به گزارش اخبار اقتصادی: در حالی که فعالان حوزه مواد غذایی با افزایش قیمت مواد اولیه و از سوی دیگر انرژی مبارزه می کنند، به گفته علی اکبر نریمانی، رئیس اتحادیه چلوک باب و چالوخورش تهران، این روزها مشکلات بهداشتی، مجازات ها ، مکان ها، مالیات ها بیشتر از همیشه است. این موضوع بر صنعت غذا تاثیر گذاشته است.

نریمانی به طور ویژه درباره وضعیت صنف چلوکباب تهران و چلوخورش گفت: وضعیت کسب و کار در صنف ما واقعا غم انگیز شده و روز به روز بدتر می شود. مواد اولیه مورد نیاز ما بسیار گران شده و بدترین چیز این است که این افزایش قیمت ادامه خواهد داشت. به جرات می توان گفت که قیمت گوشت و مرغ لحظه ای شده و هر روز نسبت به روز قبل افزایش می یابد. این وضعیت برای اتحادیه های ما بسیار مضر است.

وی تاکید کرد: گرانی لحظه ای مواد اولیه مانند گوشت قرمز، مرغ، روغن و سایر مواد غذایی ضروری، هزینه های جاری و هزینه حامل های انرژی، کار ما را طاقت فرسا و خفقان کرده است به طوری که برخی از همکاران دیگر نمی توانند مقاومت کنند. ، ندارند و تصمیم به تغییر شغل می گیرند. از زمان پایان ویروس کرونا تا به امروز، این تجارت تقریباً 40 درصد از مشتریان خود را از دست داده است.

رئیس اتحادیه چلوکباب و چلوخورش تهران که در سال 1402 بخشی از شرایط نامناسب صنف را به دلیل گرانی حامل های انرژی محکوم کرد، اعلام کرد: هزینه آب، برق و گاز نسبت به سال قبل چند برابر شده است. و این امر خسارات زیادی به واحدهای صنفی ما وارد کرده است. وزارت نیرو در این زمینه هیچ کمکی به اتحادیه ها نمی کند.

نریمانی ادامه داد: نمی توانیم هر روز قیمت ها را افزایش دهیم چرا که اگر بالاتر از قیمت مصوب بفروشیم با مجازات اداره و جریمه های سنگین آن مواجه خواهیم شد.

به مشتری تذکر حجاب می دهیم.

به گزارش اتاق اصناف تهران، نریمان همچنین به مدیریت اماکن و مسائل مربوط به حجاب بانوان اشاره کرد و افزود: مدیریت اماکن به طور مرتب رعایت حجاب مشتریان را به ما گوشزد می کرد و موظف به تذکر به مراجعین محترم شد. حجاب … این موضوع باعث چالش می شود، یا مراجعه کننده سالن را ترک می کند یا درگیری ایجاد می شود و چالش پیش می آید. مشتری مداری مهمترین عامل موفقیت یک اتحادیه تامین مواد غذایی است. ما فقط می توانیم کارکنان خود را مجبور به رعایت حجاب کنیم. از مسئولان می خواهم با در نظر گرفتن اصل مشتری مداری، فشار بر شرکت ها را کاهش دهند.

مالیات انتخابی

وی در ادامه به موضوع مالیات بر ارزش افزوده اشاره و خاطرنشان کرد: مالیات بر ارزش افزوده از سال 1393 در تالارهای چلوکبابی لحاظ شد و از آن زمان غذاهای سرو شده در تالار مشمول مالیات بر ارزش افزوده شد اما از اول تیرماه سال جاری کشور مالیات سازمان تصمیم گرفت غذای آماده و آشپزخانه را در لیست مالیات بر ارزش افزوده قرار دهد. درست است که ارزش افزوده توسط مشتری پرداخت می شود.

نریمانی تاکید کرد: زمانی که مردم به دلیل گرانی نمی توانند مانند گذشته مواد غذایی را در خارج از کشور خریداری کنند، پرداخت ارزش افزوده نیز بر این امر افزوده و باعث از دست دادن مشتریان بیشتر فروشگاه ما شده است. مردم ترجیح می دهند در مراکزی غذا بخورند که ارزش افزوده ندارند.

رئیس اتحادیه چلوکباب و چلوخورش با اشاره به اینکه وضعیت فعلی مالیات بر ارزش افزوده بسیار ناعادلانه است، ادامه داد: از مسئولان سازمان مالیاتی کشور تقاضا داریم برای برقراری عدالت در بین اتحادیه ها و اتحادیه های مواد غذایی نیز همین گونه رفتار کنند. تاجران مواد غذایی ما نمی خواهیم مالیات بر ارزش افزوده دریافت شود یا مالیات بر ارزش افزوده توسط همه عرضه کنندگان مواد غذایی پرداخت شود.

مشکلات طرح جدید سلامت

رئیس اتحادیه چلوک باب و چالوخورش تهران گفت: با گرانی مواد اولیه و انرژی مبارزه می کنیم، طرح سلامت سازمان بهداشت و درمان صنایع غذایی به معضلی جدید برای ما تبدیل شده است.

وی افزود: همیشه در حوزه سلامت کم و بیش چالش داشته ایم اما طرح سلامتی که اخیراً معاونت بهداشت برای صنایع غذایی در نظر گرفته است برای صنعت ما بسیار مشکل ساز شده است.

نریمانی ادامه داد: رئیس اتحادیه چلوک باب و چلوخورش تهران گفت: بر اساس طرح سلامت، مسئول بهداشت باید همواره بر کار واحدهای غذایی نظارت داشته باشد و برای تحقق این امر سازمان بهداشت سه راهکار ارائه کرده است: ما ملزم هستیم. برای اجرای یکی از آنها.

وی افزود: اولین راه حل که برای بسیاری از اتحادیه ها سخت است، استخدام فردی آشنا به مشکلات بهداشتی است تا همیشه در محل حضور داشته باشد و مراقب سلامت و نظارت باشد. راه دوم نظارت دوره ای بر رعایت مقررات بهداشتی است. و راه سوم این است که از اداره بهداشت منطقه کمک بگیریم که به طور منظم بر کار ما نظارت می کند. درست است که اداره بهداشت وظیفه خود را انجام داده و به سلامت غذا، کارکنان و مشتریان اهمیت می دهد. اما کسب و کار صنف ما کار را برایمان سخت کرده است.