دستور ویژه وزیر اقتصاد به بانک ها در خصوص وام ازدواج

به گزارش اخبار اقتصادی، عبدالناصر همتی در نشست با اعضای کانون بانک ها و مؤسسات اعتباری خصوصی اظهار کرد: اختلافات بانکی یکی از مهم ترین مشکلات اقتصادی کشور است. برخی بانک های خصوصی از ابتدا به اشتباه شکل گرفتند، برخی بعدا نامتعادل شدند، برخی متوسط ​​و خوب هستند و هیچ کدام عالی نیستند و باید شرایط را به سمتی ببریم که وضعیت همه بهتر باشد.

وی کمبود درآمد حاصل از صادرات نفت، الزام ارائه برخی کالاها با نرخ ارز ترجیحی و همچنین مالیات پیش بینی شده در بودجه را برشمرد و ادامه داد: این مشکلات به صورت زنجیره ای به هم مرتبط است و باید به گونه ای مدیریت شود که هم بانک ها و هم تولیدکننده ضرر نخواهند کرد.

همتی افزود: یک بال ما وزارت اقتصاد و دیگری وزارت دارایی است بنابراین تامین بیت المال جزو وظایف وزارت اقتصاد است.

وی تاکید کرد: ادامه نارضایتی بانک ها به دلیل فشار بر نرخ سود، بورس را با مشکل مواجه می کند و بدون حل مشکل بورس، تامین مالی بازار سرمایه به خوبی شکل نمی گیرد.

وی با اشاره به برخی مسائل و مشکلات مطرح شده از سوی مدیران کل بانک های خصوصی حاضر در جلسه و با بیان اینکه به دلیل آشنایی با مسائل بانکی و اقتصادی از قبل بسیاری از مشکلات را می شناسد، تصریح کرد: برخی مشکلات راه حل های بلندمدت و میان مدت دارد. آنها بلند مدت و برخی کوتاه مدت هستند. پیشنهاد من این است که بنشینید و یک نوع اولویت بندی برای حل مشکلات طراحی کنید تا بتوانید مواردی را که سریعتر حل می شوند پیشنهاد دهید.

بانک ها نسبت به ضامن وام ازدواج سخت گیری نکنند

همتی با بیان اینکه به عنوان مثال باید بر اساس حساسیت ها موضوع رد دیون را در اولویت قرار دهیم، اظهار داشت: در بحث پرداخت دیون نیز باید ملایم تر باشیم و با چنین رقمی وام گیرنده در اس. برای ضامن، خشن نباشید.

وزیر اقتصاد افزود: از این نظر حتی می توان با بانک مرکزی توافق کرد که سفته های مشمولان وام ازدواج به عنوان اندوخته صددرصدی به حساب نیاید و کار را برای متقاضیان جوان کمتر کند.

وی خطاب به مدیران شبکه بانکی گفت: بنابراین آنچه به شما تاکید می کنم این است که قصد داریم تا پایان سال 1403 دو یا سه مورد از مشکلات قابل حل را که می دانیم حل کنیم تا پایان سال 1403 حل کنیم تا میزان عدم تعادل در بانک ها کاهش یابد. در اسرع وقت مسئله توسعه عملکرد برای بعد، زمانی که شرایط آماده‌تر شود، باقی خواهد ماند.

همتی با اعلام اینکه جلسه بعدی وی به صورت مشترک با مدیران عامل همه بانک های دولتی و خصوصی خواهد بود، تصریح کرد: البته ما به هیچ وجه نمی خواهیم در عملکرد بانک مرکزی دخالت کنیم و همیشه بر این باور بوده ام که این بانک باید مستقل باشد لازم است اما ما و بانک مرکزی بدون کمک متقابل نمی توانیم جلو برویم.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه بهتر است ابتدا مشکلات و مشکلات مشترک بین بانک های خصوصی و دولتی حل شود و سپس مشکلات خاص بانک ها و موسسات اعتباری خصوصی حل شود، تاکید کرد: به نظر من هیچ مشکل لاینحلی در کشور وجود ندارد. . فقط باید اراده ای برای حل آن وجود داشته باشد.

همتی با اشاره به نمونه هایی از مسائل روز فضای مجازی و رسانه ای کشور در روزهای اخیر از مدیران بانک های خصوصی خواست در مقابل انتقادات و هجمه های رسانه ای منفعلانه عمل نکنند.

وی با تاکید بر اینکه هیچ مدیر یا شرکت دولتی یا خصوصی از خطا و اشتباه مصون نیست، تصریح کرد: وظیفه روابط عمومی موسسات عمومی و دولتی اعم از بانک ها و موسسات اعتباری خصوصی تنها دفاع از رئیس مجموعه و تخریب مجموعه نیست. منتقدان اما به نظر من روابط عمومی بانک به جای دفاع از فرد باید از نظام بانکی دفاع کند.

همتی پیشنهاد کرد روابط عمومی بانک ها با مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت امور اقتصادی و دارایی هماهنگی لازم را انجام دهند و با همکاری مشترک نظر مردم را در خصوص عملکرد و مشکلات نظام بانکی شفاف سازی کنند.

وزیر اقتصاد با یادآوری اینکه مشکلات نظام بانکی کم و بیش رایج است، تاکید کرد: این مشکلات مشترک را می توان با افکار عمومی در میان گذاشت.

لازم به ذکر است که کانون بانک ها و مؤسسات اعتباری خصوصی از سال 1392 فعالیت خود را آغاز کرده و اقدامات مؤثری را در جهت کمک به رشد و توسعه کشور و همچنین شکوفایی تولیدی انجام داده است. انجمن بانک ها و مؤسسات اعتباری خصوصی در حال حاضر دارای 15 عضو فعال در بین بانک ها و مؤسسات اعتباری خصوصی است.

گفتنی است از جمله اهداف ایجاد هماهنگی، وحدت عمل در عملیات بانکی، همکاری اعضای مرکز و تلاش در جهت ارتقای کیفیت ارائه خدمات به مشتریان و استقرار روش‌های نوین بانکی است مقررات بانکی و بانک مرکزی اهداف این مرکز

منبع رکنا

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=43893

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.