به گزارش اخبار اقتصادی، با شروع فصل سرما معمولا میل به خرید دل و جگر در بین مردم بیشتر می شود به طوری که معمولا در فصل سرما قیمت آنها گرانتر می شود. البته در حال حاضر حداقل قیمت سیخ قلب یا جگر در تهران 25000 و حداکثر 30000 تومان است. این نرخی است که غلامحسن شیرازی، رئیس اتحادیه جگر فروشان تهران به «اکوایران» گفت. بر اساس آمار شیرازی، این نرخ در مشهد 37 هزار و 500 تومان است.

به گفته وی پرس جگر شامل 8 سیخ در مشهد 300 هزار تومان است. اما همین پرس در تهران حداکثر 240 هزار تومان قیمت دارد.

شیرازی در ادامه این گفتگو پیش بینی کرد این میزان در پاییز و زمستان افزایش یابد. البته اگر کشتارها زیاد شود. به گفته وی آنچه امروز باعث افزایش قیمت دل، جگر و قلوه در بازار تهران شده است کاهش حجم کشتار است.

رئیس اتحادیه فروشندگان قلب، جگر و بز تهران افزود: مدتی است به جای واردات گوسفند زنده، گوشت وارد می کنیم که به همین دلیل کشتار کم است. در حالی که اگر مانند گذشته گوسفند زنده وارد کشور شود و در اینجا ذبح شود، هم گوشت و هم فضولات دامی فراوان می شود و در نتیجه قیمت ها در این بخش نیز کاهش می یابد.

به گفته شیرازی، دیگر قیمت قطعی قلب و جگر را اعلام نمی کنیم. به همین دلیل است که ما هر روز یک نرخ داریم. و افزود: اکنون جگر کیلویی 600 هزار تومان است در حالی که همین جگر دو هفته پیش 550 هزار تومان بود.

تعداد جگر فروشی های تهران

در حال حاضر 200 جگر فروشی در تهران فعال است و برخی از آنها به شهرهای اطراف می روند و جگر و جگر را در آنجا می خرند تا جگر و جگر را با قیمت مناسب بفروشند. با این حال، بسیاری از آنها این بازار را ترک می کنند، زیرا وضعیت کسب و کار مناسب نیست. به گفته رئیس اتحادیه جگر و جگر فروشان تهران، در سال 1400 یک سیخ جگر 8 هزار تومان بود اما اکنون 30 هزار تومان است. یعنی قیمت جگر طی دو سال چهار برابر شده است.