• امروز : سه شنبه, ۱ آبان , ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 22 October - 2024
1

بانک مرکزی باید پاسخگوی حباب 12 میلیونی سکه باشد

  • کد خبر : 45536
  • ۳۰ مهر ۱۴۰۳ - ۲۰:۴۰
بانک مرکزی باید پاسخگوی حباب 12 میلیونی سکه باشد

به گزارش اخبار اقتصادی، نادر بذرافشان اظهار کرد: بله بانک مرکزی و مرکز مبادلات سکه و طلا دانلود حباب ادامه دارد. سکه درست است، رویکرد خود را تغییر دهند و قیمت های پایین تری را اعلام کنند. این روش فعلی نمی تواند التهاب بازار را کاهش دهد یا حباب را کاهش دهد.

وی در خصوص وضعیت بازار ارز 55 میلیون تومانی گفت: دیروز قیمت ارز از مرز 55 میلیون تومان گذشت و تحت تاثیر افزایش نرخ بین المللی، افزایش نرخ ارز، مشکلات سیاسی و قیمت ها افزایش یافت. تنش های منطقه ای

وی آخرین قیمت ارز جهانی را ۲ هزار و ۷۲۲ دلار دانست و گفت: با وجود اینکه قیمت ارز جهانی در روز گذشته تغییری نداشت، قیمت آن در روزهای گذشته افزایش داشت و تنها در روز پایانی قیمت ارز افزایش یافت. یک افزایش یافت. میلیون و 800 هزار تومان و قیمت هر قطعه سکه تمام بهار 55 میلیون و 400 هزار تومان و متأسفانه حباب پول به قیمت جدید 12 میلیون و 500 هزار تومان رسید.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران با تاکید بر اینکه حباب پولی در 10 روز گذشته حدود 3 میلیون تومبه افزایش یافته است، ادامه داد: حباب بیش از 12 میلیون تومبه توجیه اقتصادی ندارد و ابهاماتی در این زمینه وجود دارد. که بانک مرکزی باید در این زمینه پاسخگو باشد.

بذرافشان در خصوص تاثیر فعالیت مرکز مبادلات ارز و طلا و برگزاری مزایده در کاهش حباب پولی، افزود: مرکز مبادلات ارزی از نظر واردات و تامین شمش مورد نیاز فعالان این صنعت و تجارت عملکرد خوبی داشته است. و مشکل نیاز به مواد اولیه در صنعت حل شد اما این مرکز و عملیات حراج سکه تاثیری در کنترل حباب پولی نداشت.

وی با بیان اینکه در حراجی ها به هر نفر 5 قطعه سکه عرضه می شود، گفت: اقدام خوبی برای جلوگیری از گشایش دلالان است، اما از آنجایی که قیمت ها بر اساس حراج تعیین می شود و گاهی قیمت هایی که مردم در نظر می گیرند و با آن قیمت می گذارند. خرید، بسیار نزدیک به بازار داخلی است و این فرآیند نمی تواند در کنترل ها موثر باشد.

مدیرعامل اتحادیه طلا و جواهر تهران با بیان اینکه این حراج ها زمانی می تواند بر قیمت ها تاثیر بگذارد که دولت در این حراجی ها شرکت خود را تغییر دهد و قیمتی متفاوت از بازار داخلی ارائه دهد، تاکید کرد: در حراج ها قیمت به این صورت است، قیمت بر اساس اعلام می شود و بر اساس رقابت، گاهی افراد قیمت های نادرست و غیراقتصادی را اعلام می کنند که تفاوتی با بازار داخلی ندارد و در نهایت کسانی که بالاترین قیمت ها را اعلام کرده اند برنده مزایده هستند. بنابراین این روش قیمت گذاری صحیح نیست و مشکل اینجاست که بانک مرکزی تمایلی به مشورت با فعالان و کارشناسان این حوزه ندارد.

بذرافشان ادامه داد: اگر بانک مرکزی و مرکز طلا و ارز می خواهند حباب ارز را خالی کنند باید رویکرد خود را تغییر دهند و قیمت های پایین تری را اعلام کنند. این روش فعلی نمی تواند التهاب بازار را کاهش دهد یا حباب را کاهش دهد.

منبع رکنا

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=45536

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.